Recept: Ugnsbakad fetaost med tomat

Recept / Permalink / 5
Jag har ett nytt favoritrecept tror jag. Det är enkelt, går fort, och smakar helt fantastiskt! Plus att det har otroligt få ingredienser och det mesta är sånt de flesta verkar ha hemma lite då och då i alla fall.
 
Receptet kommer från början från Jamie Oliver, men jag har minskat, ökat, ändrat och tagit bort några små grejer, så jag skriver ut det i sin helhet som jag gör det, och Jamie's recept hittar ni här! Mina mått nedanför gäller för en portion/fyra portioner, så ni vet!
 
 
Du behöver
100 g/250 g fetaost
100 g/500 g tomater, jag gillar babyplommontomater
50 g/200 g surdegsbröd
färsk basilika
olivolja
salt & peppar
 
 
Sätt ugnen på 180°C.
Bryt fetaosten i stora bitar, dela brödet och skär eventuellt bort kanterna om de är extremt torra och hårda (som mina var när jag gjorde en mindre variant av rätten, den som är på bilden). Skär brödet i bitar om ca 1,5x1,5 till 2x2 cm stora bitar, inte så noga. Dela eventuella stora tomater och behåll små som de är, dra av bladen från basilikan och dra isär dem i 2-3 delar ungefär.
Lägg tomaterna, fetaosten och basilikan i en ugnsfast form och toppa med brödbitarna. Salta och peppra, ringla över lite olivolja och sätt in i ugnen i ca 30 minuter. Mindre om du gör en enskild portion. Brödet och osten ska ha börjat få en fin gyllene färg.
 
 
 
När ni tar ut den ur ugnen är den ganska självklart extremt varm, men brödet svalnar fort, och har man inte superbråttom en vardagslunch är det en bra rätt att göra då!
 
Och det var dagens lunchtips, vad har ni hittat för goda grejer på sista tiden? Jag älskar att testa nya recept, så länka gärna något gott ni ätit på sistone!
 
#1 - - Veronica Wallgren:

Åh vad gott!

#2 - - rememberthiis.blogg.se:

Ser sjukt gott ut :) älskar fetaost

#3 - - Louie:

Ser gott ut!

#4 - - Wilda:

Åh mums!

#5 - - Jess:

Låter supergott! Tänker att det är perfekt att ha som tillbehör alternativt förrätt, måste prova :)

Till top