Monthly Makers Metall

Monthly Makers / Permalink / 12
Som alla som läser här ofta eller då och då vet, så har den här månaden varit minst sagt omtumlande (har man missat kan man läsa här). Detta har självklart påverkat det mesta i livet, från skola och mående till allt annat, och självklart även kreativiteten och skapandet. Jag har försökt göra saker jag tycker är roligt, jag har försökt slappna av, jag har försökt ta en sak i taget och jag har försökt släppa så många saker som möjligt när det blivit jobbigt.
 
Det har med andra ord påverkat månadens Monthly Makers-tema också, och jag satt igår, eller för några timmar sen när jag skriver det här, och stressade sönder mig för att försöka hinna med att göra klart för att kunna fotografera i dagsljus. Tror ni det fungerade? Nej, självklart inte.
 
 
Så därför ändras ljuset en del i bilderna från idag, och jag har helt enkelt tagit beslutet att acceptera detta. Jag är varken nöjd med bilderna eller det jag skapat den här månaden, men på något sätt känns det ändå skönt inombords, för jag gjorde något. Jag mår bra av att skapa, och jag skapade något. Trots att det inte alls blev vad jag tänkte mig och trots den totala frustrationen över bilderna och det icke-existerande ljuset ens på eftermiddagarna i november, så är jag ändå nöjd.
 
 
Så dagen innan jag skulle vara klar, i lördags alltså, hade jag fortfarande ingen idé på vad jag ville göra på temat. Jag bestämde mig efter många tankar fram och tillbaka för att bara ta fram ALLT jag hade hemma som är eller kunde göra något annat till metall. Allt skulle fram på skrivbordet!
 
 
Sagt och gjort. Det tog några timmar innan jag började, men mitt i natten (denna framförhållning alltså) drog jag i lådor, lyfte på lock och letade fram alla möjliga saker. Självklara som oklara, färger och metalldelar och gammalt och nytt. Hemgjort och köpt och ja, ni ser ju själva!
 
 
 
Observera att jag till och med har det här fantastiska tyget med typ påfågel-mönster! Som jag planerar att sy typ en soffkudde av, jag har inte riktigt bestämt mig än.... Samt typ galet mycket ståltråd i olika varianter och tjocklekar, en himla massa småpryttel och sådär.
 
Men nu till de sämre bilderna och vad jag faktiskt gjorde!
 
 
Tadaaa! En.... Ståltrådsskapalse inspirerad av Anna Marías inspirationsinlägg där det fanns ståltrådskaktusar. Det var det första som inspirerade mig på väldigt länge, så jag bestämde mig helt enkelt för att testa på att göra en egen!
 
 
Jag klippte fyra lika långa bitar av min tjocka ståltråd, valde ut tunnare ståltråd och letade fram en platta av björkträ som jag köpte i förra veckan.
 
Sen gjorde jag åtta små hål med en syl i plattan, ganska djupt, ungefär lika stort mellanrum mellan alla hålen.
 
Efter det böjde jag en tråd i taget och limmade fast med superlim. OBS!!! Mina flög ett par gånger, varav en genom halva rummet, så om du testar - var försiktig.
 
Sen när det kändes stabilt satte jag en ring runt toppen för att den skulle vara mer centrerad, och började vira supertunn ståltråd runt, runt alla de tjockare bitarna.
 
Sen har du en..... nästan-kaktus i ståltråd!
 
 
 
Men den är faktiskt ganska fin och minimalistisk när man fotograferar den mot vit bakgrund?! Alltid något!
 
 
 
Vad jag vill visa med detta är ju såklart att det inte alltid blir som man vill. Eller ens som man har tänkt sig. Det här var inte alls vad jag ville åstadkomma den här månaden, med tanke på hur många saker man hade kunnat göra. Men jag gjorde något. Jag satte mig ner, skapade något och gjorde färdigt det. Det måste inte bli perfekt, det måste inte ens bli bra eller som du tänkt dig. Men det blir något, och har det blivit något - då är det automatiskt bra!
 
Nu vill jag ju dock veta vad ni har gjort på månadens tema! Vad blev det, och hur tolkade ni det? Missa inte att länka hos Wilda, och undrar ni något är här lite mer info:
 
Monthly Makers är en utmaning för dig som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2016 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dig att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. I November är temat Metall och Wilda är värd. Kommentera detta inlägg med en länk till ditt bidrag för att vara med.
 
Vi som driver Monthly Makers är AliciaAnna MaríaAnnicaBeataBeatrice (jag!), ElsaJessicaMikaelaRuthSandraStina och Wilda. Inspireras, skapa och utvecklas med oss under hela året!
#1 - - Linnéa:

Vilken häftig ståltråds-skulptur! Jag tycker dina bilder är helt fantastiska, speciellt den första :)

#2 - - Silje:

Kjenner til problemet med at ein skal rekke å ta bilete før dagslyset forsvinn. Synest du er god som likevel har klart å fått til noko sjølv om det ikkje var like enkelt denne månaden. Men som du skriv så treng det ikkje å bli perfekt :) Tommel opp :D

#3 - - Jenny:

ÄLSKAR bilderna med allt metalligt. Sådär perfekt ordnat kaos. Och jädrans vad mycket roligt du har i gömmorna!
Tycker skulpturen också var riktigt fin! Jag ser dock en luftballong snarare än en kaktus, men det är väl det härliga med mer abstrakta saker. Att man kan tolka olika. Blir himla inspirerad hur som helst, tänker att man kan täcka den med tunt silkespapper och ha en liten ljusslinga i så har man vinterns mysigaste lampa!

#4 - - Mikaela:

Den blev ju jättefin! Jag är också sugen på en ståltrådskaktus, men det känns svårt? Det kanske det inte är, suget minskade inte nu i alla fall! Fint att den var ganska minimalistisk och utan taggar liksom. Om du någon gång tröttnar på kaktusar (som om det skulle hända hahaha) kan den ju förvandlas till en luftballong :D Åh vet du vad som vore fint, om du inte vill ha den minimalistisk längre, att sätta en kruka med någon liten slingrig en inne i kaktusen så får den klättra på ståltråden?! Fast jag kom på nu att det blir kanske svårt att få in någonting så stort som en kruka där haha...

#5 - - Wilda:

Heja dig! Så underbart att du delar med dig av en annan bild av skapandet som jag och många med mig nog känner igen sig i. Och den där första bilden gör mig så inspirerad! Jag tänkte som Mikaela också på en luftballong :D Du har en så fin känsla för skapandet, Beatrice. Jag hoppas att den känslan får en grund att landa i snart så att den får komma till sin rätt. <3

#6 - - Louie:

Den blev väldigt fin:)

#7 - - Jess:

Det blir inte alltid som man tänkt sig och det är okej. Jag tänker att det här är en perfekt bas för att fylla botten med mossa och trä en ljusslinga kors och tvärs genom ståltråden. Kanske en liten tomte får bo i mossan och så har du en fantastisk juldekoration. Ja inte vet jag, men jag kände mig genast inspirerad när jag såg dina bilder :)

#8 - - Julia:

Tycker det blev fint! Framför allt den perfekt formen på kaktusen! Håller med tidigare talare om att de första bilderna är så inspirerande och snygga i sig! Grymt att du höll ut och blev färdig trots förutsättningarna!

#9 - - Jessica:

ÅHH jag håller med Mikaela! Vore så fint att ha något klänga i den!!!! Tycker det är så bra att du lyckats göra något trots en tuff månad, heja dig!!

#10 - - Ida:

Den blev ju superfin!
Hoppas det ordnar sig med ny lägenhet!

#11 - - Alicia:

Kan liksom knappt greppa din besvikelse denna månad för jag tycker din kaktus är härlig och dina foton SÅ inspirerande! Alltså den översta materialbilden??? Dör för den! Och även resten med sitt fina skärpedjup. Materialkombon och luftballongsformen på kaktusen är superhärlig - om du inte är nöjd med den i sig kanske du kan använda den att placera någonting i? En riktigt kaktus eller nåt ömtåligt som behöver lite inramning?

#12 - - Mary Sane:

Så fint med mjukheten i träet mot den hårda, kalla metallen! (Tänker för övrigt att man kanske kan peta in ett värmeljus i kaktusen! Mvh Ljusnörd) Gillar att du skriver så ärligt och uppriktigt om själva processen. Tror att det är många som känner igen sig! Framförhållning är en grej jag aldrig kunnat behärska, så jag känner verkligen igen mig i din beskrivning (natten före - why oh why?). <3 Ps. Vilka härliga, inspirerande materialbilder! ÄLSKAR påfågelstyget, herreguuuud!!!

Till top