AB Småland och en fika med en ny vän

Malmö / Fika, Malmö, Mat, Shopping / Permalink / 1
För några veckor sen fick jag en fin fråga i min inbox på Instagram, från en av tjejerna som var på mitt motståndarlag när vi spelade boule i augusti. Nämligen om jag kanske ville komma på middag! Tyvärr var det planerat den helgen jag skulle till Köpenhamn, men vi bestämde oss i stället för att ta en fika på AB Småland, som är ett så himla fint ställe i centrala Malmö.
 
Så sagt och gjort, vi möttes upp utanför strax efter fem en fredag och gick in tillsammans för att lära känna varandra lite bättre. Det är nämligen så att tjejerna som drog igång boule-kvällen också har bjudit in till just AB Småland i slutet av oktober för en inspirationskväll! Så vi ville dels båda ha någon bekant som skulle dit, och reka lite extra på själva stället även om vi redan varit där en del båda två.
 
 
Har man inte varit på AB Småland innan så rekommenderar jag det verkligen! Mysigt, ett underbart koncept och ett helt okej fik i trevlig miljö! Letar man dessutom efter något hantverksmässigt till sin inredning eller kanske en ekologisk kräm till huden eller bra ekologiska kläder (med lite högra prislapp dock), så är det hit man ska gå!
 
 
Vi var i alla fall där mest för fika och sällskap! Och som sagt, kan bara hålla med, there is always time for fika!
 
 
Något som är så himla härligt med Julia är att hon är så avslappnad. Hon bara gör, tänker inte så mycket på kameran när jag slänger fram den, och då får man en ny utmaning medfotograferandet: att hinna ta bilden man ser innan den försvinner!
 
 
 
Vi slog oss i alla fall ner med varsin bulle, Julia med en kaffe och jag med någon sorts iste på burk? Helt okej, rätt gott faktiskt, med smak av mynta bland annat! Men mest av allt var jag uppslukad av samtalet, av inredningen och att hinna fånga alla intryck samtidigt.
 
 
 
Vi båda fångade lite bilder med telefoner och jag med kameran, och i över en timme pratade vi högt och lågt innan vi kom på att vi ju gärna ville kika lite i butiken innan de stängde!
 
 
Bland annat är det såhär fint där inne, med ljusinsläpp från taket (!!) och när det fortfarande var ljust ute vid 18 på kvällen var ju bara det en extra lyx. Och små växter i vas på borden, hela konceptet är liksom spot on på något sätt.
 
 
Vi kikade lite på linnelakan i dova färger (jag drömmer om ett ljusgrått linnelakan-set sen något år tillbaka) och pillade lite på kläder ingen av oss har råd med just nu, till exempel en vit blus från Filippa K som jag klämt lite på fler gånger sen.
 
 
Sen finns där massa växter och sånt fint också, och någon gång ska jag ha råd att handla sånt jag vill ha här, men just nu klämmer jag ofta, drömmer lite och umgås gärna på caféet i stället!
 
Sen den här fredagen har jag dessutom hunnit träffa Julia på ytterligare en fika i onsdags, och har lyckats fynda lite andra grejer (och då menar jag f.y.n.d.a.), och annat kul som jag ska visa! Och den 25e oktober är jag tillbaka på AB Småland med ett gäng på runt 60 (!) personer för något jag tycker blir mer och mer spännande varje gång jag hör något om det!
#1 - - Mikaela:

Vad kul det låter! Stället ser ju verkligen hur fint ut som helst, men alla ställen med kaktusar är bra ställen i mina ögon :))))

Svar: Det var superbra! Och tycker verkligen du ska komma ner hit så snart du kan och hälsa på, så kan vi åka runt till Malmös alla fantastiska ställen och köpa lite växter!! (Typ Oasen, TrädgårdsPaletten, AB Småland, och så några till jag gillar himla mycket!) (Men åk bil om du kan, pga tror inte du kan ta med allt du vill köpa på tåget eller flyget, haha)
Beatrice Hallberg

Till top