Målen för 2016 och hur det gick med dem

Jag & Vi / Mål, Nyår / Permalink / 3
I början av året, faktiskt som årets första inlägg på bloggen, skrev jag om vad jag hade för mål inför året. Planerade och hoppades, och satte till slut 20 (!) mål inför året som jag ville jobba med. Högt och lågt, men såhär i efterhand kanske inte det mest enkla i världen att åstadkomma. I det här inlägget tänkte jag gå igenom målen ett och ett och fundera lite kring om jag tycker att jag klarat det eller inte, och varför.
 
 
★ Fira, på något fint sätt, att vi varit ett vi i 3 år
Jag får se den här punkten som avklarad, med tanke på att vi förlovade oss två veckor innan treårsdagen. Mer än så kan jag nog inte tillägga, vi firar nog snarare förlovningsdag nästa år än årsdag.
 
 
★ Äta mer vegetariskt och ekologiskt
Känner nästan att den här punkten är pinsam för att det har gått så dåligt. Det är helt enkelt så att när man mår piss så är det enklare att inte lägga tid och ork på att testa massa nya maträtter hela tiden, och för min del tar vegetarisk mat så otroligt mycket längre tid för att vi inte har lika många vegetariska recept vi verkligen älskar.
 
 
★ Resa mer 
Den här punkten får jag ändå se som avklarad! Först Norge, sen Karlsborg, London, diverse grejer på sommaren, Köpenhamn, Stockholm och Göteborg, samtliga med minst en övernattning = fler än vanligt. Det har dessutom inte känts som för mycket eller överväldigande, utan har enbart varit roligt!
 
 
★ Göra kontinuerliga backups på hårddisken i datorn
Ännu en pinsam punkt med tanke på att jag inte har gjort en enda överföring sen datorn kraschade för ett år sen. Det här får bli ett av nästa års mål, för så himla jobbigt är det ju trots allt inte egentligen.
 
 
★ Besöka fler muséer
Nope. Tyvärr på den punkten också. En del när jag rest, men inte mer än så, och det är faktiskt tråkigt. Det har bara varken funnits mer tid eller ork för sånt här, och så är det bara ibland.
 
 
★ Träna bort smärtan i ryggen igen
Det här var väl ett mål jag verkligen hoppades på att jag skulle komma ihåg och jobba på, men det sket sig, för att vara helt ärlig. Testade lite yoga ett tag och det hjälpte, men sen möblerade vi om och yogamattan får inte plats på golvet längre. Tänkte försöka lite mer i nya lägenheten och hoppas det blir något av det nästa år!
 
 
★ Starta upp en youtubekanal
Nej. Bara nej. Två videos räknas inte i mina ögon, även om den rent praktiskt sett är uppstartad. Återstår att se om detta är ett mål inför det nya året sen.
 
 
★ Få in skapandet mer i vardagen
Det här är en punkt jag i alla fall tycker har lyckats helt okej! Jag kanske inte skapar varje vecka, men jag tar helt klart fram bland annat akvarellfärgerna betydligt oftare än jag skapat med något förut, och det måste ju trots allt ses som en vinst!
 
 
★ Se över mina ekonomiska beslut, aka. sluta köpa småsaker hela tiden
Något som går helt okej, och som gått riktigt bra sista delen av året. Jag började budgetera i oktober och sen har ekonomin hållit sig på en helt okej nivå och jag har nästan helt slutat köpa småsaker jag inte uppskattar i längden. Allra bäst blev det sen vi fick flytt-beskedet, för det gjorde att jag i princip gav upp allt köpande till förmån för rensande eftersom jag insåg att jag inte ville flytta all skiten.
 
 
★ Försöka få fart på läsandet av böcker igen
Delvis avklarat. Jag har läst en hel del i höst, men kanske inte så mycket som jag tänkte när jag skrev ner det här målet. Får se det som påbörjat i alla fall.
 
 
★ Hitta en ny serie att följa
Det räckte ju inte med en i alla fall... Samtidigt som PLL avslutas i sommar så började jag titta på Skam, och egentligen en hel drös andra serier i varierande former och varianter. Får se den här punkten som mer än avklarad!
 
 
★ Skaffa det där lånekortet på Malmö Stadsbibliotek som jag glömt fixa sen vi flyttade hit
Japp, fixat!
 
 
★ Klara första året på min utbildning
Fixade det också, tack och lov! Det kändes inte ens alldeles för ansträngande heller, vilket är skönt. 
 
 
★ Ta upp kontakten med gamla vänner
Har lyckats till viss del! Har hörts av lite med några kompisar från mina slöjdläger för några år sen, med en kompis från tyskan i Lund, har träffat gymnasie-kompisar och ja, men det här gick ju rätt bra faktiskt!
 
 
★ Ta huvudansvar för en till syssla hemma
Nej, alltså... nej.
 
 
★ Fortsätta rensa ut i lådor, hyllor och skåp
Kanske en av de punkter som har gått bäst, framförallt nu i slutet av året. Nu mitt i flyttpackningen så är det en hel del saker till jag bestämt mig för att göra mig av med på olika sätt, och det känns riktigt bra. Känns skönt att kunna starta lite på nytt i den nya lägenheten!
 
 
★ Utveckla min garderob med nya kläder
Jo, men visst. Inte något jag har jobbat massor med kanske, men jag känner ändå att jag har säkrat den lite mer i vad jag gillar just nu.
 
 
★ Jobba på med att blogga minst 5 inlägg i veckan
Ja, det gick ju sådär alltså. Rätt så jäkla kasst, to be fair. Men det känns okej på något sätt, som att det inte är helt världen. Kanske orkar jag mer nästa år, helt enkelt.
 
 
★ Våga göra saker själv
Det har gått upp och ner. På många sätt har jag väl lyckats med det, men på andra har jag väl totalt misslyckats. Jag jobbar på det, helt enkelt.
 
 
★ Testa mig fram med cykeln i Malmö fast jag är livrädd för alla som cyklar så fort överallt
Nej. Alltså, det här är så, så, så läskigt. Kanske det går bättre sen när Emelie skaffar cykel i vår och vi kan cykla tillsammans, men jag tvivlar på att jag någonsin kommer uppskatta att cykla i innerstads-Malmö.
 
 
Det har varit ett år med så otroligt många ups and downs, bra och dåliga grejer och mål som både är uppfyllda och ouppfyllda. Nu lämnar jag 2016 bakom mig och försöker fokusera på 2017. Första grejen som händer (imorgon!!!): flytt till ny lägenhet. Till förstahandskontrakt, till lite annan del av Malmö, till nytt, fräscht och framförallt - vårt.
#1 - - Wilda:

Tänk så mycket du ändå har gått igenom i år och utvecklats med. Så himla fint att få följa dig Beatrice! Ser fram emot att fortsätta lära känna dig 2017 <3 Hoppas att året ger dig mer lugn och känslan av att du duger precis som du är.

Svar: Tack Wilda, återigen. Du inger ett sånt lugn, och det strålar till och med genom text! Jag tror det här året blir betydligt bättre, jag bara känner det på mig. Kram <3
Beatrice Hallberg

#2 - - Carin:

Ett tips när det gäller backuper på datorn: Skaffa en off-site backup hos tredje part! Då behöver du bara installera ett program på datorn så sköter det sig själv kontinuerligt. Jag använder Carbonite: https://www.carbonite.com/

Svar: Åh, det ska jag kolla upp! Funderar just nu på smarta lösningar, och den här har jag faktiskt inte hört om innan! Tack för tipset :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Emilia:

Oavsett om de lyckades eller inte tycker jag att det var genomgående bra mål! Du får bullet journal-a det och skicka vidare till år 2017!

Svar: Åh, men JA! Ska skriva mina nya mål i BuJon och se till att de håller i år! :D
Beatrice Hallberg

Till top