Monthly Makers 2017

Monthly Makers / DIY, Monthly Makers, Skapande / Permalink / 2
 
För ett kreativt 2017 – tillsammans! Monthly Makers är en utmaning för dig som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2017 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dig att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. Därför att det kan underlätta med ett inspirationsord att utgå ifrån, det är roligare att skapa i grupp och det är utvecklande att visa upp och ta del av andras alster och tankar. Du är med på de teman, förutsättningar och i den utsträckning du vill.
 
I år har vi ett lite större skifte av värdar, och därför välkomnar vi nu EmiliaFredrikaJohanna och Julia till vår värdgrupp! Det känns som att vi är ett stabilt gäng även i år, och jag ser fram emot att samarbeta med hela det nya gänget! Tyvärr innebär ju det att vi också tappar fyra värdar från förra året, och vi får med tungt hjärta säga hej då till Anna MaríaAnnicaBeata och Sandra, som alla har varit med sen starten för två år sen. De kommer vara saknade, men jag tror att de alla kommer komma att finnas med på ett hörn någonstans då och då!
 
Några andra nya saker för i år är att vi beslutat att förlänga tiden för skapande varje månad! Det betyder att temat kommer släppas redan den 5:e varje månad i stället för den 10:e, men att slutdatumet för inlämning är det samma som förut! Det känns superkul, och vi hoppas så klart att det kommer vara uppskattat hos er fantastiska deltagare! Faktum är att i samband med detta inlägget släpps månadens tema inne hos Jessica! In och kika och börja fundera på vad ni ska skapa denna första månad på året!
 
 
Så här går det till: 12 bloggar, 12 månader, 12 teman. Vi är värdar för ett var. Den 5:e släpper månadens värd vårt gemensamma tema. Du skapar något inspirerat av det och postar det i sociala medier (blogg, Instagram eller liknande). Du är fri att tolka temat hur du vill. Våra enda regler är att ditt bidrag ska vara gjort av dig själv, skapat samma månad som temat är aktuellt och att du skriver att du deltar i Monthly Makers utmaning. Länka till värden (@MonthlyMakers på Instagram) och tagga gärna #monthlymakers. Den 20:e presenterar månadsvärden sitt eget bidrag och börjar samla in era i kommentarsfältet. Du kommenterar värdbidraget med en länk till ditt eget senast den 28:e. Den sista dagen i månaden sammanställer värden allt vi skapat tillsammans.
 
Följ oss på Facebook för att enkelt hänga med i tema- och värdskiften, få information om nyheter och event, samt ta del av ännu mer kreativ inspiration! Vi finns också på Instagram, Pinterest, webben och i inspirationsgruppen We Are Monthly Makers.
 
Vi som driver Monthly Makers 2017 är Alicia, Beatrice, Elsa, Emilia, Fredrika, Jessica, Johanna, Julia, Mikaela, Ruth, Stina och Wilda. Inspireras, skapa och utvecklas med oss under hela året!
 
Som ett avslut på detta redan ganska långa inlägg tänkte jag sammanfatta mina egna favoriter från året som gått. Det blev allt som allt 13 bidrag (två i december med julkalendern), och här kommer de jag själv har gillat mest, antingen att göra eller i efterhand!
 
 
I januari på tema Avtryck (som jag höll i!) tryckte jag på tyg och broderade i mönstren med färgglatt broderigarn - en av mina favoriter på hela året och en av mina julklappar till farmor!
 
 
Ett annat ting i samma anda är den här skapelsen på tema Pärlor! Även den blev en julklapp till farmor, och den är målad med akryl och broderad med pärlor.
 
 
Den här tavlan är en av de saker jag gjort i år som ni verkar ha gillat mest, och den ska snart upp på väggen ovanför mitt skrivbord i nya lägenheten! Där kommer den inte ha det riktigt lika ljust, men den kommer sitta fint som en påminnelse om att det bara är att fortsätta skapa så blir man auomatiskt bättre på det! Det här var mitt bidrag till tema Bokstäver & Ord, och också en av mina personliga favoriter.
 
 
På tema Våren satte jag ihop några bilder jag tog under resan till London i april, och skapade på så sätt några digitala bild-collage! Den här med de blommiga husen tycker jag lite extra om.
 
 
På tema Trä gjorde jag den här tavlan med bestick i garn-konst som jag hade tänkt hänga upp i köket. Men innan den fick någon form av plats där så råkade den på sönder i en flytt av saker från en plats till en annan, och den finns därför inte mer. Sorligt, men så är det ibland! Kanske gör jag en ny någon gång.
 
 
Till tema Färg tog jag fram dessa färgerna och började måla en tavla till mina föräldrar. De skulle fått med den nu i flytten, men den hamnade visst här, så det får bli ett senare tillfälle som den hamnar på sin plats i deras hall! Den tog tid att få till också, och först i oktober satte jag på den sista färgen som fick tavlan att kännas okej och färdig för egen del!
 
 
Den här krukan gjord av en gammal burk med Body Butter gjorde jag till tema Växter! Den fick inte hänga med i flytten tyvärr, men jag tror definitivt att det kan bli fler saker som blir krukor gjorda på ungefär samma sätt! Just den här var för grund för de flesta av mina växter nämligen.
 
 
Här är baksidan på ett av mina bidrag, till tema Saga, när jag testade att måla akvarell på träplatta. Baksidan tycker jag egentligen bättre om, den känns intressant, medan jag själv inte blev särskilt nöjd med framsidan. Kul grej dock som några kommenterade på är att det ser ut som en varg i molnet på framsidan, något jag inte planerade när jag målade, men som är kul med tanke på att det är Rödluvan jag målat!
 
 
Sist men inte minst av bidragen jag är nöjd med eller bara vill lyfta, är mina dinosaurier i krukväxt-djungel som jag fotograferade till tema Leksaker. Något jag inte tänkte på då, men som andra tänkte på, är att jag ju inte bara använde leksaker till temat, utan även lekte med dem! Bra tankesätt för mig som blivande förskollärare att hålla fast vid.
 
För det mesta är jag nöjd med mina bidrag till Monthly Makers, och när jag tittar själv på vad jag skapat, så märker jag en klar förbättring från första året. Det är dock väldigt mycket tavlor och målning - men det är ju en av de roligaste sakerna jag vet! Nu ser jag fram emot att skapa på nästkommande 12 teman, och att se vad ni skapar under 2017!
#1 - - Jessica:

Så kul att få tas tillbaka genom året genom alla dina skapelser! Heja!

Svar: Tack Jessica! Jag är själv förvånad över hur mycket mer jag gillar förra årets bidrag än de jag gjorde 2015! Känner mig som en kreativ person nu, tror inte att jag gjorde det då?!
Beatrice Hallberg

#2 - - Jess:

Hurra för nytt MM-år! Älskar ju dinosaurierna och tycker januaribidraget är superfint! Ser fram emot kommande bidrag :)

Svar: JA! Och tack! Jag tror du kommer gilla den här månaden om du gillar förra årets januari-bidrag, där finns några likheter! ;)
Beatrice Hallberg

Till top