Dag 15 - Hur jag tycker att en fotoblogg bör vara

Vardagligt / Permalink / 1
Jag uppskattar bloggar som skildrar vardagen på olika sätt. Människor de umgås med, städer de bor i och besöker, lite matbilder och mest lite allt möjligt. Till det gillar jag välskrivna texter och lagom mycket text. Inte för utförligt, och inte för utlämnande, men personligt.
 
Bilderna bör vara stora, runt 600-800 pixlar ungefär, men inte för stora så att de inte får plats på min skärm som är rätt liten. Jag gillar också snygg design, att bloggen får plats på skärmen och sånt där som jag är noga med att peta i själv. Och att bilderna ska vara av hög kvalité. Jag föredrar också liggande bilder framför stående, och är det stående bilder föredrar jag om man har de två och två ihop, men det är inget absolut måste.
 
Jag tycker också om naturligt ljus, och ljusa bilder, om de är tagna inomhus så är det okej med brus, men annars skarpa bilder tagna utomhus eller inomhus i bra ljus.
Jag tycker definitivt inte om reflexskärmar och sånt där. Inte heller är jag särskilt förtjust i blixt-bilder om de inte är tagna på ett snyggt sätt, typ som den här.
Jag tycker det syns nästan direkt på de allra flesta foton tagna med reflexskärm att man använt just det. Och det tilltalar mig verkligen inte alls. De flesta bilderna har inga intressanta skuggor och ser så jämna ut i ljus att det nästan ser onaturligt ut, vilket jag alltså personligen inte tycker är snyggt. Är den rätt använd är det en annan femma, men jag har sett för få såna bilder för att kunna säga vad det är.
 
Jag gillar att inspireras, men jag måste tycka om både bilderna, texterna och hur jag uppfattar personen bakom bloggen. Därför är jag rätt kräsen med vilka bloggar jag följer och vilka jag bara tittar in på då och då eller kanske bara ramlar över genom kommentarer och liknande.
#1 - - Milimedia:

gillar texten, mycket kloka ord! Förutom det där med reflexskärm, det är någonting jag verkligen älskar! Om man använder det på rätt sätt tycker jag att det kan ge gnistan i ögat på ett fint vis, men om man inte kan använda den på rätt sätt kan bilden bli mest platt. (finns dock inga rätt och fel inom fotografi) men det blir ju som man gör det!

Svar: Ja, det är klart. Glömde jag skriva med att rätt användning av reflexskärm är fantastiskt? För det tycker jag också! Men de flesta bilderna jag ser känns så platta och tråkiga för att den används fel, och då tycker jag mest det är hemskt!
Beatrice Hallberg

Till top