En lista om böcker

Listor / Permalink / 2
 
 
Senast köpta inbundna bok: Är ytterst osäker, eftersom jag sällan köper inbundna böcker, men jag tror det är de på bilderna nedan, och ingen av dem är skönlitterär. Skönlitterärt köper jag enbart i pocket, lånar hellre på bibliotek och läser och köper sen om det är värt det, för att slippa tunga böcker i bokhyllan och på resor.
 
Senast köpta pocketbok: Ännu bättre fråga, men jag tippar på att det är Disgrace av J.M. Coetzee, och det är en del av min kurslitteratur för en av årets sista kurser. Den är dock skönlitterär, så vi får se hur den är!
 
Favoritgenre: Svårt, men jag föredrar allt som är skrivet till "unga vuxna" som det så fint kallas. Även åldern 12-15 brukar passa mig fint, även om jag brukar sålla rätt hårt numera även i den kategorin. Föredrar dock verklighetstrogna böcker, eller ren fantasy, så jag skiftar mellan ungdomsromaner och Harry Potter eller Sagan om Ringen. Vad jag inte alls är förjust i, som jag gillade förr, är deckare. Så otroligt tråkig genre.
 
 
 
 
Ultimata längden på en bok: Beror på genre, men fantasy ska vara långa, sammanhållna böcker, gärna på minst 400 sidor. Ungdomsromaner brukar stanna bäst på runt 150-200 sidor, annars blir det lätt långdraget istället.
 
Favoritbokhandel: Adlibris, om man pratar online. Falkenbergs Bokhandel om man pratar bokhandlar man kan gå in i. Där finns hyllvis med böcker, och man kan sätta sig på golvet i något avlägset hörn och titta noga på hyllorna man är intresserad av, fota av allt man vill läsa och betala billigare någon annan stans (snål som jag är). Där finns också fantastiska målar- och pysselhyllor, och en amazing avdelning med pennor och kontorsmaterial!
 
Favoritbibliotek: Biblioteket i min hemstad, såklart. Falkenbergs Bibliotek. Där är jag uppvuxen bland böckerna, och hittar fortfarande utan och innan. Sen kommer Stadsbiblioteket i Malmö, som har blivit lite av en favorit, om än outforskad!
 
Favoritplats att läsa (i hemmet): Sängen. Eller soffan. Hemma i Falkenberg är det helt klart soffan i vardagsrummet, för där kan man sitta i ett och samma hörn hela dagen och läsa, och blir det mörkt tänder man bara lampan.
 
 
 
 
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): Under ett träd i skuggan, en riktigt varm dag. Eller om man har lyxen att vara hos någon med en hängmatta, men inte är där för att umgås. Eventuellt på stranden, det är också okej.
 
Favoritförfattare: J.K Rowling, Katarina Von Bredow, Jenny Jägerfeld, Amanda Svensson, Denise Rudberg.... Läser i princip bara kvinnliga författare (med undantag för John Green, David Levithan, Tolkien och Brian Jaques), tycker de har ett trevligare flow när de skriver, och ett intressantare språk. Och oftast är karaktärerna roligare.
 
Bästa lässnackset: En skål med en 100g chokladkaka bruten i rutor, blandad med nötter och russin. Den brukar räcka lagom genom en hel bok om man sträckläser eller så.
 
Bästa läsdrycken: Varm Choklad om det är kallt ute, kall jordgubbssaft om det är varmt ute.
 
 
 
 
Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Lugn musik eller helt tyst.
 
När på dygnet läser du helst? Hela dagen, hehe. Men gärna på kvällen innan jag ska somna, eller på bussen för att ha något att göra när musiken inte känns rätt.
 
Bästa kollektivtrafikläsningen: Har alltid en bok i väskan så jag kan läsa på vägen till och från skolan! Just nu är det Välkommen till den här världen av Amanda Svensson, innan det Hey Dolly av samma författare. Har börjat älska att läsa på bussen, det enda som krävs är att man har en bok med lite kortare kapitel när man bara sitter 20 minuter i taget liksom.
 
En bok du ska läsa om: Vill läsa om Harry Potter-septologin snart, och har som mål att lyckas läsa alla sju på sju dagar, har varit otroligt nära förut, men har aldrig lyckats helt och hållet faktiskt. Sen vill jag läsa om några av mina favoritromaner, Här ligger jag och blöder - Jenny Jägerfeld, Ibland bara måste man - David Levithan, och så biografin Min dotter Amy - Mitch Winehouse.
 
 
 
 
Boken/böckerna du läser nu: Som sagt, min buss-litteratur. Men jag planerar att snart börja läsa minst en bok till, plus kurslitteraturen!
 
Nästa bok på tur: Paris, Cherié av Ida Pyk, som har legat och väntat sen bokmässan. Och ett par andra jag köpte där som också legat och väntat. De är dock i ett format jag inte är superförtjust i, så det har liksom inte blivit av därför. Otroligt fånigt.
 
Författare du helst läser på originalspråk: Läser väl mest svensk litteratur, men jag har bestämt mig för att införskaffa Harry Potter på pocket och engelska. Funderar även på att läsa Sagan om Ringen-trilogin på engelska, och föredrar Brian Jaques Redwall-serie på engelska.
 
Den bästa boken du har läst det här året: Hey Dolly - Amanda Svensson. Men så har jag inte hunnit läsa så mycket heller.
 
 
Lista hittad här, hos Alice.
 
 
 
#1 - - millie ❀:

vilken kul lista! här ligger jag och blöder läste jag i min bokcirkel, riktigt bra tyckte jag att den var!

Svar: Ja, jag gillade listan för den var lite annorlunda! Och ja, en riktigt bra bok är det!
Beatrice Hallberg

#2 - - Hanna:

Älskar Amanda Svensson, är HELT såld på sättet hon skriver!

Svar: Ja, hennes språk är helt otroligt!
Beatrice Hallberg

Till top