Nybakt bröd

Recept / Permalink / 1
 
 
Erics mamma bakade det här brödet förra gången vi var hemma, och jag bad om receptet, något som är helt otroligt eftersom jag aldrig har gillat grova bröd eller bröd med någon som helst sorts fröer i. Men hos Eric äter jag det som finns, och där finns alltid någon sorts grovt bröd, och ibland lyxen med nybakt. Jag tänkte dela med mig av receptet, men även ändringarna vi gjorde i brist på ett par av råvarorna. Receptet kommer från början från någon tidning, antagligen ett ganska nytt nummer, men jag vet tyvärr inte vilken, utan har bara en bild på själva sidan med brödet
 
 
Kalljäst Frölimpa
1 limpa
 

1/4 paket jäst
4 dl kallt vatten
1 dl hirsflingor
1 dl rågflingor
1 dl pumpakärnor
1 1/2 tsk salt
6-7 dl siktat dinkelmjöl
 
Garnering:
1/2 dl mjölk
1/2 dl pumpakärnor
1 msk hirsflingor
 
Lös jästen i vattnet och tillsätt resten av ingredienserna. Här använde jag 2 dl rågflingor istället för 1 dl rågflingor och 1 dl hirsflingor, och det går precis lika bra. Degen ska vara ganska lös, men inte helt flytande. Häll upp degen i en bakplåtspappersklädd brödform (jag använde en ugnsfast form i liten storlek istället, i brist på riktiga brödformar), och mjöla lätt. Täck med plastfolie och ställ i kylen över natten.
 
 
Morgonen efter: Sätt ugnen på 225°. Pensla brödet med mjölk (eller vatten), och strö över pumpafrön och hirsflingor (eller bara pumpafrön, om man inte vill köpa en så specifik ingrediens som hirsflingor, även om det är gott). Grädda mitt i ugnen i 30 minuter tills brödet fått fin färg. Här gjorde jag en egen grej, eftersom jag var orolig för att brödet skulle vara degigt i mitten. Jag sänkte värmen när det var 10 minuter kvar, så att ugnen gick ner till 175° och lät det stå inne 5 minuter extra, alltså sammanlagt i 35 minuter. Men även då kunde brödet tagit 5 minuter till efter det, bara ett tips om ni också byter ut hirsflingorna till rågflingor.
Stjälp upp brödet på ett galler, och låt det vila. Knacka försiktigt på undersidan av brödet, och om det låter ihåligt är det garanterat klart!
 
Jag åt med skinka hemma, men ost går minst lika bra, eller varför inte hummus och någon god grönsak på? Skulle tro att det mesta funkar på det här brödet faktiskt, det har en mild smak, men är samtidigt något helt annat än bara ett vanligt, tråkigt, vitt bröd!
 
#1 - - ida:

nybakat bröd är det bästa som finns! mysig blogg du har förresten. kram!

Svar: Ja, eller hur! Så himla gott, och lite lyxigt sådär. Tack så mycket! kram!
Beatrice Hallberg

Till top