Julmarknadslördag i Malmö

Malmö / Utflyktsmål / Permalink / 8
Igår var det en riktigt välfylld dag minsann! Nästan så att detta kvalificerar för ett timme-för-timme-inlägg, men det tänker jag att jag gör ett av dagens händelser i stället sen.
 
 
Vi vaknade av den satta väckarklockan runt 10 och hämtade våra paket i paketkalendern. Sen gick jag upp och gjorde smoothie på hallon, banan, yoghurt och kryddor åt oss (supergod, ska göra om och lägga upp recept en annan dag!). Sen var det bara att klä på sig och bege sig ut. Eller helt ärligt? Det tog oss två timmar att masa oss ur sängarna när vi väl satt oss där med vår frukost-smoothie. Men ut kom vi i alla fall!
 
 
 
 
Först hamnade vi på Mitt Möllan, där det var marknad! De har öppet idag också, förresten. 11-17, om jag inte förstått fel. Vi tog ett varv och blev lite stressade av allt folk, men mitt öga fastnade på trycket till vänster i bild. Till slut blev det faktiskt så att vi köpte det där! Vill man kika lite så finns konstnärens hemsida här. Det låg även en gulli hund under hennes bord!
 
 
På väg därifrån tog vi oss också förbi torget, för att handla grönsaker och frukt, och så lite dekoration! Vi köpte några kvistar järneksbär, och något som jag fått för mig heter Buxbom, kan någon bekräfta eller dementera detta? Nu står de i alla fall i en vas på en förvaringsbänk i hallen och ser juliga ut.
 
 
Sen tog vi bussen över halva stan, men det var så ljust vid busshållplatsen att alla bilder blev urfrätta, så de fick jag ge upp helt. Fram kom vi i alla fall till området mellan Värnhem och eh... stan? Jag vet inte vad det heter, men Caroli-kvarteren kanske det räknas som alltihop? Vi letade oss fram längs den stora vägen bussen går på i alla fall, och kom hit!
 
 
Jag har nämligen sett detta stället på instagram, och blivit otroligt sugen på att åka hit. Jag menar, 10 TUSEN växter!? Det otroliga är att det ligger i källaren alltihop, mycket häftigt, och antagligen tar den där källaren upp hela huset den ligger under. För den är helt enorm och innehåller allt från växter till krukor och japanska koi-fiskar!
 
 
Sen är den uppdelad efter olika världsdelar och/eller länder! Hur bra det stämmer med floran i de länderna? Oklart, men det kanske det visst gör! Här kostar allt från 10 kronor till typ 500, det var det dyraste vi hittade ett träd för i alla fall. Vi ska hit igen en annan gång när vi planerar att köpa nya växter!
 
 
Men sen gick vi de två kvarteren bort hit i alla fall, för det var vårt egentliga mål! Jag hade fått nys om den här marknaden, som också har öppet imorgon 10-16, och att det skulle vara mer hantverksinriktat! Nu var det kanske inte sådär superinriktat på hantverk, men lite mer än inne på Mitt Möllan i alla fall! Jag kikade på några ljusstakar i keramik, men till slut blev det bara en surdegslimpa från det lilla bageriet i huset.
 
 
Men juligt var det i alla fall! Och brödet var otroligt gott, vi åt det till kvällsmat igår. Eller ja, inte hela såklart! Pattiserié David heter bageriet om någon är nyfiken, ligger mitt emot Caroli!
 
 
Sen var vi väldigt hungriga, för vi hade bara fått i oss den där smoothien på hela dagen och lite frukt på torget. Men vi hamnade här först! Teministeriet heter det och ligger inne på Caroli. Jag köpte ett julte med smak av bland annat mandel, kanel, aprikoser och ros om jag inte minns helt fel. Ska testa det senare idag hade jag tänkt!
 
 
Sen valde vi cafét utanför för att äta, men de hade slut på mat, så vi tog varsin smoothie. Tyvärr var de sådär, de smakde mest mjölk och inte särskilt mycket frukt alls. Så vi köpte fika, åkte hem och så hade vi tänkt baka.
 
 
Mne klockan var lite mycket för att börja ta tag i lussebullebak, så jag tog tag i disken i stället! Fick hjälp av Eric med att torka, och så valde vi att äta mackor i stället för lasagne till kvällsmat - hungriga och trötta som vi var.
 
 
Kvällen avslutade vi med att spela en omgång Carcassone, som Eric vann med 6 poäng... Ytterst irriterande. Dagen innan vann han med 9 poäng dessutom, så jag känner att jag måste nog kämpa ytterligare lite till för att vinna nästa omgång!
 
Sen gjorde jag en smet till saffranspraliner, men de är inte klara än, så de får ni se en annan dag! Allt som allt var det en otroligt fin dag, och Malmö levererar verkligen julstämning trots bristen på snö och så.
 
Vad har helgen gett er för minnen hittills?
 
Förresten! Ni glömmer väl inte bort att kika in hos Alicia och se vad månadens Monthly Makers-tema är!? Gör det nu direkt så ni inte glömmer!
#1 - - Sandra Leone:

Jag tycker att järnek är så himla vackert.

Svar: Ja, jag tycker bären verkligen är en så fin kontrast mot det gröna, kanske ännu finare med löven dock!
Beatrice Hallberg

#2 - - Anonym:

Så himla mysigt med julmarknader. Växtaffären verkar ju också riktigt häftigt!

Svar: Ja, det är supermysigt! Och växtaffären ska jag definitivt tillbaka till!
Beatrice Hallberg

#3 - - Pernilla:

Ojdå, glömde skriva namn på kommentaren ovan... :)

Svar: Lätt hänt! ;)
Beatrice Hallberg

#4 - - ISA:

hur mysigt kan man ha det va? juligt värre <3

Svar: Jaaa, juligt <3<3
Beatrice Hallberg

#5 - - Mikaela Puranen:

Vilken mysig dag ni verkar ha haft! Och VÄXTBUTIKEN!!!! Varför finns den inte här också!? Förvisso har jag köpförbud på fler växter av min sambo men jag vill ha :( Han tycker att jag måste göra mig av med 50 % av alla växter vi har, hahaha. Kommer inte att hända :) :) :)

Svar: Hahaha, köpförbud!? Min sambo hade aldrig fått igenom ett sånt.... (a) Men den är otrolig! De har en hel avdelning med snygga krukor ;)
Beatrice Hallberg

#6 - - Sandra:

Så mysigt med julmarknaden! Tyckte pingvinen man kan skymta på tavlan var så söt :)

Svar: Ja, det var en riktigt bra dag verkligen! Och pingvinen är supersöt! Jag är dock sådär mycket för text på tavlor i mitt eget hem, det är supersnyggt hos alla andra, men passar inte på våra väggar... :( Den heter Cutie Pie i alla fall! :)
Beatrice Hallberg

#7 - - Amanda:

Carcasonne kan vara världens bästa brädspel ^^

Svar: Jag håller verkligen med! :D
Beatrice Hallberg

#8 - - Mikaela:

Haha mjo men han kanske har en poäng, ca 30 krukväxter inomhus på 56 kvadrat kanske är lite överdrivet :P Men jag kommer nog smyga in lite nya kaktusar snart :) :) :) :) :) Mitt bebis-elefantöra dog så jag måste ju ersätta den :P

Till top