Monthly Makers Adventskalender: Enkel Rocky Road

Monthly Makers / Permalink / 6
Och så var det min tur att öppna den sista luckan i vår adventskalender! Det har varit så spännande och roligt att se de färdiga resultaten på idéer vi bara bollat lite mellan varandra, och att se den respons vi fått på kalendern!
 
 
Idag delar jag med mig av ett julgodis-recept som är både enkelt, smidigt och riktigt, riktigt gott! Du behöver bara ett fåtal ingredienser - 5-6 stycken för att vara exakt - och det går på runt 10 minuter + tid att stelna. Med andra ord något man hinner göra såhär de sista dagarna innan jul!
 
Du behöver:
100 g ljus choklad
100 g mörk choklad
ca 200 g sötad kondenserad mjölk
15 g (eller ca en matsked) smör
1-2 dl salta jordnötter
1 1/2 dl blandade andra nötter (jag hade valnötter och hasselnötter)
2 dl mini-marshmallows
 
Börja med att smälta chokladen i ett vattenbad. När den är så gott som smält, häll i den kondenserade mjölken och smöret och blanda allt noggrant. Smöret ska vara helt smält och chokladen ska inte innehålla småbitar, smeten ska vara varm.
Hacka under tiden de större nötterna, och blanda ihop dem med jordnötterna och mini-marshmallowsen (vad heter det i plural egentligen?). Ta av chokladblandningen från spisen och låt den svalna en stund innan du blandar ner nötter och marshmallows i smeten. Detta för att dina marshmallows inte ska smälta för mycket och blanda sig med smeten.
Lägg ett bakplåtspapper i en ganska liten form, gärna en kvadratisk, och häll på smeten. Se till att trycka ner den rejält och göra ett så jämnt lager som möjligt. Tryck sen på några extra marshmallows ovanpå och ställ den i kylen för att stelna - min stod över natten.
 
 
Nu börjar det roliga! Jag, som den perfektionist jag är då och då, valde att skära mina rutor med hjälp av linjal. Tycker man att det är skit samma så kan man skära lite hur man vill, såklart! Mina rutor blev 2x2 cm stora, men formen hade lutat i kylen så de är ändå olika stora...
 
 
Sen kan man exempelvis äta alla direkt, eller lägga dem i fina påsar och ge bort. Eller varför inte ställa fram dem på efterrättsbordet på julafton? Möjligheterna är oändliga med dessa små rutor! Sen bara till så att alla tål nötter, annars blir det en jobbig julafton....
 
 
Har du provat att följa någon av våra instruktioner, eller har du ett eget DIY-projekt, recept eller kul tips du vill dela med dig av?
Kommentera med en länk eller maila [email protected] - vi lyfter några favoriter på Facebooksidan och i våra bloggar! Använd gärna #MonthlyMakersJul på Instagram och i andra sociala medier!
 
Igår var det Jess som la upp sin sista lucka, och jag har ju den sista idag, så jag tipsar om att följa hela kedjan tillbaka till starten den 29:e November! Glöm inte heller att kika in på vår Facebooksida för att hänga med i allt kul som händer där nu!
#1 - - Sandra:

Åh, så gott! Trodde först att det var ahlgrens bilar i och blev så himla pepp pga älskar det godiset. Men det kanske är något jag borde testa helt enkelt :)

Svar: Åh! Att jag inte tänkt på det själv, Ahlgrens bilar är ju bland det bästa godiset jag vet! Vissa recept på Rocky Road har ju Dumle i och så, men bilar... mums!
Beatrice Hallberg

#2 - - Pernilla:

Det här är ett av mina favoritjulgodis! Lätt och gott liksom :)

Svar: Mitt också! Älskar snabbt och gott-principen! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Mikaela:

Jag har faktiskt aldrig ätit Rocky Road :O :O :O Men det ser skitgott ut, måste prova :P

Svar: Åh, gör det, gör det!! Framförallt gillar jag den här lite mjuka versionen framför den hårda med bara choklad! :D
Beatrice Hallberg

#4 - - Alicia:

Aaaah gud vad gott! Du må tro att det kurrar i magen... Och alltså HAHA för att du mäter med linjal! Det gör jag exakt aldrig. Litar alltid på mitt ögonmått och annars får det bli som det blir!

Svar: Jaaa, bästa godiset!! Och hahaha, det tror jag aldrig jag gjort innan, men det blev så mycket finare bitar ju... Allt för bloggfotots skull eller? ;)
Beatrice Hallberg

#5 - - Stina - Tillvaron.se:

Åh, nu var det faktiskt några år sedan jag gjorde rocky road. Så himla gott ju!

Svar: Ja, jag tycker det är bland det godaste bland godiset numera!
Beatrice Hallberg

#6 - - Maja:

Gott! Jag som är nötallergiker brukar skippa nötterna och ta dumle istället. mums det med. :-)

Svar: Åh, bra idé! Har sett det förr, men tänkte att det inte passade lika bra i den mer fudge:iga varianten, men det kan det säkert göra! :)
Beatrice Hallberg

Till top