Monthly Makers December: Glas!

Monthly Makers / Permalink / 7
Hej igen älskade, älskade läsare! Min dator fungerar igen!! Ville bara utropa detta fantastiska direkt, eftersom jag ju varit utan min egen dator i mer än 2 veckor, och utan Erics dator i över en vecka nu. Hårddisken var inte trasig, men inte heller fullt fungerande, och pappa la ut lite (eller mycket i mina mått mätt) pengar på att få ut allt från den innan vi formaterade om den och installerade om hela skiten igen.
 
Men nog med tekniskt prat, för nu tänkte jag visa vad jag hittat på till månadens Monthly Makers-tema! Den här månaden har det som, förhoppningsvis, bekant varit tema glas, och jag hade ingen aning alls om vad jag skulle göra. Glas tilltalar mig inte särskilt mycket och jag får fortfarande inte upp någon självklar idé på vad jag skulle kunnat gjort. Lägg till att jag inte har haft tillgång till mitt vanliga förråd av material, och därför ville jag testa en sak jag sett på Pinterest ca tusen gånger; nämligen glow-in-the-dark-jars!
 
 
Det här är alltså en burk som temporärt lyser i mörkret! Ett enkelt DIY, men samtidigt något jag aldrig fått tummen ur att testa.
 
 
Man behöver en burk, glowsticks, en sax och mer tålamod än jag hade. Ta helt enkelt ett par glowsticks, bryt av den lilla glaspinnen som sitter i så att vätskan börjar lysa. Se till att inte klippa upp den först och sen bryta av den, för då flyger den iväg med vätskan och färgar saker i ditt hem... Jag talar tyvärr av erfarenhet.

Sen klipper man upp sin glowstick och smetar vätskan på insidan av sin burk! Sätt på locket och skaka lite så hamnar inte allt i bottnen, och så kan man ha den till... typ... nattlampa? Halloween-pynt? Ja, jag vet inte, lyser mycket gör den i alla fall!
 
Själv känner jag att detta kan vara det av allt jag gjort som är minst genomtänkt och definitivt minst användbart. Ska jag vara helt ärlig (och det ska man vara) så ställdes den ganska direkt i återvinningen när jag fotograferat den. Däremot kan jag tänka mig att barn hade tyckt den var väldigt spännande!
 
 
Om inte annat kan man ha den som spännande selfie-ljus!
 
Det här är alltså månadens bidrag till Monthly Makers! Alicia är månadens värd, och hon har nu bloggat sitt bidrag där ni kan länka era.
 
Vet du inte vad Monthly Makers är? Då kan du läsa mer här.
Vill du kolla in vår Facebook-sida så finns den här.
Vi finns även på Instagram på @monthlymakers, samt #monthlymakers, samt på Pinterest i en board där vi samlar alla bidrag i slutet av månaden.
 
Vi som håller i Monthly Makers och presenterar alla teman är: SandraMikaelaAliciaJessica AndersdotterJessica KarlssonAgnesElsa MariaEmelieAnnicaAnna MaríaBeata och så jag.
 
Vi hoppas självklart att ni deltar, hänger på eller i alla fall hejar på. Alla kan vara med! Det enda kravet vi har är att man ska ha påbörjat projektet på månadens tema efter månadssläpp. Så man kan skapa nästan vad som helst med andra ord!
#1 - - Sandra:

Jag tycker inte alls att det är speciellt konstigt att burken inte fick någon given plats hemma hos dig. Känns mest som en rolig grej att testa inför en fest eller liknande. Men verkligen en rolig grej som jag ska minns för framtiden, trodde det var mycket svårare än såhär faktiskt!

Svar: Nej, det är väl inte så underligt! Men ett enkelt fest-pynt är det ju verkligen! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Anna María:

Säger som Sandra, fattar att den inte fick en given plats. Men jättekul fest-dekoration skulle jag säga! Kul att du provade i alla fall. Plus SKÖNT att ni kunde fixa datorn igen!

Svar: Ja, ett kul litet test om inte annat! Och ja, datorn är igång igen, ska bara se till att orka leta igenom ca 500 GB material i form av allt möjligt, det får väl ta sin tid bara... :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Mikaela:

Cool grej ändå, tänker som de andra att som festdekoration vore det kul! Och hurra med datorn!

Svar: Ja! Och JA!!!!!
Beatrice Hallberg

#4 - - lekfulltmedkatarina.blogspot.se:

Sådana där stavar har jag ju sett men fattat det som att de endast lyser ett tag, är det samma sak med lampan eller laddas den upp av annat ljus? Cool grej men hade nog också blivit en tillfällig gäst här hos mig med.

Svar: Hm, jag vet faktiskt inte, jag testade aldrig om den gick att få ljus i igen. Men jag antar att eftersom det är vätskan i pinnarna som ska reagera först, så funkar nog vätskan i burken likadant som pinnarna gör! :)
Beatrice Hallberg

#5 - - Amanda:

Häftig grej ändå :)

Svar: Ja, och enkel för något som ser ganska kul ut ett tag! :)
Beatrice Hallberg

#6 - - Pernilla:

Ser verkligen häftigt ut! Den hade nog inte fått en permanent plats hos mig heller, men det är ju kul att testa lite även om det inte alltid blir en bestående pryl. Kan tänka mig att detta kan bli superhäftiga bordsdekorationer på typ en halloweenfest?

Svar: Ja, men eller hur! Synd att det inte är Halloween så snart bara, men man kan ju alltid spara det för framtida idéer! :)
Beatrice Hallberg

#7 - - Alicia:

Det känns lite som att jag kommenterat bidragen i samlingsinlägget istället för här, och så ska det ju inte vara! Jag förstår din känsla och det är tråkigt när en inte blir nöjd och ändå måste visa upp (fast nyttigt och utvecklande - så bra jobbat!). Men fatta vilken dödscool grej detta är om en ska leka Hogwarts och behöver läbbiga grejer till typ Snapes förråd eller arbetsrum! Jag kommer definitivt återkomma till denna post inför nästa Halloween ;)

Svar: Äsch, jag har varit svindålig på att kommentera den senaste månaden, vi får väl jobba på det allihop! Åh, Snapes arbetsrum <3 Mycket bra tanke! Är alltid lika imponerad över att du drar referenser till Harry Potter från så mycket. Och utvecklande, definitivt! Nu peppar vi dock för det nya året och nästa roliga tema! :D
Beatrice Hallberg

Till top