Monthly Makers: Återbruk

Monthly Makers / Permalink / 5
 
Jag har jobbat på det här nu i ett par veckor, att komma på vad jag ska hitta på till Monthly Makers-temat för den här månaden. Det märks att de flesta av oss har haft problem med det här, av olika anledningar, dels för att vi alla kommenterat det och dels för att många fått prestationsångest. Så även jag, men till slut tog jag tag i det hela under helgen och satte mig med ett par olika saker. Jag bestämde mig helt enkelt för att visa allihop!
 
Efter att ha sett Jessicas bidrag, en vävd grytlapp, kände jag att jag ju faktiskt behöver en ny grytlapp! Dock kände jag inte för att leta efter en ram och spika i den, utan valde virknålen som redskap. Så jag tog fram ett gammalt tygstycke jag köpt på någon loppis för länge sen, som från början var tänkt till en kjol men var för litet för det. Här nedan följer de enkla instruktionerna:
 
 
1. Börja mät ut ca 1,5 cm brett och klipp ett litet jack rakt neråt enligt trådarnas riktning. 2. Riv nästan hela vägen ner och mät på ett ungefär 3 cm, klipp och riv åt andra hållet. På så sätt blir det en enda lång trasremsa, som inte behöver skarvas.
3. Rulla ihop trasgarnet till ett nystan, förslagsvis redan avtrådat (det blir en hel del lösa trådar!). 4. Börja lägga upp maskor, jag räknade inte, men det blev ca 18-19 cm med en virknål storlek 10.
5. Virka fasta maskor tillbaka, vänd och fortsätt tills grytlappen är relativt fyrkantig. Inget måste vara perfekt. 6. Fäst den första lilla stumpen till en ögla, så att grytlappen går att hänga upp. Fäst den sista stumpen ordentligt, jag drog min genom hela sista varvet och halva innan det. Klar att användas!
 
Det här är den delen jag är mest nöjd med. Men jag skaffade även en sak jag velat ha ett tag, nämligen en scanner! Så nu har jag scannat in två andra alster, nämligen ett par collage. Jag har mängder av urklipp, i stora och små former, och en hel del hela sidor jag inte klipper i. Men av det jag vågade klippa i (jobbar på att göra just det), blev det ett och ett halvt collage!
 
 
Här är det färdiga. Blandat tyg, tygband, urklipp från diverse tidningar och reklamblad, samt ett exempel på min handstil längst upp till höger.
 
 
Och här är det halvfärdiga. Här ser vi en del av ett pennfack jag broderade för några år sen, silverstjärnor och en del tidnings-/reklamurklipp.
 
Som Mikaela skrev, så var det i någons kommentarsfält det blev en mini-duskussion om att visa upp saker man inte är supernöjd med, och jag lovade att jag skulle göra det. Så nu gör jag det. Det sista collaget är jag inte alls nöjd med, och egentligen inte det första heller, om jag ska vara helt ärlig. Men jag har i alla fall gjort det, trots att återbruk inte är mitt starkaste tema. Men det kanske är på väg att bli, för gud va roligt det kan vara!
 
Vill ni läsa mer om temat så kan ni gå in här. Vet ni inte alls vad det här handlar om? Klicka här. Nu är det bara idag och i morgon kvar innan Annica släpper sitt alster, och då kan ni kommentera hos henne med era länkar och skapelser!
#1 - - Sandra Lundin:

Tycker verkligen att grytlappen blev superfin. Har nog aldrig testat att virka men tänker att det kanske inte är så svårt om man väl har gett sig fasen på att det ska gå?

Svar: Tack Sandra. :) Virka är rätt lätt, när man väl bara lärt sig. Mitt svåraste är att veta vilken ögla man ska ta upp tråden ur, eftersom det finns fler än när man stickar! Men när man kommit in i det så går det rätt fort faktiskt. Lite långsammare med trasgarn än vanligt dock! Testa, vettja, man kan alltid lägga undan det och testa senare igen!
Beatrice Hallberg

#2 - - Mikaela:

Jättefin grytlapp! Blev också sugen på att göra en! Min mamma påstår att det är mycket lättare att virka än att sticka, jag som inte kan något av det riktigt vet inte om jag håller med :P För övrigt, så störigt men nu när jag väl tog tag i saken och faktiskt gjorde något på temat så har jag fått flera mycket bättre idéer, men nu har jag NOLL tid att förverkliga de förrän typ nästa vecka :(

Men fan så bra Monthly Makers är ändå, jag kom igång och skapade någonting och då släppte min prestationsångest ganska mycket och så fick jag flera bra idéer. Skulle ha börjat tidigare så hade jag haft något finare att visa upp ;)

Svar: Taack! Kör på vettja! Allt du behöver kunna är fasta maskor och luftmaskor, luftmaskor till att börja med och sen fasta maskor rakt igenom. Funderar på att göra en liten mini-guide så kan du testa sen! :)
Men det var likadant för mig! Nu har jag kommit igång igen, och vill mest sitta och skapa hela dagarna. :) Har också fler bra idéer, men jag hann helt enkelt inte lika mycket som jag trodde och hoppades... Snacka om noll tidsuppfattning, haha. ;)
Beatrice Hallberg

#3 - - Alicia:

Åh, men supersmart att virka med trasor - det blev ju jättebra! Intressant att se så olika men ändå så lika tolkningar, i samma material på samma tema, samma sak men helt olika teknik och resultat! Ibland tänker jag att det vore kul med en suuupersmal MM-utmaning där alla ska göra typ exakt samma sak för det blir ju ändå så himla olika :)

Och strongt att du visar upp vad du inte är helt nöjd med! Jag var inte med i den här kommentarsdebatten tror jag, men vet precis vad ni menar. Jag har kämpat med det ganska länge, i synnerhet efter att jag drog igång Sakmakarutmaningen, och det är hemskt svårt men också nyttigt. Även i ledet att göra bloggen till mindre gosfluff och mer dynamik. Månadens tematolkning är faktiskt just en sån, liksom teckningen på Keira Knightley som jag la upp härom dagen - bägge är jag starkt kritisk till, men jag tror de behövs ändå. Precis som koltrasten som jag inte alls gillade och du älskade, haha!

För övrigt superkul att blanda in textil i papperskollage! Det har jag inte vågat mig på (än). Men kanske efter att ha sett detta!

Svar: Åh, tack! Jag som kände att det var fantastiskt gammalt och gjort, hehe. Men det kanske är så gammalt att det blivit nytt!? (hoppas)
Och jag tycker faktiskt det är superviktigt att vi som håller i det visar upp både bra och dåligt, framförallt för att kanske sänka ribban lite för alla andra, som inte riktigt vågar än! Det gör liksom inget att det inte blir perfekt, huvudsaken är att det blir något och att man hittar på och övar sig! :) Och som sagt, någon annan kanske gillar det mer än man själv gör. ;)

Och textil i papperscollage, det har jag nog gjort innan tror jag, det har liksom behövts lite struktur och kanske något roligt moment till. Då kör man på en liten tygbit och voilá! Eller hur det nu stavas, haha. Testa själv vettja! Perfekt område för de där "åh, så små tygbitar, jag borde slänga, men jag lägger nog i en låda här i stället.."-bitarna!
Beatrice Hallberg

#4 - - Jessica:

Men så fint! Och väldigt pedagogiskt beskrivning.
Och jag tycker att det är så himla bra med det här projektet att vi kan få testa sånt som är utanför vår comfort zone också, tycker du har varit megaduktig!

Svar: Man tackar! Var så himla tveksam till det här, mest för att jag tyckte det var så svårt, men är nog rätt nöjd med i alla fall grytlappen!Och ja, min comfort zone är helt klart inte det här, fast kanske ändå lite. Nästa månads tema är dock så långt utanför som det bara blir, haha!
Beatrice Hallberg

#5 - - Alicia:

Hej Bea! Jag skulle gärna vilja använda en av dina bilder till föreläsningen på FU. Kan du skicka 1:a i detta inlägg, högupplöst, till alicia(a)sivertsson.se? <3

Svar: Yes, det fixar jag imorgon, har skrivit det i min kalender! Har tenta-förberedelse nu ikväll, inför morgondagens tenta, hehe. Med eller utan loggan på? Ska bli spännande att se vad det blir av föreläsningen!! <3
Beatrice Hallberg

Till top