Recept: Pasta med Soltorkade Tomater

Recept / Permalink / 6
 
Jag har en perfekt lunch-rätt som jag skulle gissa på att jag gör kanske i alla fall en gång i veckan. Det låter kanske helt galet, men jag tycker verkligen att den är supergod!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ovan är i princip allt du behöver, men här kommer en lista på exakt vad man behöver för en portion:
 
Du behöver
ca 1 1/2 dl valfri sorts makaroner
125 g mozarella
1 tomat/4-5 körsbärstomater
10-12 soltorkade tomater
ca 1 msk rödvinsvinäger
ca 2-3 msk olja
1 vitlöksklyfta
färsk basilika (valfritt)
 
Börja med att sätta en kastrull med vatten på spisen så att vattnet hinner koka upp. Salta lite i vattnet också, för smakens skull! Lägg hälften av de soltorkade tomaterna i en behåller det går att mixa i, häll även ner rödvinsvinäger, oljan och vitlöksklyftan. Mixa till en slät smet och ställ undan tills slutet.
 
Nu bör vattnet ha börjat koka, så häll i makaronerna och rör om lite snabbt så de inte fastnar i botten. Skär de resterande soltorkade tomaterna i strimlor, hacka den avrunna mozarellan i rätt små bitar och skär tomaten i kuber (eller halvera om det är körsbärstomater). Har man basilika tillgängligt så strimlas även den tunnt.
 
Häll av pastavattnet och häll tillbaka makaronerna ner i kastrullen. Häll över tomat-smeten och blanda runt. Häll i övriga ingredienser och blanda fort så att mozarellan hinner smälta lite bland de varma makaronerna och blanda i basilikan sist.
 
Häll upp i en djup tallrik och avnjut! Ifall pastan blivit kall (exempelvis för att du fotat för många bilder), så går den fint att värma runt 1/2-1 minut i mikro!
 
#1 - - Emiza:

gott :D

Svar: Ja! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Sandra Lundin:

Vill också ha en rätt jag gillar så mycket att jag återkommer till den en gång i veckan. Det låter ju som rena drömmen! Men jag kan som sagt inte ens äta samma frukost två dagar i rad :P SÅ löjlig när det gäller det! tycker i alla fall att din maträtt låter löjligt god, när det gäller pasta är ofta så enkelt/"rent" som möjligt det godaste :D

Svar: Åh, ja, det är otroligt praktiskt! Känner faktiskt igen mig i det där... Men den här rätten har blivit ett undantag, haha. Kanske för att jag typ ALDRIG har samma pastasort? Haha :D
Beatrice Hallberg

#3 - - Knaperbloggen:

Satan vad gott det där såg ut! Otroligt! :)

Svar: Ah, tack så jättemycket! Tycker det är så svårt att fånga den här rätten på bild, haha. Men god är den! :)
Beatrice Hallberg

#4 - - Mikaela:

Haha jag äter typ JÄMT samma frukost, eller kanske att jag prövar på ett nytt sorts bröd då och då, men annars är det mina rostade ostmackor som gäller! Men det här såg gott ut, soltorkade tomater alltså <3

Svar: Åh, jag kan inte göra så </3 Tycker det är supersvårt att äta frukost ens, hehe... Men det har blivit bättre genom åren ;) Och ja, soltorkade tomater <3
Beatrice Hallberg

#5 - - ISA:

men suuuupergott ser det ut <3 lät inte alltför svårt heller. WIN!

Svar: Åh, men tack!<3 Och nej, det är superenkelt, tar max en kvart om man har en långsam spis!!
Beatrice Hallberg

#6 - - Robex Lundgren:

mums

Svar: Ja, verkligen!
Beatrice Hallberg

Till top