Gör det. Bara gör det.

DIY & Skapande / Permalink / 7
 
Och så äntligen fick jag till relativt bra bilder på broderiet jag gjort klart. Citatet är från ett av mina bästa sommarprat, nämligen Elsa Billgrens. Det är mitt motto för i år, i alla fall försöker jag få det att bli det. Dels för att få ångesten att släppa, dels för att det är otroligt peppande oavsett.
 
 
Såhär ser då baksidan ut, lite galet knäpp sådär, men man lär sig väl med tiden! Tyget var, som ni ser, egentligen lite litet, men jag hade inget annat som kändes bra. Det blir randigt sen, och jag gissar på att det varit en gammal duk. Jag hittade det i en låda där det stod "Ta vad ni vill", en gång på ett slöjdläger i Eksjö. Sen har jag inte haft någon aning om vad jag velat göra med det, förrän nu.
 
 
Mot slutet kändes framsidan lite tom, så jag broderade fast några paljetter i matchande färg! De är fastsatta med franska knutar, samma som jag använt som punkter för texten. Orden är efterstygn (tror jag?) och allt annat är stjälkstygn. Det här är i princip alla stygn jag kan än så länge (förutom korsstygn), men på min Bucket List står "Lära mig 5 nya broderistygn", så det kommer nog snart!
 
Det är lite skevt och snett och vint, men det är mitt första och jag är otroligt nöjd. Övning ger färdighet, som det heter, och jag kan ju knappast förvänta mig att vara lika grym som farmor eller Alicia på första försöket!
#1 - - Sofie:

Åh fint! Skulle också vilja ha ett broderi med mitt favoritcitat "blott de tama fåglarna har en längtan. De vilda flyger." :)

Svar: Tack! Vilket underbart citat, perfekt på ett broderi! Rekommenderar dock korsstygn och en lite större tygbit, kanske inte en rund utan en avlång, mer som en gammalt klassiskt broderi? :)
Beatrice Hallberg

#2 - - maja:

Vad fint! :) Både själva orden och broderiet. Blir själv sugen på att brodera. Kanske bara skulle göra det.

Svar: Ja, men gör det! Bara gör det. ;)
Beatrice Hallberg

#3 - - N:

Dt citatet ska jag försöka leva efter gällande träning haha

Svar: För mig passar det in på i princip allt, det är det som gör det så bra! :)
Beatrice Hallberg

#4 - - Mikaela:

Vilket bar citat! Och vad fint broderiet blev! :D

Svar: Tack! Det har några små slarvfel här och var (typ i toppen där jag inte hade spänt ringen ordentligt innan jag började, så när jag sen spände den flyttade det sig längre upp och det är därför den är skev i cirkeln där, hehe). Men annars är jag himla nöjd faktiskt! :D
Beatrice Hallberg

#5 - - lovisa:

sjukt bra ju! älskar att "det är lite skevt och snett och vint" för det är ju precis det citatet handlar om: gör det, bara gör det. man behöver liksom inte vara bäst, utan bara gör't. HELT RÄTT!

Svar: åh, tack fina du! Är väl egentligen relativt nöjd, det är ju mitt första också! Och jag håller med, huvudsaken är ju att man gör det!
Beatrice Hallberg

#6 - - Jess:

Fint! Bra citat också, värt att ha i minnet när modet sviker. Har också fått upp ögonen för broderi, mycket tack vare Alicia hehe, och gjorde faktiskt en första broderad skapelse häromdagen. Bara text, men man ska ju börja någonstans :)

Svar: Tack så mycket! Ja, jag tycker det är himla kul! Har iofs broderat en del med farmor sen barnsben, men har aldrig gjort något riktigt såhär. Men det är jätteroligt! Fram för mer riktiga hantverk! :)
Beatrice Hallberg

#7 - - Alicia:

Fetsmart att brodera årets ledord som pepp, det ska jag inspireras av! Och fiiiint genomförande och tyget sen! Asbra vårfärg.

Svar: Tusen tack! Det värmer kanske lite extra att det kommer från dig också, hehe. Du är liksom the queen av broderi!
Beatrice Hallberg

Till top