Morotssoppa med linser och apelsin

Recept / Permalink / 16
Jag fick en kommentar av fina Sandradet här inlägget, med en fråga om jag inte kunde lägga ut receptet på soppan i bild. Och det kan jag ju såklart göra!
 
 
Morotssoppa med linser och apelsin
4 portioner
 
1 kg morötter
2 dl röda linser
3 vitlöksklyftor
1 gul lök
1/2 msk dillfrö
8 dl grönsaksbuljong
2 dl apelsinjuice
salt
vitpeppar
2 dl rapsolja (till fritering)
 
Skala morötterna, och strimla en av dem fint med potatisskalare. Lägg strimlorna i saltat vatten i 15 minuter. Skär de resterande morötterna i bitar. Skala och hacka lök och vitlök, fräs sen morötterna med löken och dillfröna i en kastrull. Häll över buljongen och linserna och låt koka i ca 25 minuter.
 
Mixa med en stavmixer och tillsätt apelsinjuicen under tiden. Smaka av med salt och vitpeppar. Värm upp oljan i en liten kastrull och fritera morotsstrimlorna tills de är krispiga. Servera till soppan!
 
Här kan man även göra en liten yoghurtsås, som vi gjorde till. Till den behövs:
 
1-2 dl turkisk yoghurt el. annan matlagningsyoghurt
valfria kryddor
 
Min faster blandade lite yoghurt med bland annat salt, peppar och sambal oelek, men man kan variera i all oändlighet såklart. Kan tänka mig att timjan alltid passar till, rosmarin likaså. Säkert även en mängd andra kryddor, man tar vad man gillar helt enkelt!
#1 - - Lotta:

åh gott det låter

Svar: Ja, det var riktigt gott!
Beatrice Hallberg

#2 - - Mikaela:

Åhh det här ska jag laga snart, har massa morötter jag inte vet vad jag ska göra av, men nu vet jag!

Svar: Låter perfekt ju! Himla gott var det verkligen!
Beatrice Hallberg

#3 - - F R I D A ▴:

men gud så gott! älskar morotssoppa så detta ska jag absolut testa någon dag!

Svar: Ja, alltså, den var supergod! Testa på! :)
Beatrice Hallberg

#4 - - Jess:

Älskar att ha apelsin i morotssoppa och hädanefter blir det till att tillsätta linser också! Låter jättegott verkligen :)

Svar: Ja, det är supergott! Hade inte testat innan, men det hjälper verkligen smaken framåt. Linser var också supergott! :)
Beatrice Hallberg

#5 - - Linda :

det här verkar ju jättegott!

Svar: Ja, det var det verkligen!
Beatrice Hallberg

#6 - - Hanna :

Det låter riktigt gott!

Svar: Ja, det var det!
Beatrice Hallberg

#7 - - Julia ♥:

Ser gott ut! :-)

Svar: Det var det! :)
Beatrice Hallberg

#8 - - Matilda:

Jag har aldrig testat att ha apelsinjuice i, det kanske jag borde!

Svar: Ja, det är faktiskt riktigt gott! Rundar av smaken lite liksom.
Beatrice Hallberg

#9 - - ISA:

Gudars skymning!! vad gott det där lät/såg ut!

Svar: Åh, ja, det är supergott!
Beatrice Hallberg

#10 - - Jessica:

Vilket bra recept! Blev sjukt sugen på morotssoppa när jag såg det här inlägget.

Svar: Kul att det ser bra ut, kör på vettja! :) Soppan blev nämligen sjukt god!
Beatrice Hallberg

#11 - - josefine:

mmm, ska testa detta, ser görgott ut!

http://josefinelaul.wordpress.com

Svar: Ja, kör på och testa! Sjukt god soppa.
Beatrice Hallberg

#12 - - G I N A ~:

detta ska jag nog testa :D

Svar: Gör det! :) Den är verkligen supergod!
Beatrice Hallberg

#13 - - Frida:

Men åh så gott det ser ut! Det ska jag verkligen ta och testa när jag kommer hem igen :)

Och gott nytt år på dig med, kära du! Hoppas 2015 blir som din lista förutspår, det låter ju supertrevligt :)

Svar: Ja, det var helt otroligt gott! Ska helt klart stå på listan inför framtida middagar! :) Och det hoppas jag med, för listan känns sådär lagom och bra! :)
Beatrice Hallberg

#14 - - Tommy:

intressant :D

Svar: Och supergott!
Beatrice Hallberg

#15 - - Jennifer Palmblad:

Alltså färgen; så himla yummy!

Svar: Ja, den perfekta färgen på mat verkligen!
Beatrice Hallberg

#16 - - Fanny:

men gud vad gott! tack för ett bra recepttips!

Svar: Ja, helt otroligt gott! Och varsågod! :)
Beatrice Hallberg

Till top