Monthly Makers Juli: Rymden

Monthly Makers / Permalink / 9
Bättre sent än aldrig säger de ju, och så tänker jag att det här får bli. Bloggen har ju legat totalt nere nu när jag jobbat, för att jag helt enkelt prioriterat att bara ta det lugnt när jag väl kommit hem, både när jag bodde ensam några dagar och nu när mina föräldrar kommit tillbaka från sina korta semester-resor.
 
Faktum är att den här månaden nog på många sätt är den som för mig blivit mest genomtänkt. Visst har jag haft idéer förut, men de har aldrig, aldrig fått ta riktig tid. Det har tagit några timmar som mest, men den här gången fick det torka över natten, det fick läggas på fler lager och lager på det. Och för första gången på kanske hela utmaningen är jag riktigt, riktigt nöjd.
 
 
Jag har alltså målat. Något jag aldrig trodde att jag skulle få till, eftersom jag aldrig någonsin haft varken inspirationen eller tålamodet att faktiskt få det att bli något. Men nu, nu har jag ju haft precis det! Kanske framförallt tålamodet. Något jag tackar mitt jobb för, men det kan vi ta i ett annat inlägg som jag tänkt på!
 
 
Jag har använt något så enkelt som akrylfärg, en 20x20 cm stor canvastavla och penslar i olika storlekar. Plus fingrarna, och lite vatten och så. Faktum är att jag köpte in några av färgerna specifikt för det här ändamålet, men canvastavlan hittade vi här hemma. Egentligen hade jag tänkt måla på stenar, men den idén gav jag upp efter några misslyckade försök med enklare former, hehe. Ska visa en annan gång!
 
 
Det är alltså färgerna här jag har använt, i nyanserna Lamp Black, Ultra Marine, Violet, Lavender och Titanium White. Mest är det dock blandningar av Svart, Vitt och Violett, med små inslag av Ultramarin i bakgrunden som målades över, och små drag med penseln av Lavendel-färgen. Men jag är som sagt himla, himla nöjd den här månaden!
 
 
Sen signerade jag på ena kortsidan med mitt namn och årtal, så att jag skulle komma ihåg när jag målade den. (Om man nu kan glömma det efter att ha målat den till just Monthly Makers?)
 
 
Och så slänger jag in den här lilla enkla skapelsen. En kväll när vi gick nere på stranden såg jag det här, mönstrat som en liten galax i sanden. Så jag knäppte några bilder, redigerade lite snabbt i datorn och ändrade färgerna till en lila nyans i närheten av den jag använt i tavlan. (I alla fall som jag mindes under tiden jag redigerade, hehe)
I alla fall så tyckte jag när jag tog bilden att den kunde vara bra att ha ifall ifall något annat inte hanns med, men det gjorde det ju!
 
För er som inte har en aning om vad Monthly Makers är, så har jag skrivit ett introduktionsinlägg om det här. Ni kan även kika på vår Facebook-sida, eller under #monthlymakers på Instagram!
 
Det är alltså ett kreativt iniativ skapat av 12 bloggerskor (bland annat jag) där varje månad har ett nytt tema och en ny värd. Varje tema släpps den 10:e och avslutas med ett samlingsinlägg. Den 25:e länkar man till sitt bidrag hos månadens värd, och några dagar senare sätter värden ihop just detta samlingsinlägg. Den här månaden har det alltså varit tema Rymden och månadens värd är Jess! Så nu uppmanar jag alla att de närmsta 2-3 dagarna länka till sina bidrag inne hos henne!
(När ni länkar ger ni ert medgivande till att få er bild tillagd i vår Pinterest-mapp. Vill du inte detta? Skriv det då i din kommentar!)
 
Vad tycker ni om månadens tema? Har ni varit peppade och hittat på massa roliga saker? Jag (och vi allihop) ser fram emot att se era fantastiska bidrag! /SandraMikaelaAliciaJessica AndersdotterJessica KarlssonAgnesElsa MariaEmelieAnnicaAnna MaríaBeata och så jag, Beatrice.
#1 - - Louie:

Så fint! :D

Svar: Tack så jättemycket! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Mikaela:

Gillar både tavlan och fotografiet! Riktigt fin galax, gillar alla små stänk av vitt på tavlan! Och vad kul att du är så nöjd också :D

Svar: Åh, så kul! Första grejen förutom kanske förra månaden, som jag är riktigt nöjd med! Och ja, stjärn-stänket var nog det svåraste (och mest svåromgjorda) på hela tavlan. Men det är också därför jag är så nöjd, hehe. :D
Beatrice Hallberg

#3 - - Jessica:

Snyggt!!! Har du stänkt färgen till stjärnorna?

Svar: Tack!! Ja, vanlig vit akrylfärg blandad med lite vatten bara!
Beatrice Hallberg

#4 - - Silje:

Herlige og fantastiske farger sammen! En kjempefin tolkning av månedens tema :D

Svar: Tack så jättemycket, vad glad jag blir! :D
Beatrice Hallberg

#5 - - Alicia:

Alltså blir så glad och pepp av detta inlägg! Känns som att en spärr har släppt för dig - visst? Minns du i början av MM hur du kände att du bara gjorde enkla DIY-projekt och aldrig konstnärliga? Kolla dina senaste bidrag! Vilken jäkla utveckling :)
Så himla härlig känsla att ge sig in i en målning. Fint och inspirerande inlägg!

Svar: Alltså tack <3! Och ja, det är nog verkligen så, att någon form av spärr bara släppte. Nu är jag peppad på att vara värd för nästa månad också! Få se vad alla gör på nästa tema, hehe. Och tack igen!! :)
Beatrice Hallberg

#6 - - Sandra:

Tycker din tavla är väldigt fin och drar liksom med en in i bilden. Men mitt öga fastnade först och främst för strandbilden, ser onekligen ut som någon slags krater. Snyggt!

Svar: Alltså, t.a.c.k.! Kul också att just fotografiet fångade någon lite extra, det var mest av allt en ingivelse i stunden trots allt. Men ändå en kul grej att ta med kände jag!
Beatrice Hallberg

#7 - - Sia:

Så fin expressiv målning! Ljuset från galaxen som strålar ut mot betraktaren känns så starkt.

Svar: Tack, tack, tack! Känns så kul att folk gillar det jag gjort.
Beatrice Hallberg

#8 - - Vajb:

Fin tavla! :)

Svar: Tack så mycket! :)
Beatrice Hallberg

#9 - - Lina:

Åh, så fin tavla! Och fotot längst ner, så häftigt!

Svar: Tack så jättemycket!!
Beatrice Hallberg

Till top