Röda Faran

Falkenberg / Permalink / 4
Jag tänkte att vi skulle ta en snabb men genomförlig titt på min nygamla lilla 70-åring, som jag valt att döpa till Röda Faran efter en cykel i en gammal favoritbok. Boken heter Karusell och Kärleksbrev och är skriven av Maj Bylock, och cykeln har jag fått av en av pappas föredetta arbetskamrater. Komplicerat? Ja, ganska, fast ändå inte! Och jag kan inte med säkerhet säga att hon (cykeln, inte pappas fd. kollega) är 70 år gammal, men vi tror den är från 40-talet, så någonting däromkring.
 
 
Här är hon alltså, min numera lite tillfixade darling som jag ska cykla fram och tillbaka till bussen på, mest då. Sen ska det bli en del utflykter och äventyr också, såklart!
 
 
Här finns en snyggt rödmålad ram, ett nytt stöd och ett snart inte längre rostigt stänkskydd.
 
 
Här finns en sån där pakethållare med två eh... spännen? på! Mycket exotiskt.
 
 
Här finns en trasig men oh-så-bekväm sadel. Den kanske får bytas i längden, men riktigt trevlig att sitta på är den i alla fall!
 
 
Och så är den ju så himla fin!? Kan knappt förstå att jag fick den gratis, trots att den är lite rostig här och var, och att vi fått köpa lampor och sådär.
 
 
 
Och nu är hon ännu finare, med ny ringklocka, fram- och baklampa, några reflexer, nytt lås och nya grejer att hålla i. Jag cyklade med henne ner till stranden igår, och hon funkar finfint nu när vi oljat upp kedjan.
 
 
Vad säger ni? Själv är jag upp över öronen förälskad i min nya cykel!
 
 
 
Ps. Om någon förresten skulle ha de två böckerna som kommer efter Karusell och Kärleksbrev, som egentligen är första boken av tre, så hör gärna av er om ni kanske kan tänka er att göra er av med dem! Så vitt jag vet heter de Dynamit & Hallonbåtar, samt Dödskallar & Hjärtesår. Har velat läsa dem i evigheter, men loppisfyndade mitt exemplar och har aldrig hittat någon fortsättning. Som sagt, hör av er om ni vet! Ds.
#1 - - Mikaela Puranen:

Men wow så fin! Jag hade också en gammal fin cykel som min kompis mamma hade när hon pluggade i uppsala men den blev stulen :( skaffa ett ordentligt lås om du inte redan har ett! Sörjer fortfarande den cykeln fast det gått två år..

Svar: Ja, eller hur! Åh, men så trist!! :( Har ett rejält vajer-lås, funderar på att köpa en sån där riktig kedja med tyg runt, för att de är lättare att sätta fast själv typ? Men ja, ordentligt lås är där verkligen!
Beatrice Hallberg

#2 - - Lindah:

Jag skulle föreslå att du letar efter böckerna på bokbörsen eller nåt sånt! Jag provade faktiskt att bara googla en utav titlarna och fick då upp några länkar från bokbörsen. :)

Svar: Jag har tyvärr bara haft krångel med bokbörsen förut, så jag har gett upp att leta där. Tänkte att om det är någon trevlig bloggläsare som skulle ha böckerna så är det liksom roligare också! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Lindah:

Aw, okej! Ja, jag har inte de böckerna iaf! Men ett annat tips är ju att hålla utkik på tradera och blocket annars, om du inte gillar bokbörsen! :)

#4 - - Sandra:

Verkligen en charmig cykel!

Svar: Ja, eller hur! Är så himla glad!
Beatrice Hallberg

Till top