Ett nytt objektiv

Köpt & Fått / Permalink / 11
 
 
Jag insåg för några veckor sen att jag hade en del pengar undanstoppade i kontanter, som jag helt hade glömt bort. Dels lite pengar jag fick i 20års-present förra året, lite jag fick i påskägget i år, och så 50 pund som gick att växla in till en del extra pengar nu när pundet står så högt. Med ett litet bidrag från min älskade, fantastiska pojkvän, så har jag nu ett nytt objektiv!
 
 
Såhär ser det ut när jag fotar med mitt standarsobjektiv i vanliga fall, ett 40mm objektiv, som jag verkligen har gillat sen jag köpte det för två år sen.
 
 
Och såhär mycket får jag med från exakt samma ställe i rummet, om jag fotar med det nya objektivet! Här får ni också, helt gratis, ett par bilder på vårt inte så städade hem, hehe. Och då kan jag tillägga att det här är städat i jämförelse med hur det brukar vara, det vill säga totalt kaos.
 
 
 
 
 
Det här nya objektivet är inte bara bra för att få med mer - man kommer också närmre! Det har en närgräns på 16 cm, vilket är himla bra när man vill få med något alls av sina DIY-projekt med detaljer i, bland annat. Även bra för att filma och då få mer fler saker, något jag längtat efter länge nu!
 
Om ni undrar, så är det alltså Canons 24mm f/2.8 STM, och det finns bland annat att köpa här. Jag är inte något super-proffs på sånt här, och är helt självlärd, men jag tycker verkligen än så länge att det här är ett prisvärt objektiv. Framförallt om man som jag föredrar att fotografera med fast optik, och inte bara vill ha ett 50 mm eller så.
 
Är det här något ni vill att jag skriver mer om? Fotografi alltså? Berätta i kommentarsfältet! Även om ni har andra förslag på inlägg/kategorier ni vill se mer av!
 
#1 - - Jessica:

Åh grattis till nytt objektiv! Är alltid så himla roligt att få nytt och utforska hur bilderna blir med det <3

Svar: Tack!! Är så himla, himla glad! Det är det perfekta tillägget till samlingen verkligen. Ska utforska järnet<3
Beatrice Hallberg

#2 - - Mikaela Puranen:

Åh vad kul! Jag saknar lite att kunna komma nära det jag fotar, att man måste vara minst 50 cm ifrån eller nåt, sjukt ovant när jag först köpte min kamera! Blir lite sugen på ett likadant!

Svar: Ja, är så himla glad! Och kan förstå det, det krävs ju macro-grejer för att komma nära med en systemkamera liksom. Eller ja, det här är ju så nära macro man kommer utan macro typ! Ska testa mina macro-linser på, jag tror att de har samma storlek...
Beatrice Hallberg

#3 - - Lindah:

Vilken modell har du? :)

Svar: Modell på vad? Kameran? :)
Beatrice Hallberg

#4 - - Matilda:

åh vad roligt att läsa det här, har funderat på just detta objektiv som komplement till mitt 50mm. himla sugen på att köpa det faktiskt!

Svar: Åh, men ja! Har testat det lite mer under dagen, och jag gillar det verkligen! Ganska ljusstarkt, kommer nära, tar in mycket, ja du vet. Tycker man får en hel del för priset!
Beatrice Hallberg

#5 - - Mikaela:

Fick testa min lärares makroobjektiv när jag var på fältkurs (kom hem ikväll) och är sugen på ett sånt med! Tog massa bilder på små små marina djur, nakensnäckor och sjöstjärnebebisar och små små amphipoder (om det nu heter så på svenska? ser ut som små räkor fast är inte räkor). Bilder kommer!

Svar: Åh, makro<3<3 Har testat både min expojkväns styvmammas (haha, vilken förklaring) och min pappas... Eller ja, hans KAN ha makro, men är väl ett alltiallo-objektiv egentligen. Älskar makro! Men känner alltid att jag har ca 0 idéer för häftiga bilder. Överlämnar det till folk som brinner för det lite mer, som jag älskar mina vardagsfoton! Ser fram emot roliga marina djur!!
Beatrice Hallberg

#6 - - Sandra Leone:

Älskar att handla nya grejer till kameran, det är som om hela fotograferandet blir på nytt igen!

Svar: Ja, men eller hur! Man får utforska världen ur en ny synvinkel och testa sig fram tills det blir som man vill igen! Jag har dock lite tur, för det nya och mitt 40mm fungerar på samma inställningar, så lite lättare än vanligt blir det ju!
Beatrice Hallberg

#7 - - Lindah:

Ja, precis, på kameran!

Svar: Dåså, ja, det är en Canon EOS 60D! Mycket bra liten grej, det där. Ganska tung, men väldigt trevlig!
Beatrice Hallberg

#8 - - Kameratrollet - Fotograf i Skåne:

Testade på STM igår. Grymt tyst fokusering!

Svar: Ja, verkligen! Allra bäst när man tittar i sökaren, lite mer ljud när man har uppe bilden på skärmen. Men det är ju fortfarande tystare än utan STM!
Beatrice Hallberg

#9 - - Lindah:

Okej! Tack så mycket! :)
Ska köpa ny kamera snart, så behöver höra mig för lite här och var känner jag, så jag gör ett bra köp!

Svar: Ingen fara :)Se till att du köper en i rätt prisklass, med de funktioner du vill ha, som fungerar för det syfte du har den till bara! Med den här ville jag byta upp mig från en 1000D, en enklare modell, och bland annat ha möjlighet att filma och vrida skärmen. Jag använder de funktionerna ofta, och är glad att jag har dem nu. Annars rekommenderar jag att söka på prisklass på Prisjakt.nu, och sen kryssa i ett par modeller och jämföra! Då kan man se hur de skiljer sig på olika punkter. :)
Beatrice Hallberg

#10 - - Lindah:

:)
Jag har funderat länge på att jag ska skaffa en eos 700d, den är nog lite mer i min prisklass än eos 70d (60d verkar inte riktigt gå att köpa längre). Men jag har aldrig haft en canon innan utan har en Nikon d40x, så det blir helt nytt! :P

Svar: 700D är också bra, den stod näst på min lista efter den jag skaffade. Canon är bra, Nikon är också bra, det är mest en smaksak. Köp det som passar dig bäst! :)
Beatrice Hallberg

#11 - - Lindah:

Tack så mycket för dina åsikter! Uppskattar det verkligen! :)

Jag har varit inne på att skaffa canon så länge, av någon anledning som jag inte minns.. Men det känns ändå lite tråkigt att lämna Nikon. hehe.

Svar: Ingen fara! Fråga bara om det är något, jag är som sagt ingen expert, men lite koll har jag allt!
Beatrice Hallberg

Till top