Monthly Makers Natur: Monstera/Tygkasse

Monthly Makers / Permalink / 10
Och så kom det äntligen - mitt bidrag till månadens Monthly Makers! Den här gången blev det ju lite trångt med tiden när jag skulle iväg till Stockholm över helgen, men det var ju egentligen så att det bara var fotograferandet som inte hanns med. Och så blir det ju tyvärr ibland, men nu blickar vi bort från datumet och tittar lite på resultatet i stället tycker jag!
 
 
Jag har nämligen målat monsterablad på en tygkasse! För mig var månadens tema en utmaning, kanske just eftersom det finns så otroligt mycket man kan göra på tema natur - både materialmässigt och rent tolkningsmässigt. Jag valde att ta inspiration till mönstret just från naturen och mina favoritväxter här hemma, och att samtidigt gardera mig med att tygpåsen ju faktiskt är naturfärgad. Eh, ja.
 
 
Jag har alltså använt vanlig svart tygfärg, och har kalkerat av en mall jag ritade upp för hand, men jag tänkte faktiskt visa det där i ett eget inlägg om några dagar, lite mer detaljerat alltså! Sen hade jag tänkt skriva Monstera Deliciosa längst ner, men det blev lite annorlunda än det ändå.
 
 
Nämligen såhär! Bladet kom till exakt såhär: Jag upptäckte en fläck när jag kände mig i princip färdig och målade ett litet blad över den. Det kändes helt fel, eftersom det såg lite litet ut i förhållande till de två stora bladen, och då kom jag på att det ju kunde bli O:et i ordet Monstera! Sagt och gjort, och nu står där monstera längst ner på tygkassen och berättar för folk som inte vet vad just den här växten heter.
 
Vet ni inte vad Monthly Makers är? Här är en snabb genomgång:
12 månader, 12 teman, 12 värdar.
Septembers tema har varit Natur, och ni hittar allas bidrag inne hos Mikaela om några dagar.
Ni kan läsa mer här, gå in på vår Facebook-sida eller kika under #monthlymakers på Instagram!
 
Vi som håller i Monthly Makers och presenterar alla teman är: SandraMikaelaAliciaJessica AndersdotterJessica KarlssonAgnesElsa MariaEmelieAnnicaAnna MaríaBeata och så jag.
#1 - - Stina - Tillvaron.se:

Men superfint ju! Verkligen orginellt mönster, snyggt att göra det så grafiskt också :)

Svar: Tack Stina, vad glad jag blir! Är också rätt nöjd faktiskt, ska bara stryka den så den håller sig! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Jess:

Vad snyggt det blev! Blev ju kanonbra att det lilla bladet blir o:et i monstera, gillar verkligen den detaljen :) Önskar för övrigt att vi kunde ha monstera hemma men tyvärr är den inte bra för katter om de skulle råka tugga på den, så synd för det är en så snygg växt.

Svar: Tack Jess! :) Och synd med katten, men de får ju trots allt gå före, även om växten är så himla himla snygg!
Beatrice Hallberg

#3 - - Mikaela:

Jättefint! Gillar att en liten fläck gav upphov till texten som var en fin detalj :D

Svar: Tack Mikaela! :D Och ja, alltså... Problemlösning var det va!? Haha.
Beatrice Hallberg

#4 - - Mikaela:

Hur uttalar man förresten Monstera? Jag har alltid sagt Monsteeera och lagt betoningen på andra stavelsen, men hörde Emelie säga Monsstera och lägga betoningen på första stavelsen. Har jag sagt fel hela tiden? :P

Svar: Hm, jag har alltid sagt Monstera som i monster+a typ? Eh, kass förklaring, men fonetiskt skulle det väl bli något i stil med månstera? Med betoning på Mon liksom? Haha!
Beatrice Hallberg

#5 - - Pappa:

Mycket snyggt! Kraftfullt och grafiskt tydligt. Ändå med fina detaljer. :-)

Svar: Tack käre far! :)
Beatrice Hallberg

#6 - - Ruth:

Suuupersnyggt!!
Och på tal om att uttala monstera; ett barn i bekantskapskretsen kallar växten rätt och slätt för "monster-blomma". Mycket coolare namn! =)

Svar: Tack så jättemycket! Och monster-blomma var smart! Kan en monstera blomma förresten!? Får gräva lite i det här känner jag! :)
Beatrice Hallberg

#7 - - Jessica:

Så snyggt!!!

Svar: TACK!! Är så nöjd själv faktiskt!!
Beatrice Hallberg

#8 - - Vajb:

Så snygg den blev! :)

Svar: Tack så jättemycket! :)
Beatrice Hallberg

#9 - - Mikaela:

Det var så jag menade med "monsstera" haha. Jag säger som monster fram till monst- sen har jag ett uttdraget E :P Men det kanske är jag som i min ensamhet har sagt fel. Fast tror att en kompis till mig säger likadant :P

Svar: Haha, jag gissade det! Så himla svårt med uttal på vissa växter!?
Beatrice Hallberg

#10 - - Louie:

Så snygg!

Svar: Tack så mycket! :)
Beatrice Hallberg

Till top