Recept: Snabblagad Lunch-pasta med citron

Recept / Permalink / 3
Att pasta är något jag verkligen tycker om är nog ingen stor grej. De flesta jag känner gillar pasta, och de flesta studenter brukar laga pasta minst några dagar i veckan. Det är billigt, går fort, och är smidigt att variera, dessutom kommer den i alla möjliga former och storlekar. Det är också min bästa go to-mat när jag är hemma och måste fixa en snabb lunch, och därför tänkte jag nu dela med mig av en liten snabb pastarätt som jag hittade på för några dagar sen och som faktiskt blev riktigt god!
 
 
Du behöver
ca 2 dl pasta
1 boll mozzarella
1 tomat
2-3 skivor rödlök
bladen från 3-4 kvistar timjan
zest från en halv citron
 
Börja med att sätta på pastavatten. Minst en liter per 100 g pasta och en tsk salt i vattnet. Skiva sen rödlöken så tunnt du bara kan, så du har en 2-3 skivor med ringar i. Skiva tomaten så tunnt du bara kan, helst ska det bli runt 7-8 skivor av den. Plocka bladen från timjankvistarna och riv zesten från citronen, bara det allra gulaste.
 
Häll av vattnet som mozzarellan ligger i och skär den i bitar, valfri storlek, och vänta sen på att pastan ska bli klar. Häll av det kokande vattnet, häll tillbaka pastan i kastrullen och släng ner allt du skivat och skurit och blanda runt så mycket det bara går så fort som möjligt - så tillagas grönsakerna och mozzarellan smälter.
 
Skulle maten sen kännas lite kall när du ska äta den, så är det fritt fram att värma lite i micro, jag menar, vem gillar inte lite extra smält mozzarella!?
 
 
Sen kan man hälla upp hela rätten i en djup tallrik, salta och peppra lite om man vill, och bara sätta sig och äta med gaffel och utan kniv!
Den här rätten är med andra ord ungkarls-säker, i alla fall om man ska tro typ matforumen på Flashback. Det blir minimalt med disk - bara en skärbräda, kniv, kastrull, ev. durkslag, tallrik och gaffel - och det går dessutom fort och innehåller minimalt med krångliga ingredienser!
 
 
Har ni fler bra pastarecept? Fritt fram att länka i kommentarsfältet! Jag letar ständigt nya recept att testa både till kvällsmat och till lunch!
#1 - - Sandra:

Mm det här lät riktigt jäkla gott ju :) Älskar smidiga och lättlagade pastarätter!

Svar: Ja, alltså, det smakar verkligen bra för att vara så enkelt! Och pasta <3 men det kanske är klurigt nu när du hoppar över gluten? Vet inte hur bra glutenfri pasta smakar?
Beatrice Hallberg

#2 - - Klara:

Kul skrivet :) och ser himla gott ut!

#3 - - JUNITJEJ:

Så gott!

Till top