London dag 1 (resan, Jamie's Italian & SoHo)

London 2016 / Permalink / 5
Det är dags att ta en titt på alla dessa bilder från London, och se vad vi faktiskt hittade på i slutändan! Det hände rätt mycket alla dagarna, så jag har valt att dela upp dem lite. Det här är inte hela dag ett, utan fram till eftermiddagen ungefär. Detta eftersom jag känner att stället vi åt mat från på kvällen förtjänar ett eget inlägg, det var helt enkelt så himla gott (och prisvärt)!
 
Men nog prat om hur upplägget ser ut, nu är det dags att faktiskt titta på vad som hände!
 
 
Vi gick upp halv fem på morgonen och tog tåget över sundet till Kastrup. Jag har aldrig flugit från Danmark innan, så jag var nervös över att inte hitta. Vet ni? Kastrup är otroligt självklart och enkelt att hitta på, och det enda problemet vi hade var att vi hade ganska lite tid trots att vi var där två timmar innan.
 
 
Jag jobbar på att få Eric att fotografera lite själv, men det går sådär. Han fotade i alla fall lite ut från fönstret på vägen dit! Resan dit var dock inte så himla fin, mest molning och man såg i princip ingenting neråt.
 
 
Sen kom vi fram till Gatwick! Jag fokuserade mest på att fixa praktiska detaljer, som att lyckas köpa biljetter till King's Cross, och att hitta något att äta till någon sorts brunch.
 
 
Sen kom vi fram till rätt ställe! Vi letade oss från tåget (som tog evigheter på grund av någon olycka eller så i East Croydon) genom St Pancras International och mot vårt Hostel, som låg på den här gatan! Vi lämnade våra resväskor och gav oss ut för att utforska SoHo!
 
 
Vi tog tunnelbanan (enda gången på hela resan!) till Picadilly och jag letade mig upp till samma uppgång som jag gick när jag bodde på ett Hostel där för några år sen (som tack och lov är permanent stängt, så sunkigt), och där fanns Jamie´s Italian som jag fått rekommenderat av världens bästa Kajsa!
 
 
 
 
 
Jag njöt av inredningen och av det faktum att jag hade packat ner mitt 50mm-objektiv som jag nästan helt har slutat använda. Det var det första jag köpte utöver kitobjektivet, och jag insåg att jag hade saknat det lite! Får se till att försöka använda det mer i framtiden helt enkelt. Det gör i alla fall att bilderna får en trevligare bakgrund, och att jag ibland kan få med mer i bilderna!
 
 
Vi beställde in varsin Homemade Lemonade, och kikade lite på menyn. Jag valde av någon anledning en Caesarsallad med kyckling (pasta då?) och Eric valde en pastarätt med spicy köttbullar med tomatbaserad sås.
 
 
Efteråt kände vi att vi lika gärna kunde beställa in efterrätt, så vi valde glass med tillbehör! Jag tog bär och lemoncurd, och Eric valde lemoncurd och någon sorts honungsgrej... eh. ja.
 
 
Till och med interiören på detta stället är snyggt btw, allt är så genomtänkt! Till och med i toaletterna... så står det saker. Sen hur appropriate det kändes, det är ju en annan femma.
 
 
Vi gick vidare längs gatorna och jag insåg att vi hade gått åt ett helt annat håll än jag trodde, och vi kom till Carnaby Street. Där sprang jag dock på en butik jag verkligen ville in i, nämligen Muji! Så jag handlade lite grejer, och vi gick vidare för att försöka ta oss genom China Town till Covent Garden.
 
På grund av en enorm demonstration bytte vi håll ett par gånger, och sprang på... ja, detta:
 
 
 
DETTA!? Detta lilla himmelrike av pärlor. En butik jag aldrig hade sett, hört om, hittat om vi inte hade behövt ta en omväg. Så där handlade jag ett par småsaker, som jag kommer visa i sinom tid.
 
 
 
Utsidan ser ut såhär, och ligger här någonstans... Lite oklart, och jag har faktiskt ingen aning, för jag slängde kvittot, men det ligger alltså precis brevid den där skylten på muren, så hittar ni dit lär ni hitta butiken! (Tips! Källaren är full med "finare" pärlor, som visserligen är lite dyrare, men väldigt vackra!)
 
Här började det märkas på mig att jag sovit för lite, och jag började bli väldigt trött. Detta resulterade i att jag gav upp Covent Garden för dagen, och vi valde att rikta in oss på tre saker: Neal's Yard, Magma och Forbidden Planet.
 
 
 
Så vi kom hit! Till en liten innergård med färgglada hus som jag så gärna ville visa Eric. Han var måttligt imponerad, men jag var nöjd. Vi hoppade dock över Magma, för jag orkade helt enkelt inte koncentrera mig på den mängden av tidningar och böcker som alla är fulla med saker jag älskar (som mat, desing, DIY, konst, och lite annat smått och gott).
 
 
Men hit gick vi! Nörd-himlen, alltså. Det slutade med att jag äntligen hittade en Harry Potter-målarbok, samt en liten korthållare med Ravenclaw-motiv som jag tog med mig hem. Eric valde att inte köpa något, eftersom han inte orkade titta så noga bland allt folk den dagen.
 
 
Och sist, men inte minst, tog vi oss tillbaka till detta hus, som var vårt hostel. Men mer om det en annan dag, för här slutar första eftermiddagen i London för vår del. Kvällens middagsinlägg kommer upp om några dagar, så stay tuned för ett inlägg med kanske den godaste maten jag ätit i London, för en billig peng!
 
Och det var första inlägget om London-resan. Ska bli kul att gå igenom alla bilder och dela med mig av allt!
#1 - - Mikaela:

Åh vad härligt, vill verkligen åka till London igen! Lunchen ser riktigt god ut, undrar då hur amazing middagen var!? :D

Svar: Åh, ja, jag älskar verkligen London! Nu har jag inte rest så himla mycket, men London är min favoritstad av de jag varit i! Och middagen var enklare, men mer perfekt i all sin enkelhet! :D
Beatrice Hallberg

#2 - - Ida:

Vilket härligt inlägg! Älskar sådana här där man får liksom följa med runt ;) Och ååhh vad jag också vill äta på Jamie's, det är typ min dröm ju!

Svar: Så kul att du gillar det, det här är ju det jag tycker är roligast att skriva! :) Och Jamie´s var helt otroligt, men jag vet inte om den på Picadilly är bäst i London, han har ju några stycken, haha!
Beatrice Hallberg

#3 - - ISA:

vad fint att vi fick hänga med sådär runt i London :)

Svar: Vad fint att du läser och ville följa med! :D
Beatrice Hallberg

#4 - - Wilda:

Åh, London <3 Kul att du hittade en målarbok :) Och alltså I toaletterna? haha galet. Jag var på Jamies Italian i Sydney och maten där är ju to die for. Gudomligt. Tack för ett härligt inlägg!

Svar: Ja, verkligen! <3 Men jag kände ändå att det kanske var lite fel säsong, och att sommaren såhär på den nordliga halvan av jorden nog är den godaste på hans restaurang, särskilt om man äter något säsongsbaserat! Och tack för att du ville läsa, fina du <3
Beatrice Hallberg

#5 - - Victoria:

Åh så fint! Jag blir alldeles längtig i hela kroppen.

Svar: Åh, ja, jag blir det av att titta tillbaka själv också... London <3
Beatrice Hallberg

Till top