Monthly Makers Pärlor

Monthly Makers / DIY, Konst, Skapande / Permalink / 10
Sen det här temat kom på tal har jag varit otroligt sugen på att ä.n.t.l.i.g.e.n. få göra av med lite av mitt materialförråd från tiden jag hade som intresse att göra amatörmässiga smycken till typ farmor i julklapp och som mest stannade kvar i mina lådor.
 
Men sen kom temat och jag fick panik. Jag hade absolut ingen känsla och tyckte att temat helt plötsligt blev otroligtövermäktigt. Så i sista stund, dagen innan vi alla delar med oss av våra bidrag, satt jag in i det sista dagsljuset md månadens bidrag. Och jag blev faktiskt otippat nöjd!
 
Jag blev inspirerad ett par dagar innan av det här instagram-fotot, eftersom jag dagen innan hade tagit världens färggladaste foto från fönstret när Malmö bjöd på en magisk solnedgång. Jag fick någon idé om att brodera med pärlor, och tänkte att jag skulle försöka. Men vet ni? Nu kikar vi på vad jag hittat på!
 
 
För nog har jag pärlbroderat lite alltid! Dock insåg jag efter den svarta nederdelen att jag inte skulle hinna alls om jag gav mig på hela, som jag hade tänkt från början. Lite overkill där kanske, men jag satte i alla fall igång med att måla på mitt tyg med akrylfärger.
 
 
Jag utgick delvis från den här bilden, och försökte komma så nära som möjligt med färgerna = supersvårt. Men jag skrev i alla fall ut den och färgerna på pappret kom jag ganska nära för det mesta.
 
 
Så jag drog väl fram rätt mycket onödigt, typ alla mina sorters småpärlor, broderigarn i en mängd färger, och well. Det blev inte alls vad jag trodde från början, men bra ändå!
 
 
Framförallt känner jag att jag är nöjd med färgerna, men även att pärlorna gav den annars helsvarta och lite tråkiga nederdelen ett djup.
 
 
Och så blev det den här gången! Ett pärlbroderi med akrylfärgsbakgrund och en broderad detalj. Jag är osäker på de små pärl-delarna jag har lagt till lite här och var, vad tror ni? De går ju att ta bort, men jag är så extremt osäker på hur de känns där de är. Lite... Fel, liksom? Dela gärna en åsikt om de små pärl-kluster som jag placerat ut, så ska jag själv fundera på dem.
 
 
En annan fin grej är det här, min lilla palett jag blandat alla färgerna på. Älskar att se andras paletter, och har till och med hittat ett konto på instagram som jag tittar in på ibland där hon som har det blandar färger... Eh. Ja.
 
Vad har ni gjort på månadens tema? Jag ser fram emot att se hur alla andra har tolkat månadens tema! Missa inte att länka hos Mikaela, och undrar ni något är här lite mer info:
 
Monthly Makers är en utmaning för dig som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2016 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dig att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. I juli är temat Pärlor och Mikaela är värd. Kommentera detta inlägg med en länk till ditt bidrag för att vara med.
 
Vi som driver Monthly Makers är AliciaAnna MaríaAnnicaBeataBeatrice (jag!), ElsaJessicaMikaelaRuthSandraStina och Wilda. Inspireras, skapa och utvecklas med oss under hela året!
#1 - - Alicia:

Vilket oerhört konstnärligt bidrag Beatrice! Så kul hur du experimenterar och provar nya tekniker - modigt! Jag har också varit sugen på att brodera på en målning, men dragit mig lite för det, vet inte varför. Inspireras av detta!

Vad gäller de pärlbroderade partierna så tror jag det är att de är så spridda som får det att kännas osammanhängande. Om du fokuserade på ett moln eller en strimma liksom och gjorde pärlor längsmed den skulle det bli vilsammare för ögat :) Men jag tycker det är fint som det är också, och att du absolut inte ska ta bort pärlorna!

Svar: Du lämnar alltid så hjärtevärmande kommentarer! <3 Ska vid närmare eftertanke inte alls röra pärlorna som de är nu, utan överväger att addera ett gäng till några väl valda platser, tror du har helt rätt om spridningen nämligen! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Louie:

Väldigt fin!
Tycker detaljerna med pärlorna blev jättebra, tycker inte du ska ta bort dem!

Svar: Tack så jättemycket! Har omvärderat och vant mig (samt lyssnat på Alicia) och funderar nu i stället på att sätta dit lite fler! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Wilda:

Så läckert! Jag gillar hur du fick fram strukturen av det som är i förgrunden med hjälp av pärlorna. Och det är så fint att följa hur du leker fram färgnyanser. Inspirerande!

Svar: Men TACK Wilda! Blir så himla glad för din kommentar! Ofta känner jag mig inte alls inspirerande, så det är alltid kul att höra att någon tycker det!
Beatrice Hallberg

#4 - - Stina | Stinas tillvaro:

Vilka oerhört vackra färger, riktigt fint!

Svar: Tack Stina!
Beatrice Hallberg

#5 - - Mikaela:

Superfint! Vilka färger! Tycker verkligen det passade med det svarta nertill, och så fint att kombinera måleri med pärlbroderi!

Svar: Tack Mikaela! Tänk så svårt det kan vara att smälta den där osäkerheten att det tar mig en halv månad att svara på kommentarer varje gång det är bidrags-dags!?
Beatrice Hallberg

#6 - - Silje:

Fargene er berre så himla fine! :D Kjempekul idé! ^^

Svar: Tack så jättemycket Silje! :D
Beatrice Hallberg

#7 - - sandra:

Vilken underbar tolkning och vad roligt det är att få vara med när du leker fram nya tekniker såhär :) Håller med Alicia angående de spridda pärlorna!

Svar: Tack Sandra!! Ska testa det där med några extra pärlor där de gamla är! :)
Beatrice Hallberg

#8 - - Anni:

Vad kul att du blandat flera olika tekniker med så lyckat resultat! Underbara färger och läckert med den svarta pärlbasen!

Svar: Tack, vad kul att du gillar den! Älskar också pärlbasen! :)
Beatrice Hallberg

#9 - - Form&Känsla:

Stämningsfullt! jag tycker pärlorna ska vara kvar :)

Svar: Tack! Pärlorna får sitta faktiskt, funderar på att lägga till några, efter Alicias smarta tankar! :)
Beatrice Hallberg

#10 - - Maja Forsberg:

Vilka härliga färger!

www.jaggerdigminmorgon.blogg.se

Svar: Tack så jättemycket! :)
Beatrice Hallberg

Till top