Att börja måla Akvarell

DIY & Skapande / Permalink / 4
När jag fastnar i saker så brukar jag fastna totalt. Så även denna gång. Den här gången har jag dock fastnat totalt i något som verkligen är roligt och passar mig perfekt. Det tar inte allt för lång tid, det blir roliga och bra resultat med enkla medel, och man kan lägga det på vilken nivå man vill - både ekonomiskt och tidsmässigt.
 
Akvarell alltså. Vilken grej! Jag är som ni märkerhelt hooked på det här, och jag har suttit och målat med min akvarellfärger nästan varje kväll sen jag började. Vissa dagar har jag suttit hela eftermiddagen och kvällen när Eric har jobbat, och fastnat så mycket att jag glömt att äta, heh. Sprungit fram och tillbaka mellan skrivbordet och badrummet och bytt vatten, väntat på att saker ska torka och ja, ni fattar.
 
 
Och det är alltså det här vi ska prata lite om idag! Prata? Läsa? Skriva? Äsch, ni fattar vad jag menar.
 
Jag är absolut ingen expert på det här med akvarell, men jag har målat en hel del den här senaste veckan och jag har dessutom läst en hel del och tittat en hel del på videos och till och med tagit en liten videokurs, som jag tänkte tipsa om senare i inlägget. Jag har testat olika tekniker och jag har experimenterat och jag har målat upp halva mitt block med papper som jag köpte, för att det har varit så roligt! Så därför tänkte jag dela med mig av alla tips och tricks som jag hittat och samtidigt dela med mig av det jag tycker är allra roligast just nu!
 
 
Utrustning och material
 
Snabbt svar: Valfria vatten-/akvarellfärger, några penslar, papper, vatten. Ungefär så.
 
Längre svar: Här finns en komplett guide med bra tankar och bra input, annars delar jag med mig av mina tankar här.
 
Välj en sorts vattenfärg som passar dig. Jag gillar de jag har, Winsor & Newton Cotman, som är den lite billigare varianten från Winsor & Newton (det står 368:- på asken och det kostade mina dumt nog på lilla bokhandeln i Falkenberg, men de finns till exempel här för typ halva priset). Vill man inte ha en färdig låda, så finns en hel uppsjö av andra märken, varianter och storlekar, samt tuber med akvarellfärg. 
 
Pappret behöver vara tjockt, för att inte gå sönder eller smula. Mitt är lite för tunt, på 200 g/m2, rekommenderat för akvarell är 300g/m2. Men jag upplever att mitt papper fungerar fint, och jag har testat en del på skrivarpapper, och så länge man inte har för mycket vatten så fungerar det också om man bara vill testa sig fram lite.
 
Penslar då? Jag är nöjd med de jag har, men jag har sett så många olika penslar i alla videos och inlägg att det inte verkar spela någon roll. Allt jag gör är dock med runda penslar gjorda för nybörjare. Jag köpte några när jag var i Göteborg, och valde på måfå storlek 2, 4 och 8, och de passar mig fint. Mest använder jag nr8, för att den håller mer färg och mer vatten. De mindre är dock bra för detaljer! Annars går det säkert bra att gå till valfri butik där de säljer penslar (typ konstnärsbutiker eller hobbyaffärer) och fråga vad de tror skulle passa bra från deras sortiment eller att bara googla.
 
 
 
Det finns så mycket man kan göra med akvarell, här är bara ett litet urval av allt jag hittat på sen jag började testa mig fram med färgerna och vattenmängden och andra redskap man kan använda för att få effekter.
 
 
Först och främst tycker jag att det här inlägget med 8 olika tekniker man kan använda är spot on. Det mesta av det jag började med kommer från just det här inlägget, och jag gjorde själv ett liknande grid-system för att testa olika tekniker på.
 
Några av teknikerna i det inlägget passade dock inte mig, mest på grund av att jag saknade saker att arbeta med, och därför gjorde jag en snabb google-bildsökning. Där fann jag en del annat intressant, som att använda en plastpåse att trycka med som får torka fast lite i färgen och på så sätt bilda ett mönster.
 
 
En annan teknik som jag hittade via google-sökningen var att använda sockerlag! Och faktum är att jag minns att vi gjorde det på dagis, men sen dess har jag alltså aldrig gjort det. Jag experimenterade lite med det, men min sockerlag är inte helt okej än. Här är receptet jag följde, om någon är nyfiken!
 
 
 
Jag vet också att det här med att läsa och se bilder inte är för alla, men fear not! Självklart har jag även tittat en del på videos och faktiskt tagit den där videokursen som jag skrev om i början.
 
Videokursen kostar lite pengar, lite drygt 80:-/månad, men det är det värt. Den finns på en sida som heter Skillshare, där man kan hitta videokurser om det mesta. Själv har jag varit medlem i strax över ett år, och upplägget passar mig perfekt!
 
Kursen heter Anyone Can Watercolor, och går igenom allt från penslar till papper till tekniker och hjälpmedel, samt en hel del jag inte testat på än eftersom jag inte har verktygen. Den är ingående och trevlig och går på enbart 25 minuter! Sen får man ju testa sig fram och så efter det, men själva genomgångarna tar alltså 25 minuter, och det är väldigt lagom.
 
 
 
Vad mer då? Jo, men det är ju en hel del som finns på Youtube. Faktum är att det mesta man vill testa på finns där, och där finns massor av bra material! Några videos fick jag länkade av Alicia, andra har jag hittat på egen hand. Jag satte ihop en liten lista så att ni snabbt kan hitta vad jag inspirerats och lärt mig av än så länge!
 
 
 
Sen är det bara att experimentera! Jag har testat på trä, och det funkar fint men flyter ut på ett helt annat sätt, och blir väldigt genomskinligt när det torkat helt. Ju fler lager man lägger på desto bättre, men som sagt, klurigare än papper. Det finns säkert massor av annat man kan testa på, tyg kanske?
 
Har ni några frågor? Eller tankar eller tips och idéer? Släng iväg en kommentar eller en länk eller ett mejl!
#1 - - Mikaela:

Alltså valarna du målade är såååå fina! Jag hade faktiskt också tänkt måla valar och så såg jag dina! Hittade ett par så fina konton på instagram som gjorde akvarellvalar som inspirerade mig, bla cindylaneart, jessweymouth_ och michellefleurphoto! Spana in dem om du inte redan gjort det :D

Svar: Taaack!! Haha, great minds think alike var det väl!? Ska kolla in instagram, har inte ens tänkt så mycket på att där måste finnas hur mycket akvarell som helst!? :D
Beatrice Hallberg

#2 - - Christin:

Så fint!! Valen och vallmon är ju OTROLIGA!! Blev väldigt peppad att försöka, även om jag verkligen inte kan, målade lite som barn (ung vuxen? haha) men senast har jag hållt mig till sånär ritböcker för vuxna (ett försök att låta bli mobilen på kvällarna). Jättebra inlägg om akvarell, blev inspirerad.

Svar: Tack så jättemycket!! Tycker verkligen du ska testa, oavsett om det är med dyrare färger eller kanske bara med något billigt kit för barn, så har man inte lagt så mycket pengar om man ångrar sig! Det där med ritböcker för vuxna har jag också testat, men jag måste ha mina egna linjer att rita inom, annars får jag panik när jag målar utanför (perfektionist och kontrollfreak? inte alls, hehe). Men så fort jag får kladda med lite färg och se den flyta ut utan att jag kan göra så mycket är det så otroligt lugnande! Tack för en fin kommentar! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Wilda:

Åh så fantastiska bilder du har målat! Och tack för detta inlägg. Så värdefullt och välskrivet. Jag ska definitivt spara detta till hösten när jag brukar få mer lust att måla.

Svar: Åh, tack Wilda! Jag hoppas du också vågar dig på något nytt, det är så roligt att jag inte vet vart jag ska ta vägen det här! Sitter nästan varje kväll numera och experimenterar med färgerna!
Beatrice Hallberg

#4 - - Alicia:

Så roligt att du förälskat dig i akvarellen, och att du experimenterar så fritt utan att begränsas av att det "måste bli fint", utan bara för att lära dig. Så himla bra, Beatrice!! Dina valar är så vackra, roligt att du lyckades med saltet som jag själv aldrig får till :P Och att du provade att måla vallmo efter Joanne Boon Thomas-tekniken!! Heja på och må färgerna flöda!

Svar: Det här är en så himla fin komplimang! Särskilt det om saltet, för jag har fortfarande inte lyckats lista ut när det blir bra och när det blir superfult, haha! Ibland suger saltet bara upp en massa färg och försvinner, andra gånger blir det magiska små blixt-bollar av det... Mycket underligt!
Beatrice Hallberg

Till top