London dag 3 (Konstutställning, Holland Park Mews & Golden Union)

London 2016 / Permalink / 1
Senaste London-inlägget tog ju slut lite mitt i en dag, och när vi slutade vår lilla tillakablick på resan så var vi mitt i Holland Park och den otroligt vackra delen Kyoto Gardens mitt i parken. Det är nu dags att titta på vad vi hittade på andra halvan av dagen!
 
 
På väg ut ur parken stötte vi på en konstutställning i ett av husen! Det finns nämligen ett sällskap som heter Holland Park Friends som alla verkar vara konstnärer (?), som ställde ut i ett hus med de vackraste fönstren jag sett och ett av de bästa ljusen jag varit med om.
 
 
Vi beundrade alla tavlorna och lite av sakerna man kunde köpa (utöver konsten alltså), och insåg att vi tilltalas av helt olika grejer, hehe.
 
 
 
Jag ville till exempel ha den här skålen där det stod "One cannot think well, love well, sleep well if one has not dined well". Förutom citatet tyckte jag den var vacker också, men bara det faktum att det citatet existerar och i en skål gjorde min dag!
Men Eric köpte ett vykort som vi nu ramat in och ska sätta på väggen, och sen promenerade vi vidare efter en liten titt på en karta för att hitta rätt väg ut.
 
 
Vi gick förbi gångar med valv i tegel och målningar på insidan en bit bort, och sen kom vi ut ur parken.
 
 
På ena sidan var det park, och på andra sidan var det små vackra hus som kändes så typiskt engelska! Och blommande körsbärsträd, såklart. Underbar del av London måste jag säga!
 
 
Vi gick förbi någon skulptur med sköldpaddor och en triangel som Eric sa något om som jag inte minns nu.
 
 
Sen kom vi till stopp nummer två i Holland Park-området! Nämligen en liten gata jag hittat av en slump på Instagram. Holland Park Mews ligger mellan Holland Park och tunnelbanestationen med samma namn, och går brant neråt i båda infarterna, för att sen innehålla magiska små hus längs med hela gatan!
 
 
 
 
Så vi gick och njöt av de vackra små byggnaderna och insåg att det antagligen är mycket vackrare en solig sommardag än en grå dag med klassiskt aprilregn. Men fint, det är där!
 
Vi gick och gick den dagen, och hoppade över att åka tunnelbanan helt. Så vi gick vidare in mot absolut mest centrala London, förbi Notting Hill och bort längs med Hyde Park innan vi gav upp och hoppade på en buss som tog oss bort till Tottenham Court Road.
 
 
Där vi gick in i min favoritbutik! Muji, alltså.
 
 
 
Den vid Tottenhamn Court Road är förresten min favorit av de vi var inne i, den är stor, har möbler och två våningar. Och så mycket fina och smarta grejer att man aldrig kan få nog! Dessutom är det mycket billigare där än det är i Sverige = win!
 
 
Vi gick vidare ner till SoHo och in en andra gång på Forbidden Planet, där jag väntade på Eric och roade mig med att fotografera Hogwarts Expressen och titta på de många små figurerna från i princip alla fandoms som finns och är relativt stora. Var ganska sugen på en hel del i butiken, men köpte bara ett litet kortfodral med Ravenclaw-loggan på båda sidorna som nu innehåller mina sommarkort!
 
 
Sen kom vi till kvällens mål (både platsmässigt och matmässigt, heh), nämligen en av mina favoriter Golden Union!
 
 
 
Sist jag var där var i September 2012 när jag åkte med mina föräldrar, och sen dess har jag drömt om deras Fish&Chips. Inredningen är en av mina bästa, och menyn består av massor av godsaker.
 
 
Vi beställde in varsin stor Fish&Chips med torsk, och njöt av livet som nyförlovade. Visst är han söt!? <3
 
 
Det här underverket, alltså! En av de bättre, men också dyrare, måltiderna vi åt i London. Och så otroligt värd det!
 
 
Hej hej med läskglaset!
 
 
 
Och med rekommendation från väggen beställde vi in varsin Milkshake och tog oss därefter hemåt mot King's Cross-området.
 
 
Sista kvällen i London roade vi oss med att spela kort och lite bittert irritera oss på den tyska skolklassen som fick rummen i närheten av vårat, som gillade att väsnas till halv två på natten och börja igen halv sju på morgonen. Åh, vi kommer bli så bittra små pensionärer om 50 år. På det allra bästa sättet alltså, hehe.
 
Och sen var det bara en halv dag kvar i staden som jag älskar mest på jorden efter Malmö. Jag hoppas verkligen att vi snart ska kunna åka tillbaka, men vem vet vad som händer nu efter Brexit? Vi får se helt enkelt.
#1 - - Wilda:

Så fint med husen där i Holland Park! Vilket vackert tips! Ska definitivt kolla in det nästa gång jag är i London.

Svar: Ja, där är otroligt vackert, konstigt att man inte hör om det oftare ändå!
Beatrice Hallberg

Till top