Tre timmar på Falkenbergs Museum

Falkenberg / Museum / Permalink / 0
När jag är hemma i Falkenberg finns det saker jag gör ofta, som att ligga hemma på mitt rum och slösurfa med datorn eller träffa släktingar och vänner, och så finns det saker jag önskar att jag gjorde oftare. Ungefär exakt samma saker som jag gör i Malmö, med andra ord.
 
En sån sak jag önskar att jag gjorde oftare, både i Malmö och i Falkenberg, är att gå på museum. Nu kanske inte Falkenberg har någon större mängd med muséer, men ett lite större har vi minsann! Och så råkar det även vara så att det är där min pappa jobbar.
 
Så när de hade en ganska ny utställning som fokuserade en hel del på vävning, en med kläder, en med design fokuserad på möbler och arkitektur och en med smycken, så tyckte pappa att dit borde jag ju faktiskt gå! Så det gjorde jag samma dag som Eric åkte hem för att jobba.
 
 
Jag tog bussen in till stan för att vädret såg väldigt instabilt ut, och kom till Muséet från den kanske vackraste sidan. Utanför stod färgglada cyklar och den nya Falkenbergsflaggan halvhängde lite från sin flaggstång.
Pappa var nere i receptionen och pratade med en kollega när jag kom, så vi pratade en kort stund innan jag gick upp och började titta på utställningarna.
 
 
 
 
Bland annat finns den här lilla utställningen på nedervåningen i det lilla galleriet. Jag fick söka på det för att minnas namnet, men utställningen heter i alla fall Curiously Liminal och smyckena är gjorda av Malin Henningsson. De två här uppe är mina favoriter, men egentligen är jag mest fascinerad av vad man kan göra av naturens tillgångar. Det fanns exempelvis några smycken gjorda av trädsvampar!!
 
 
Jag fortsatte upp på tredje våningen för att jobba mig uppifrån och ner, och längst upp huserade utställningen på affischen, Bruno Mathsson-priset: Claesson Koivisto Rune.
 
 
 
 
De har bland annat designat allt på bilderna ovan, och en heeeeel massa annat, som fanns representerat i bilder och text längs med hela den här lilla scenen med saker på.
 
Där fanns villor, möbler, dekorationer, ljusstakar (som de på mellersta bilden där de formgett för Skultuna), plattorna med linjerna som är en av mina favoriter, och ja, hur mycket annat som helst, hehe. 
 
Fun fact, förresten. Mattan med graderade ränder? Den är från Märta Måås-Fjetterström, som är ett av Sveriges mest berömda vävhus. Och faktum är att en av de somrar jag åkte på slöjdläger valde jag vävning och vår ledare för vävningen jobbade just då för Märta Måås-Fjetterström! Då insåg jag inte riktigt det häftiga i det, men såhär i efterhand är det ju väldigt kul!
 
 
 
 
Jag gick ner för att träffa pappa en stund till, och han bjöd på fika i det lilla caféet som håller till på entréplan, där man får välja valfri kopp till sitt kaffe eller te! Sen gick han upp för att jobba igen medan jag satt kvar en stund och tittade igenom mina bilder, drack min läsk och tittade lite längtande bort mot...
 
 
Den här härliga soffan, men framförallt tidningarna på väggen bakom! Skapar-drömmen, minst sagt.
 
 
Jag tog ett varv till, och fokuserade en extra gång på våning två, Veronica Nygren - Textil Konst och Radikal Design. Framförallt stannade jag och tittade lite extra noggrannt på vävarna, som en där jag fastnade lite extra där hon vävt in koppartråd i en kil.
 
 
Hon var dessutom en av grundarna till klädföretaget Mah-Jong! Här är några skisser och tygprover, och det är just sånt här som är en av mina bästa delar med att gå på museum, jag blir alltid inspirerad av att se såna här montrar med mängder av små saker och prover i. 
 
 
Jag tog även en extra tur på övervåningen och tittade och läste lite noggrannare på skyltarna, innan jag uppsökte pappas kontor för att se när han skulle hem.
 
 
Det visade sig vara om en halvtimme, så jag slog mig ner i soffan där uppe och bläddrade i lite magasin. Som sagt, en skapar-dröm på väggen, i form av alla tidningar en kan drömma om, hehe.
 
Jag har alltid älskat det här muséet, långt innan pappa började jobba där och långt innan det blev Hallands Designmuseum, som det är numera. Förr i tiden hade de en liten modell av Pyttebanan (en järnväg som gick från Falkenberg till Ullared och en bit till), där man kunde trycka på en knapp och så gick tågen runt en stund. Och så fanns där en massa gamla miljöer från Falkenberg förr i tiden.
 
Har ni också tydliga minnen från muséer ni besökt? Kanske har ni till och med varit på Falkenbergs museum? Eller är ni kanske inte intresserade av muséer alls? Skriv så kan vi diskutera lite i kommentarsfältet!
Till top