Falkenbergstips: Borgmästargården - ett av Falkenbergs bästa caféer

Falkenberg / Falkenberg, Mat / Permalink / 1
Det har sen jag flyttade hemifrån tillkommit en ny liten pärla till Falkenbergs cafévärld! Och nu pratar jag verkligen inte om det nyöppnade Espresso House, utan om Borgmästargården. Huserat i ett äldre hus mitt i centrum ligger numera ett café, i samma byggnad där det förut låg en mäklare och under vinden där pappa jobbade som journalist på en tidning när jag var liten.
 
Med små, mysiga rum och fantastisks designinslag, samt en superfin uteservering i trädgården på baksidan, känner jag att Falkenberg fått ännu ett fantatiskt café! Flera av mina favoriter har tyvärr bytt ägare och eller försvunnit sen jag flyttade, och därför är jag riktigt, riktigt glad!
 
Nu låter jag för övrigt supersponsrad, men jag är faktiskt bara genuint överlycklig över detta ställe. Förutom gott fika och trevlig personal, så är det här stället nämligen superbloggvänligt! Jag ska visa vad jag menar.
 
 
 
Insidan har vackra detaljer, känns genomtänkt och mysig, och är sådär allmänt perfekt för både foto, backdrops och mysiga höstkvällar. Hade jag bott kvar i Falkenberg är det antagligen där jag hade spenderat flest pluggeftermiddagar och mysiga stunder med kompisar numera.
 
 
Det är dessutom så himla fint porslin, och man märker att det är kvalité man betalar för, även om jag helt ärligt inte tycker att det är så dyrt. Malmö-priser kanske, beroende på vilket Malmö-café man pratar om. Inte varken dyrt eller billigt skulle jag säga!
 
 
Men när jag var hemma sist, i början-mitten av september, så var det ju varmt nog att sitta ute, så jag och mamma satte oss på uteserveringen på framsidan, under ett träd. Där hade vi utsikt över två av mina favorit-pizzerior (ja, hehe, det ligger två brevid varandra pga Falkenberg har ett överskott av just pizzerior... och frisörer) samt en bit ner mot Ätran och bort mot torget där det var matmarknad just den helgen.
 
 
 
Vi fikade varsitt wienerbröd, och drack mousserande dryck av vita och svarta vinbär. Vi valde helt klart rätt, jag föredrog den med svarta vinbär medan mamma föredrog den med vita. Mammas wienerbröds-grej var dock otroligt god! Någon croissantdeg med äpple och kanel om jag inte minns fel? Hon i kassan rekommenderade den i alla fall som sin egen favorit!
 
 
 
Man får också sällskap av små fåglar, denna hamnade så nära att den nästan satte sig på mina fötter. Hej hej lilla sparven! Eller finken...?
 
 
Nämnde jag ljuset förresten? Ja, det gjorde jag nog. Nu önskar jag faktiskt nästan lite att jag bodde i Falkenberg igen, för jag blir sugen på att sitta här bara jag tänker på det.
 
Så. Om ni har vägarna förbi Falkenberg och vill fika, gör det här! Eller på Stålboms, eller kanske på något annat mysigt ställe. Men helt ärligt? Det är billigare, godare och mer välgjort än Espresso House, och det kan det väl trots allt vara värt?!
#1 - - Anonym:

Inte för att vara sådan men EH i Falkenberg är den mysigaste jag besökt. Stålboms är numera totalt värdelöst om du inte planerar att fika före klockan 11 för sen är allt slut och personalen är sjukt otrevlig. Jättesynd men sant. Borgmästargården är mysig och lite annorlunda dock så det tipset håller jag med om :)

Svar: Man får självklart tycka vad man vill! :) Senaste gångerna jag besökt Stålboms (sådär en två-tre gånger det senaste året kanske) så har jag inte märkt någon större skillnad från när jag var där ofta, men tråkigt om det blivit sämre! Rent generellt sett har jag dock något emot kedjor som öppnar stort i hela Sverige och säljer mat. Vi har så många här i Malmö att folk verkar glömma alla mysiga caféer som finns utöver kedjorna - jättetråkigt! Därför känner jag att jag vägrar tipsa om just Espresso House, när Falkenberg alltid har haft andra bra caféer! :)
Beatrice Hallberg

Till top