Köpenhamn dag 1 (La Galette, Rundetårn och & Other Stories)

Köpenhamn 2016, Resor & Utflykter / Permalink / 2
Någon kanske har missat detta, men vi var ju i Köpenhamn förra helgen! Vi åkte torsdag och kom hem söndag, och hade några makalöst fina dagar i staden på andra sidan sundet, och upptäckte en helt ny stad för (nästan) första gången! Så självklart har jag dokumenterat de flesta delarna av den här resan, och jag tänkte att vi börjar direkt med början av dag 1.
 
 
 
Vi tog tåget över efter 11 och var framme strax innan 12, och Köpenhamn välkomnade oss med fint väder, mycket folk och fina fasader!
 
 
Vi hade siktet inställt på lunch här, La Galette, och letade oss fram längs gator fyllda med cyklar, affärer och restauranger, och kom efter en kort promenad fram.
 
 
Det ligger in i en liten tunnel in till en bakgård, och vi satte oss på uteserveringen, mest för ljusets skull, men också för att det är absurt att kunna sitta ute i slutet av september i bara tunn, långärmad tröja och inte frysa i skuggan!
 
 
Vi beställde in varsin galette, och alltså... Mätt blir man! Jag beställde en med tre ostar (getost, emmentaler & roquefort), samt ett ägg på, och Eric beställde en med ost, skinka, tomat och bacon, och så ett ägg. Galet gott, extremt prisvärt för mängden mat, och mysigt ställe! Vi kom lite innan lunchen i Köpenhamn, vilket rekommenderas, för där var i princip fullt när vi gick därifrån strax efter ett.
 
 
Vi gick ut på gatan igen och styrde stegen mot vårt andra mål för dagen - Rundetårn. Alla dessa vackra hus alltså <3.
 
 
På vägen stötte vi dock på en så h.i.m.l.a. fin innergård! Den visade sig tillhöra en del av Köpenhamns Universitet, och låg i anslutning till en kyrka.
 
 
Til slut kom vi fram till Rundetårn och turistgatan nedanför, och blev glatt överraskade när vi såg att det var billigare att gå in än vi hade planerat för! Enligt hemsidan skulle det kosta 40 danska, men när vi kom dit behövde vi bara betala 25, så det här är ju ett riktigt bra budget-ställe om man vill turista lite!
 
 
Vi promenerade sakta upp för den långa, långa uppfarten till toppen. Där finns inga trappor förrän allra längst upp, utan det är bara en enda lång uppförsbacke.
 
 
Ett par våningar upp fanns dock detta! Det gamla biblioteket, som jag förstod det, där det just den veckan var utställning med elever som tar examen från Royal Danish Academy of fine Arts, så två flugor i en smäll med konst och historia på samma ställe!
 
 
Den här blev min favorit, en massa vackra blå färger på en rostig yta, rätt magiskt ändå. Dock ännu mer magiskt i verkligheten än på bild!
 
 
Eric fastnade för den blå vasen med två vaser i och jag tittade ut genom alla fönster för att se utsikten ner på färgglada och allmänt vackra fasader.
 
 
Till slut kom vi dock upp! Rundetårn är ju fantastiskt för att se Köpenhamn från ovan, och alltså. Det är så fint! Här kan man till exempel se Rosenborgs Slott, Statens Museum for Kunst och Geologiska muséet, samt om man tittar noga längst till vänster växthuset i Botaniska trädgården! En bra grej är att om man är nyfiken på var saker ligger, så finns det små ritade bilder på sevärdheter i varje väderstreck, med namnen utplacerade. Så man kan titta på dem och se vad det är man ser!
 
 
Och såhär såg jag ut, mesta delen av resan faktiskt, både mer uppstyltat och lite mer... eh... uttråkat, hehe.
 
 
Sen gick vi ner igen, och beundrade både ljuset och utsikten från fönstrena på olika sidor av tornet. Eric är dock måttligt road av att jag tvingar honom att stå såhär och titta på saker när jag fotar, haha.
 
 
Sen blev det en promenad till ett ställe vi försökte undvika så mycket som möjligt på resan - Ströget. Shopping i all ära, men utöver ett fåtal butiker där så skyr jag såna ställen som pesten. Klarar inte av de enorma folkmängderna och att folk mest känns.. stressade och i vägen. Men! Vi gick i alla fall till & Other Stories.
 
 
Det är en sån butik jag önskar fanns i Malmö (som öppnar snart!!!!), och jag visste ju också att det tyvärr inte fanns budget den här resan för något större inköp.
 
 
Men titta kan och får man! Och så köpte jag en handkräm jag tittat lite på innan, och så var det med det besöket på Ströget, för sen var vi tvungna att skynda oss till lägenheten för att checka in!
 
Och det var den början av dagen i Köpenhamn. Resterade dagar kommer komma upp med jämna mellanrum, lite allt eftersom. Köpenhamn är verkligen en stad jag uppskattar, och jag tror verkligen att jag skulle kunna tänka mig att flytta en sväng över sundet någon gång. Om inte annat blir det garanterat fler besök!
#1 - - Klara:

Köpenhamn är sååå fint. Har prata både med bf och kompisar om att åka dit, hoppas det blir av snart.

Vad mysiga områden ni hittade! Guld att kunna promenera omkring och bara titta ju.

Svar: Jaa, älskar Köpenhamn! Hela grejen där tänker jag lite är att alla områden är fina på sina egna sätt, och att man nog kan hitta väldigt många fina ställen om man går åt ett håll man inte tänkt sig! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Mikaela:

Vad fint du fångat Köpenhamn! Jag gillade det också när jag var där, men känner att det skulle vara så svårt med språket om man skulle flytta dit. Alltså jag kan för mitt liv inte förstå danska, det GÅR inte haha. Enstaka ord ibland hör jag, men för det mesta är jag helt lost haha!

Svar: Åh, tack! Jag tycker också danska är svinsvårt, men det beror lite på VAR man är också, och hur fort de pratar... för det är ju dialekter där också, även om det inte låter så i våra öron, haha.
Beatrice Hallberg

Till top