En fin helg och lite super-höstskörd

Falkenberg / Permalink / 3
Jag var ju som tidgare nämnt att jag var hemma i Falkenberg i helgen, och det innebär även att jag såklart hittade på en massa kul grejer! Den här gången stod kusinkalas, matmarknad och utflykt på schemat, och ja, ni får se strax.
Mina småkusiner med familj bor en bit ut på landet utanför stan, och det medför att de även såklart uppskattar att påta i trädgården och numera även har höns!! Så lagom till äppelsäsongen fick jag med mig en kasse med lite gott och blandat hem till Malmö.
 
 
Bland annat så är det ju som antagligen ingen har missat äppelsäsong, och där fanns en del olika sorter! Så med mig fick jag en rejäl dos äpplen perfekta för bakning och liknande, och en bunt äpplen perfekta för att äta direkt.
 
 
Sen fanns det några fina små morötter, bland annat gula! Och så ägg!! Jag och mamma fick med oss varsitt (pappa är allergisk) och alltså... Nog för att de är små, men så. himla. goda! Ska bli spännande att se hur de smakar när hönsen är lite större!
 
Sen var det som sagt var matmarknad i Falkenberg den här helgen, Falkenbergs Skafferi, och där införskaffade vi oss lite praliner från Suseå Choklad som jag fick med mig hem. Har inte ätit några än, men smakproven i fredags var ju inte fel om vi säger så!
 
 
 
Och så slutligen fick vi med oss några bullar från kalaset, så att Eric skulle få lite Tuva-fika! Om det är något som är säkert så är det att det är värt det att åka hem nästan enbart för fikat hos mina kusiner. Förutom sällskapet, alltså. För det är ju trots allt det viktigaste!
 
Och det var den skörden med godsaker vi fick med oss hem. Allt som allt en otroligt värdefull och härlig helg, och nu ska jag bara se till att göra något bra med alla äpplen! Har ni några förslag?
#1 - - Daniella 🌙:

Har du någon favoritäppelsort?

Svar: Hm, supersvår fråga! Jag föredrar nog röda äpplen, så skulle säga Ingrid Marie eller Discovery kanske!? Eller ja, alla äpplen, men till olika saker! Föredrar syrliga, hårda äpplen i mat, hårda men söta äpplen att äta och mjuka och syrliga äpplen i bakning, tror jag! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Sandra Leone:

Åh mums. Vilken grej att få med sig så mycket hem!

Svar: Ja, det är verkligen en lyx att ha släktingar med äppelträd!
Beatrice Hallberg

#3 - - sandra:

Underbar skörd att få med sig ju!

Svar: Helt fantastisk! har fortfarande inte använt alla, men tänkte baka en fyriskaka imorgon och göra äppelmos på de som blir över!
Beatrice Hallberg

Till top