Malmötips: Kafé Sockerbit

Malmö / Davidshall, Malmö, Mat / Permalink / 3
För ett par dagar sen när vi hade slutat skolan var det dags för min och Emelies vecko-pluggfika. Vi har inte kommit igång riktigt än med själva pluggandet, men fikande går fint! Så poängen är att vi testar ett nytt café eller konditori i veckan och sen när vi testat oss igenom så många vi orkar så lär vi återkomma till våra favoriter (och antagligen innan det också). Tycker själv att det är ett super-koncept, för det ger mig också material till bloggen + den där Malmö-guiden jag jobbat på i något år nu, hehe.
 
I alla fall, för ett par dagar sen hade vi alltså plugg-fika och testade ett nytt café, nämligen Kafé Sockerbit i Holmgången på Davidshall/Gågatan. Jag hade varit där en gång tidigare, för ett par år sen, men då för en frukost med bokcirkeln innan den drog igång. Jag var sugen på att sitta på uteservering i sensommarvärmen, och därför tog vi oss dit efter skolan!
 
 
Såhär fint är det där inne, med gamla möbler och bohemiska mönster, blandat med klassiska detaljer och gammaldags känsla. Det är faktiskt svårt att inte uppskatta det här caféet!
 
 
Vi köpte fika, jag en Nutellainfuserad chokladkaka och Emelie en Rocky Road Brownie, och så drack Emelie en latte och jag tog Äppelpajs-te (!), som var så. himla. gott! Och dessutom får man gratis påtår på vattnet, så jag gick faktiskt in och hämtade en till kopp när jag druckit upp.
 
 
Så fina detaljer <3
 
 
 
STORT plus för fin keramik och vackra glas och fina tallrikar! Jag menar, den här dröm-muggen och i kombination med guldkantade små fin-tallrikar med blommönster!? Ja, jag älskar detta, hehe.
 
 
Också ett stort plus för fin innergård med bra, lugn stämning. Här går en del folk, men det blir aldrig stimmigt, utan det bibehåller en lugn stämning. Vi satt inte ensamma på uteserveringen, men det kändes aldrig trångt eller jobbigt, bara mysigt och fint!
 
Så helt enkelt, är ni i Malmö och gillar té eller behöver en lugn plats mitt i stan borta från alla människor, gå till Sockerbit i Holmgången! Det här låter löjligt sponsrat, men det är det inte, det är helt enkelt bara så fint och bra att jag vill tipsa om det.
 
Har ni något favorit-café i eran stad som man bara inte får missa om man är där? Tell me!
#1 - - Christin:

Älskar sockerbit!! Har iof inte varit där på länge men när jag pluggade satt jag där stup i kvarten. Är så sjukt dålig på att hitta nya fik och måste erkänna - lat. Orkar inte gå en evighet för en kopp kaffe längre.

Svar: Ja, det blir helt klart fler fikor där! Jag är faktiskt också ganska lat, men det är på vägen hem från skolan på sätt och vis, och då känns det alltid lite enklare!
Beatrice Hallberg

#2 - - Julia:

Åh, har aldrig varit där men du sålde in det tillräckligt för att jag ska testa så fort jag är i Malmö nästa gång!
<3 på både äppelpajs-te och nutellachokladkaka...

Svar: Perfekt ju! Ibland önskar man verkligen att man var sponsrad, för jag vill själv dit fler gånger, om inte annat så enbart för äppelpajs-téet!
Beatrice Hallberg

#3 - - Linnea Aurora:

Nutellainfusierad kladdkaka är de bästa orden jag hört idag helt klart, har aldrig varit på Sockerbit, men skulle verkligen vilja besöka!

Svar: Ja, den var så. himla. god!! Tycker verkligen du ska satsa på ett besök om du är i Malmö! :)
Beatrice Hallberg

Till top