Monthly Makers Bokstäver & Ord

Monthly Makers / Permalink / 11
Det är dags igen! Att visa vad man har hittat på på månadens tema i Monthly Makers! Den här månaden är temat Bokstäver och Ord, och det är helt ärligt ett tema som inte riktigt är min grej. Jag kan uppskatta både citat och bokstäver och ord i inredning, men hemma hos mig finns det ett ytterst litet fåtal sådana detaljer. Jag tycker helt enkelt att de lätt kan ta över, och därför fokuserade jag på något annat den här månaden.
 
Jag har länge velat utöka mina färdigheter i att skriva fint. Jag var duktig i nian, men så fort vi fick våra skoldatorer i gymnasiet tappade jag det totalt. Det har blivit så att jag konstant fastnar i filmer på instagram där folk skriver med penslar och målar fram orden bokstav för bokstav, och jag har verkligen velat lära mig! Så nu tog jag saken i egna händer, och analyserade, övade och testade mig fram. Vill ni se resultatet? Klart ni vill!
 
 
Jag valde ett citat jag själv skrivit ner från en av mina favorit-Youtubers. Hon heter Aileen Xu, men på internet kallar hon sig för Lavendaire. Hon delar för övrigt fantastiskt material, så tips på det alltså!
Exakt från vilken video det här citatet kommer minns jag tyvärr inte, men jag tittade på den för runt 2 månader sen enligt datumet jag skrev ner citatet, så någonstans där runt skulle jag gissa!
 

"Creative work is about quantity that turns into quality over time"

 
Bakgrunden är akvarellfärg som jag flyttat över till två sprayflaskor jag jobbar med ibland, och sen har jag sprayat i olika lager med Lemon Yellow, Phthalao Blue och Crimson Red, tre av mina favoriter i lilla lådan jag har! Tycker alltid att de passar utmärkt ihop med varandra. Texten är målad med ett gammalt kalligrafibläck jag hittade hemma i en låda, och jag tycker det ser helt okej ut!
 
 
 
 
Nu hänger den för tillfället uppe mellan våra bokhyllor, men egentligen ska något annat husera i just den ramen. Det är bara bra svårt det där med att ha lediga ramar i rätt storlek hemma, hehe.
 
 
 
Men vi trivs rätt bra med den, och citatet tilltalar mig verkligen. Det är ett annat, trevligare, sätt att säga "öva tills det blir så bra som du vill", och det är precis det jag jobbar på i livet just nu. Öva, alltså.
 
 
Jag vet inte alltså, kanske lite för plottrig för just det här trånga utrymmet? Vi får se var den hamnar efter ett tag, helt enkelt! Tills vidare trivs jag med den, och är superglad för att jag vågade, övade och till slut slutförde det här projektet!
 
 
Faktum är att jag har gjort en liten också, en förlaga, som sitter på mitt skrivbord och väntar på att jag ska sätta upp någon typ av anlagstavla eller inspirations-plats.
 
Vad har ni gjort på månadens tema? Jag ser fram emot att se hur alla andra har tolkat månadens tema! Missa inte att länka hos Stina, och undrar ni något är här lite mer info:
 
Monthly Makers är en utmaning för dig som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2016 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dig att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. I September är temat Bokstäver & Ord och Stina är värd. Kommentera detta inlägg med en länk till ditt bidrag för att vara med.
 
Vi som driver Monthly Makers är AliciaAnna MaríaAnnicaBeataBeatrice (jag!), ElsaJessicaMikaelaRuthSandraStina och Wilda. Inspireras, skapa och utvecklas med oss under hela året!
#1 - - Alicia:

Ååh vad fint Beatrice! Både citatet som är så jäkla sant (min arkitekthurts vet att det krävs kvantitet, hehe) och din kalligrafi. Så impad över att du gjort det med pensel och inte kalligrafipenna. Fin detalj med de små prickarna också, bravo!!

Svar: TACK Alicia!! Jag tycker det ser så. himla. slarvigt. ut på flera ställen och blev egentligen inte alls nöjd, mvh extremt_självkritisk_och_perfektionistisk_tjej_94, haha. Men så är det väl nästan alltid, folk som ser det gillar det ju ofta bättre än man gör själv! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Mikaela:

Men wow så fint, bland dina finaste grejer tycker jag! Citatet är så jävla sant och färgerna går verkligen bra ihop med varandra. Så fint att mixa olika typsnitt också! Men hallå du måste berätta mer om att spraya med akvarellfärger, what? Hur? Berätta mer!

Svar: Men alltså, du <3 Vet inte om du såg det btw, men svarade på spray-frågan i ett inlägg för ett par dagar sen! Samma som Euphorbia-inlägget!! Men såhär: maxar mängden färg i förhållande till lite vatten i en liten sprayflaska (den största jag har är på 1 dl och den har jag bara kanske en tiondel fylld med vatten om ens det), och så sprayar man några lager som får torka mellan, så blir det (typ) som mitt bidrag!
Beatrice Hallberg

#3 - - Silje:

Vakkert, rett og slett superfint! Sitatet i seg sjølv er jo fint, men du løftar det fram med den vakre skrifta og fargane! :D

Svar: Tack så jättemycket Silje! Citatet tilltalar mig verkligen på ett praktiskt plan, det är så otroligt bra! :D
Beatrice Hallberg

#4 - - Wilda:

Åh helt klart en av de finaste saker du har skapat enligt mig. Så himla fint, både färgerna i bakgrunden som blir så symboliska ihop med texten och sen den helt fantastiska kalligrafin som jag knappt tror är gjord för hand - och med pensel!!! Skulle lätt kunna bli en storsäljande print! Superfint citat också, känns väldigt inspirerande!

Svar: Åh, men TACK Wilda! Som jag skrev till Alicia så tycker jag själv den blev så himla slarvig, hehe... Men ja, att skriva med pensel är skitsvårt, och jag har mycket övning kvar innan det blir riktigt som jag vill! Ska se vad jag kan hitta på med det här bidraget alltså, folk verkar gilla det mycket! :)
Beatrice Hallberg

#5 - - Louie:

Men ååh så himla fint!! Underbart citat också:)

Svar: Tack så jättemycket! Älskar också citatet, försöker sätta det i praktik själv nu! :)
Beatrice Hallberg

#6 - - Jenny:

Vill ha denna på min vägg nu på en gång! Så himla himla fint! Citatet, färgerna, texten, prickarna - ALLT. Har själv tänkt på länge att jag vill lära mig skriva snyggt (läs: ungefär prick sådär som du gjort) och blir så inspirerad av folk som lyckas göra konst med olika typsnitt och skrifttekniker, men det är en såndär grej jag bara gått och tänkt på men aldrig riktigt tagit tag i. Får nog bestämt inspireras av dig och faktiskt börja öva!

Svar: Åh, men TACK!!! Förstår inte hur många som faktiskt sagt att de vill ha detta på väggen nu <3 Själv tycker jag det är halvslarv och inte alls så bra som jag hoppades, men vi får se, kanske att jag på något sätt kan sälja just denna som print! :D
Beatrice Hallberg

#7 - - Christin:

Så jäkla fint!!!! Så fin tolkning av temat. Älskar, älskar, älskar färgerna. Och citatet- mitt i prick! Dessutom gillar jag "inredningsbilderna" tokmycket! Så fint!!

Svar: TACK! Citatet är verkligen min egen personliga favorit också! Och tack för komplimangen, inredningsbilder är det jag tycker är svårast verkligen!
Beatrice Hallberg

#8 - - Jess:

Wow, skitsnyggt ju! Citatet i sig är så himla bra och jag är så imponerad över din kalligrafi, det ser otroligt proffsigt och snyggt ut. Verkligen superfint!

Svar: Tack Jess <3 Din fina kommentar värmer!
Beatrice Hallberg

#9 - - Borgmästaren:

Snyggt skrivet och bakgrunden passar så bra med innehållet i texten. Kanske blir fler "textningar" från dig nu även efter att datorn tagit över det mesta av skrivandet?

Svar: Tack så mycket! Ja, det blir helt klart fler textningar igen, även om det nog dröjer ett litet tag tills det blir något såhär omfattande igen! Faktum är att jag håller på med det i skolan också, fast i mindre format!
Beatrice Hallberg

#10 - - Julia:

Jättefint skrivet och mycket sant citat! Gillar den lilla också, så härliga färger på texten där!

Svar: Tack! Tycker också väldigt mycket om citatet, och den lilla står fint bredvid mig på skrivbordet och påminner mig varje dag! :D
Beatrice Hallberg

#11 - - Simone:

Fin grej! Blir så imponerad av folk som kan det här med kalligrafi. Gillar bakgrunden också!

Till top