Köpenhamn dag 3 (Botaniska Trädgården & en pizza på Torvehallerne)

Köpenhamn 2016 / Botaniska Trädgårdar, Danmark, Köpenhamn, Mat / Permalink / 4
I väntan på att kunna avslöja lite roliga nyheter för er så tittar vi vidare på Köpenhamns-resan! Sist visade jag bilder inifrån kaktushuset i Botaniska Trädgården, och den här gången tänkte jag visa vidare vad som finns inne i det stora växthuset. Det är rätt magiskt faktiskt. Let's take a look shall we!
 
 
När vi var där var det så otroligt varmt att det nästan inte gick att vara där inne, och ljuset strilade så otroligt vackert genom allt lövverk i toppen och mellanlagren av växtlighet.
 
 
Vissa växter var vackrast i motljus...
 
 
... andra slingrade sig kring sig själva och annat...
 
 
... och vissa var sbolut vackrast med mjukt ljus silat genom andra gröna växter.
 
 
Jag fotograferade bananträd, och såg först i efterhand att där fanns blommor längst ner i bild.
 
 
 
Men mest var jag så varm att jag nästan inte kunde tänka, och fascinerades av ljuset som blev när man stod mer i mitten av växthuset.
 
 
Såhär vackert har jag nämligen aldrig sett ljuset vara i något annat växthus. Inte för att jag besökt några mängder, men av de Botaniska Trädgårdar jag besökt i Sverige slår ju verkligen ingen av dem den här i Köpenhamn.
 
 
När vi kände oss relativt klara med nedervåningen ville jag uppåt! Det finns nämligen en mindre del högre upp dit man kan gå upp och titta.
 
 
Där kan man gå bland trädkronorna på en smal, men tack och lov stabil, ställning av något slag. Jag som är löjligt höjdrädd tyckte det var någorlunda obehagligt, men samtidigt så himla häftigt.
 
 
Jag menar!? Växter är så jäkla häftiga!
 
 
Här uppe växer palmer ut över gången och på vissa ställen får man ducka under stora blad för att komma fram.
 
 
Och på väg ner för trappan finns såhär vackra växter. Kanske någon sorts prickblad?
 
 
Längre bort i en lite mindre rundel på ena sidan finns lotusblad i en damm. Eller är det näckrosor?
 
 
Och någon sorts träd där bladen skärs av längs stammen....?
 
 
Och så fanns där små näckrosor också! Efter det gick vi ut ur växthuset och satte oss utanför en stund.
 
 
Utanför satt vi en liten stund, åt lite stärkande choklad och sen promenerade vi bort längs med parken mot en av utgångarna.
 
 
På vägen såg vi detta magiska höstlandskap. Så otroligt, otroligt vackert?! Orkar inte hur fint Köpenhamn är.
 
 
Sen tog vi oss hit! Till Torvehallerne. Vi har superhungriga eftersom vi valde sen lunch till förmån för Botaniska. Vi tog ett par varv runt husen, och bestämde oss till sist för ännu en pizza. Pizzornas resa? Hehe.
 
 
I ett av hörnen hittade vi till Gorm's som fått bra betyg av andra, men som kanske till viss del kändes lite överprisat. Framförallt för mig som såg hur de arbetade och att om man tog nån slice-grej så var det fryst deg och whatnot.
 
 
Men när pizzan väl kom så var de ju i alla fall både fina och goda!
 
 
Vi delade på den dock, för vi hade tänkt äta mer på kvällen. Gott för övrigt med typ basilikaolja! Gjorde att smaken blev tusen gånger bättre. Men jag vet inte om jag tycker att 130 danska för en pizza och två drickor känns riktigt rimligt alltså...
 
Sen drog vi oss vidare, men det kommer i nästa inlägg!
#1 - - Jess:

Så himla fint med all växtlighet! Blir riktigt sugen på att åka till Köpenhamn i vår/sommar och besöka botaniska trädgården efter att ha sett dina bilder :)

Svar: Ja, där är så otroligt vackert! Tycker definitivt du ska satsa på Köpenhamn, det är inte så dyrt som man kan tro (för det finns massor av gratis grejer man kan göra!) :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Mikaela:

Vilket växthus! Det är Victoria-näckrosor de stora bladen! :)

Svar: ELLER HUR!? Du får komma och hälsa på nu då så kan vi åka till allt i Malmö/Lund <3
Beatrice Hallberg

#3 - - sandra:

Så härliga bilder! Blir så pepp av all grönska <3

Svar: Tack Sandra! Det blir verkligen jag också <3
Beatrice Hallberg

#4 - - Wilda:

Åh njuter av allt grönt och växande! Vackert fångat!

Svar: Ja, det gör verkligen jag också! Tack Wilda! <3
Beatrice Hallberg

Till top