Monthly Makers: Expecto Patronum

Monthly Makers / Permalink / 9
Jaha, och så gick det några dagar igen. Det får väl helt enkelt vara så, under tentaperiod och med hemresor och tågkrångel och ja, ni vet. Men jag har ju faktiskt hunnit med/tagit mig tid att göra ett projekt för Monthly Makers den här månaden! Ett som tog lite mer tid än tändsticksaskarna förra månaden, helt enkelt.
 
För er som undrar vad detta påhittiga projekt är, så är vi 12 grymma brudar som bloggar, och som tillsammans satt ihop det här projektet. 12 månader, 12 teman och 12 värdar som håller i varsitt tema. Varje månad den 10:e släpps ett nytt tema på någon av våra bloggar, och den 25:e samma månad bloggar hon om vad hon gjort på temat. Där länkar man sen sitt bidrag i en kommentar, och så lägger hon upp ett sammanfattningsinlägg!
OBS! Man bör även skriva med om man inte vill ha sitt bidrag postat på Pinterest, står det inget utgår vi från att det är okej.
Man kan också dela med sig av sina bidrag under #MonthlyMakers på Instagram, och hitta oss på Facebook här.
 

Så månadens tema har alltså varit Magi, och hålls just nu hos Jessica!
Jag klurade ett tag på vad jag skulle kunna göra, och hade egentligen en helt annan idé, men den får jag testa lite senare, för den blev bara inte av. Så istället för experiment i köket, så tog jag fram symaskinen, bytte nål, och började klura på några bra ord som skulle passa på.... Vimplar!
 
 
Jag räknade på hur många bokstäver jag behövde, 15 om ni undrar, räknade ut vilka bokstäver jag skulle behöva skriva ut på papper för att slippa slösa bläck, och klippte till 15 så likformade vimplar som det gick med en sladdrig mall och ett ostruket tyg.
 
 
Jag tog egentligen inte så många bilder i processen, men här är en när den hänger på vår vägg! Allt som allt tror jag att det tog kanske 8 timmar. 5 för att klippa och sy alla kanter, och 3 för att måla och torka bokstäver, på ett ungefär.
 
Processen ser ut såhär för mig:
1. Klipp mall av papper, så rak som möjligt med linjal. Tänk på att det ska finnas en flärp att vika ner på baksidan.
2. Rita av mall på tyg, jag hade ett vävt i något som liknar linne (en gammal gardin från loppis).
3. Klipp ut och sicksacka runt alla kanter.
4. Pressa ner flärpen på baksidan (jag använde bara händerna och det går, men har man ett strykjärn så..) och sy en tunnel för att kunna trä upp vimpeln på tråd.
5. Skriv ut dina bokstäver på papper, lägg under tyget och skissa så rakt det går runt om med en tygpenna i samma färg som du ska måla med sen.
6. Fyll i alla bokstäver med ett tjockare lager tygfärg. Den ska strykas efteråt, men om den bara får torka behövs det inte när den inte ska tvättas. Se till att få ut den ända ut i kanterna, och ha något under så att inte ytan blir färgad.
7. Låt alla vimplarna torka och mät upp ett snöre. Jag måttade med ögonen och gjorde mitt dubbelt. Det blev bara runt 10 cm för långt, vilket ju är ren tur. Mina vimplar är ca 15 cm breda upptill, så ta det gånger 15 och sen en liten bit till för mittenpartiet, och sen det dubbla (eller använd tjockare tråd).
8. Spika upp två spikar på samma höjd på väggen och häng upp din skapelse!
 
 
Om ni testar att sy vimplar (eller har gjort det innan!) kommentera gärna med en länk i kommentarerna, så kikar jag in och botaniserar bland andra spännande skapelser!
 
Vi som håller i Monthly Makers är SandraMikaelaAliciaJessica AndersdotterJessica KarlssonAgnesElsa MariaEmelieAnnicaAnna MaríaBeata och så jag då! Och vi (i alla fall jag) önskar er en riktigt härlig början på sommaren!
 
#1 - - Anna María:

Så himla fin vimpel! Gillar verkligen typsnittet du har använt.

Svar: Alltså TACK! Och ja, det är mitt favvo, samma som jag använder mest här på bloggen! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - sofiamilk:

Det här är SÅ HIMLA FINT. Jag älskar girlanger och jag älskar HP, bästa bästa kombinationen ju! Det här gjorde du bra! Tycker det är så himla kul att göra girlanger och har själv gjort några stycken. Här är två av dem:

http://sofiamilk.se/2015/april/diy-pianogirlang-2.html
http://sofiamilk.se/2015/april/diy-gilrang-glad-pask.html

Svar: Men TACK! Ska kika in på dina också, girlanger är ju så himla fint och lätt!
Beatrice Hallberg

#3 - - Stina - Tillvaron.se:

Men vad läckert det blev! :D

Svar: Tack Stina! :D
Beatrice Hallberg

#4 - - Alicia:

Ååååh jag DÖR!!!! Har blivit så himla överväldigad av bidragen denna månad så nu vill jag bara ta ledigt en vecka och plagiera allihop! Alltså vimplar är SÅ fint och jag har tänkt sy egna ganska länge men aldrig ens drömt om att en kan dekorera dem med trollformler! Så. Jävla. Fint.
Du som varit lite missnöjd med dina bidrag tidigare - snacka om revansch! Så impad att du tog dig tid att göra ett noggrant jobb och zickzacka alla kanter. Segt kan tyckas men så värt. 10 av 10 kentaurer, Beatrice!

Svar: Alltså, det här kan vara den bästa kommentaren jag fått på bloggen någonsin!! Den får solklart 10 av 10 pixignomer! Och TACK, för jag är himla nöjd med den här månadens bidrag! Nu ska jag bara skaffa ett strykjärn så att de blir lite slätare, haha. :)
Beatrice Hallberg

#5 - - Jessica:

Alltså vad orimligt fint!! Synd att expecto patronum är för långt för ett kattnamn för annars är det så fint att jag gärna hade döpt min nästa katt till det.

Svar: Alltså TACK! Och ja, men man kan ju ta... Waddiwasi? Haha. Eller varför inte matcha Lumos med Nox? ;)
Beatrice Hallberg

#6 - - Jess:

Snyggt! Tryggt att ha dementorskydd hängandes på väggarna.

Svar: Tack! Och ja, himla praktiskt!
Beatrice Hallberg

#7 - - Sandra:

Alltså superdupersuperfint!!!

Svar: Tack tack tack tack!!!
Beatrice Hallberg

#8 - - Mikaela:

Vimplar <3 Din ser väldigt välkonstruerad ut! Den är så fin och älskar alla bidrag som är HP-relaterade! Magiskt <3

Svar: Jaaa <3 Och tack! Det är den säkert inte, haha. Den är simpelt påhittad med två sorters stygn bara, men sydd är den ju!
Beatrice Hallberg

#9 - - Emma:

Wow vad fint! Börjar genast fundera på vad jag har för tyger och om jag vill skriva expecto patronum eller något annat Harry Potter-aktigt!

Till top