Stockholmshelgen, del 1

Resor & Utflykter / Stockholm / Permalink / 2
Jag vill bara börja med att säga: JAG HAR FÅTT MINA HÅRDDISKAR!!! Så är det avklarat och därför har jag alltså ingen ursäkt längre till att inte föra över bilder och redigera dem, hehe. Faktum är att de kom i fredags, bara för att jag skrev att de inte fanns men var beställda. Så nu har jag alltså hunnit föra över lite (läs: mycket) bilder och har därför också hunnit tömma mina fyllda minneskort!
 
Jag varnar redan såhär i början för att det här inlägget kan bli ganska långt, och då har vi inte ens gett oss in på söndagen. Men det var en sån bra helg, och jag hann så mycket för att vara i Stockholm en så kort tidsperiod. Så nu kikar vi lite på bilderna jag tog med kameran!
 
Vill ni i stället titta på vad jag fångade med mobiltelefonen, så hittar ni det inlägget här!
 
 
Så på fredagen tog jag det här fina tåget från Malmö Central och förberedde mig på att sitta där i 5 1/2 timme.
 
 
Sätet framför mig var nummer 19, och själv satt jag i nummer 15 i vagn 8.
 
 
Tack och lov fanns det internet på tåget! Så där satt jag en stund i början och läste bloggar, fixade lite med bilder och tittade på serier.
 
 
Sen fotade jag inte mer förrän på Lunds station, och där tog det ungefär slut på foton under tågrese-tiden. Men jag kom fram till Stockholm och letade mig i rusningstrafiken på T-centralen till både en Pressbyrån där jag kunde köpa 3-dagarskort att resa på och lyckades leta mig fram till rätt tunnelbana, hehe.
Jag lyckades också, efter ett halvdesperat samtal, hitta fram till Elsa och hennes fina lägenhet! Där bjöd hon på nachos och guacamole och jag fick sova i ett eget rum. Otroligt lyxigt!
 
 
Morgonen därpå skulle Elsa upp för att jobba, så jag passade på att äta frukost med henne. Vi hade bland annat riskakor, yoghurt och lite pålägg.
 
 
Och så kokades det ägg! Sen åkte Elsa till jobbet, och jag satte mig för att blogga lite och fundera ut vad jag skulle hitta på och lägga upp någon form av plan för dagen.
 
 
Och lite såhär såg det ut i rummet jag fick sova i!
 
 
Så himla fina grejer överallt, som de där otroliga böckerna eller tavlan Elsa gjorde på Monthly Makers-temat Rymden!
 
 
 
Och ljuset var ju också ganska magiskt, hehe. Lite av en dröm-lägenhet helt enkelt!
 
 
Sen tog jag tunnelbanan härifrån och lyckades hoppa av där jag ville, det vill säga St Eriksplan! Nu ska jag ju dock erkänna att väl där gick jag upp åt helt fel håll och villade därför bort mig lite, hehe. Men jag hittade tillbaka till platsen jag visste vart den var, och satte mig i en liten park med dagens lunch - en Subway-macka.
 
 
Ungefär här var jag, fast lite närmre St Eriksplan. Sen följde jag den här vägen, en ganska bra bit, förbi en stor park eh... Jag vet ju inte riktigt vad den heter, men mellan St Eriksplan och Odenplan i alla fall!
 
 
Stockholm har så fina små ställen, som den här roliga lilla blombutiken i en bod mitt på gatan utanför min nästa destination!
 
 
Som var Stockholms Stadbiliotek!
 
 
Drömmer fortfarande lite om det här stället, och önskar att jag hade bott lite närmre så man kunde låna böckerna här. Men vem vet, kanske i framtiden?
 
 
Sen satte jag mig för att läsa och vila fötterna lite, och tog kort på en liten söt gubbe som tittade i hyllorna. Där satt jag i kanske en halvtimme eller 3-4 kapitel innan jag vandrade vidare.
 
 
Jag tog mig över Observatorielunden (som ingen för övrigt någonsin nämnt är ett jäkla berg!?) och tog mig till början av Drottninggatan! Sen promenerade jag den hela vägen ner till T-C och mötte upp en Falkenbergs-kompis!
 
 
Vi möttes upp på Gallerian eftersom jag spanat in först Monki som hade 3 för 2 på alla grejer i affären, och sen Dunkin Donuts som jag velat prova i.. evigheter?
 
 
Sen hamnade vi här. Jag tänkte att vi skulle till Skinnarviksberget, heter det så? Oavsett, så var jag rätt säker på att det var den här delen av Söder och vi åkte t-bana till Hornstull. Sen gick vi, mycket upp och mycket ner på en liiiiten, liiiiten gångbana parallellt med kajen, tills vi liksom gav upp och satte oss här. Ironin i det hela? Att jag senare upptäckte att vi satt i princip rakt nedanför min drömlocation.
 
 
Men vi njöt i alla fall av våra donuts och satt och pratade i kanske en timme eller två!
 
 
Här har jag exempelvis väldigt pedagogiskt skrivit ut namnen på de donuts jag valde att testa! (de jag minns i alla fall) Mina favoriter, efter många om och men, är Sugared Hazelnut och Lemon Frosted, hehe. Tre av dem delades dock med Elsa senare på kvällen!
 
 
 
Alltså, Stockholm ändå.
 
 
Hej Emma!
 
 
Vi gick vidare och jag var tvungen att ta ett foto på den här båten? Det är den som är i bakgrunden på fotot ovanför, och det var bara en så knäpp grej att ha hängandes på sidan? Tror det var en restaurang i alla fall!
 
 
Sen satte vi oss ner igen, hehe. Fast denna gången i solen som hade flyttat sig, och hamnade mitt emot Slussen precis vid vattnet i Gamla Stan. När vi hade njutit klart av solen begav vi oss längs de små gatorna till vår slutgiltiga destionation: Science Fiction-Bokhandeln!
 
 
Såg en snubbe stå här uppe och ta en bild som jag hamnade på, och ville ta en liknande själv, så vi letade oss upp på balkongen. Här ser vi exempelvis Alien och en fin kristallkrona! Men mest var vi där för att kika på roliga böcker, anime-DVDer och annat kul. Jag köpte en animeserie jag tittade på för kanske 5 år sen och en klassisk bok i snygg utgåva på engelska, Emma köpte två anime-grejer jag inte minns vilka det var, men som hon letat efter i något år.
 
Tips förresten! SciFi-bokhandeln har en toalett! Så är man ändå i närheten och måste, måste, måste på toa kan man fråga i kassan efter nyckeln och så finns den rakt fram till vänster om man står vid ingången!
 
 
Vi tog lite bilder i en av gränderna. Eller jag tog lite bilder på Emma, jag är ju rätt sällan bekväm framför kameran.
 
 
Och ner i andra gränder, som såg himla fina ut.
 
 
Medan vi letade efter den här gränden! Blev för övrigt så himla nöjd med den här bilden? Den är knappt redigerad alls, den är nästan tagen direkt ur kameran.
 
 
Och nedanför gränden hittade vi det här! en fontän som Emma och några kompisar hade hittat av en slump en annan gång de var i Gamla Stan. En otroligt lugn plats mitt i stan, det bästa jag vet ändå.
 
 
Vi tog oss tillbaka till Gallerian, där Emma också handlade på Monki, och sen följdes vi åt till t-banan och åkte åt varsitt håll på varsin linje och lovade att vi skulle höras snart igen!
 
 
Jag kom hem till Elsa, låste upp med min låne-nyckel och såg det här genom mitt fönster. Det kunde med andra ord inte blivit en finare och trevligare dag!
 
Sen delade vi på mina sista donuts, åt lite mackor till kvällsmat, lagade en gryta för söndagens MM-träff och försökte plugga lite på varsitt håll.
Och resten av Stockholmsresan tänkte jag att jag visar en annan dag! För annars blir det här ju lite för långt, eller vad säger ni?
 
Ps. Ni har väl inte missat att månadens tema för Monthly Makers har släppts inne hos Beata? Ds.
#1 - - ISA:

så roligt att det är bilder från gatorna jag går på typ varje dag! Så fint du fick bo också, himla mys!

Svar: Åh, det är så himla kul att det ändå finns folk som går här dagligen, jag önskar på sätt och vis att jag kunde göra det, jag också. Men kanske, kanske en annan gång i framtiden?
Beatrice Hallberg

#2 - - joré:

åh men så härlig början på stockholmsresan! jättefina bilder!

Svar: Åh, men tack så mycket! Och ja, det var verkligen en bra början på helgen!
Beatrice Hallberg

Till top