Göteborg pt 1 (Vigårda & Botaniska Trädgården)

Resor & Utflykter / Göteborg / Permalink / 2
Före ungefär en vecka sen, förra fredagen, åkte jag till Göteborg! Jag hade första planerat att åka själv, och utöver mitt enda ärende jag behövde göra hade jag ingen direkt plan. Men när jag pratade med pappa kvällen innan så bestämde han sig för att följa med. Så efter många om och men (bland annat att jag försov mig), så kom vi iväg och var inne i Göteborg strax efter 11 på förmiddagen.
 
 
Efter att ha letat halvt ihjäl oss efter ett ställe som serverade lunch innan 12 (himla konstigt förresten), och som serverar mat utan ägg och mjölk, så hittade vi Vigårda på Avenyn! Hade ingen aning om att det låg där, eller att det ens fanns i Göteborg, men där bestämde vi oss i alla fall för att äta.
 
 
På övervåningen satte vi oss, och först var vi helt själva där uppe. Jättefint inrett var det i alla fall, och väldigt ljust och fint!
 
 
Pappa tog en 24h pulled pork-burgare, med lingon bbq-sås och pommes till det. Samt en enbärsdricka, som smakade precis som julmust!
 
 
 
Och jag tog en hederlig bacon cheese-burgare, fast med fläderblomsdricka till. Och en örtig sås till mina pommes som var väldigt god!

 
När vi hade ätit upp hade vi också bestämt oss för att åka bort till Botaniska Trädgården och njuta lite av lugnet och alla fina miljöer. Så vi tog oss till närmsta hållplatsen, Valand, och tog 7:ans spårvagn till Botaniska Trädgården!
 
 
Det var en sån där gammal en, där man fick trycka upp dörrarna själv och dra i ett snöre när man ville av = mycket exotiskt och ovant.
 
 
 
Och där var det bland annat såhär fint! Det regnade lite från och till hela tiden vi var där, därav dropparna på dahlian. Men inte förstörde det något, för vi var där i ungefär tre timmar ändå!
 
 
 
Lite konst fanns där också, bland annat den här ringen av träd, som var helt mjuk och rätt häftig ändå.
 
 
 
Och rätt vad det var när vi gick där och njöt av miljöerna så ser jag ett rådjur i buskarna!? Men innan jag hann reagera, informera pappa och sen ställa in kameran hann den såhär långt bort, fast den stod precis brevid rhododendron-busken när jag såg den. Blev så otippat att det fanns skogsdjur där att jag liksom inte hann med, hehe.
 
 
Sen kom vi till min favorit-del, den med mycket grönt och mycket sten. Jag älskar hur de har sprängt in växter i de naturliga sprickorna i berggrunden och i små gångar runt omkring. Och vattenfallet!! Bästa grejen, och jag tror det kanske är naturligt? Eller bara väldigt gammalt annars, och väldigt vackert placerat.
 
 
Eller som detta, en massa daggkåpa längs med sidorna hela vägen ner längs med den lilla fåran med vatten. Älskar daggkåpa!
 
 
 
 
Älskar den här platsen, önskar att den fanns lite närmre helt enkelt. Men jag trivs bättre i Malmö, så närmre Göteborg lär jag inte komma tyvärr...
 
 
Sen fanns det mer konst, på vägen ner igen från toppen. En massa små "blåvingar" som satt fast på trädgrenarna. Man kunde köpa i butiken där nere också, om man ville ha egna.
 
 
Sen hamnade vi i en liten ny del med mycket rosor, och ett litet lusthus.
 
 
 
Vackert och mycket stämningsfullt! Och rosorna på bilden? Luktade otroligt!
 
Och det var första delen av Göteborgs-resan. Det blev så många bilder trots dåligt kamerabatteri att det blev för långt för ett inlägg, så nästa inlägg får ni i nästa vecka!
 
Har ni någon favorit i Göteborg? Jag vill försöka hinna dit en gång till i sommar, och jag utforskar gärna nya delar! Andra favoriter och ställen jag brukar försöka hinna med är Trädgårdsföreningen och centrum mellan Avenyn, Domkyrkan och Nordstan. Ni vet, centrum helt enkelt. Men jag utforskar gärna utanför de delarna, så har ni några tips får ni gärna skriva dem!
 
Mer från Göteborg finns bland annat här:
#1 - - Jenny:

Åh vilken härlig dag! Har själv tänkt mig en tur till botaniska i helgen om vädret inte strejkar allt för mycket 😄

Svar: Ja, ta dig dit! Oavsett väder, tänker jag, det regnade nästan hela tiden när vi var där, men då kan man ju alltid ta skydd i växthusen, och det är ju inte fy skam det heller! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Amanda:

Kan rekommendera Haga, supermysigt område nära centrum :)

Svar: Åh, ja, där har jag bara varit när jag gått igenom i princip, men har aldrig hunnit stanna till någon längre stund. Har du något speciellt tips i Haga, eller är allt bara lika bra? :)
Beatrice Hallberg

Till top