Halvårskoll: Nyårsmålen 2016

Jag & Vi / Permalink / 4
För ett halvår sen, i årsskiftet, skrev jag ihop de mål jag ville uppfylla för min egen skull det här året. Sånt jag ville skulle hända, eller sånt jag ville jobba på, helt enkelt. Och nu har det alltså gått ett halvt år, och nu vill jag checka av vad jag hunnit med eller påbörjat!
 
 
★ Fira, på något fint sätt, att vi varit ett vi i 3 år
Jag skulle inte säga att det blev uppfyllt direkt just den dagen, för vi var båda trötta och jag minns inte ens vad det var för dag... Men i och med att vi bara ett par veckor tidigare var i London och dessutom förlovade oss under den resan så måste det väl ändå vara rätt avklarat!
 
★ Äta mer vegetariskt och ekologiskt
Jag vet faktiskt inte om det är mer eller mindre eller lika mycket. Det här året har nog varit det minst intressanta vad gäller mat för vår del, och det har resulterat i en enorm lathet vad gäller matlagning. Kanske att det blir mer mot andra halvan av året?
 
★ Resa mer
Skulle jag definitivt säga att jag redan gjort! Förra årets resor: Stockholm. Årets resor såhär långt: Norge, Karlsborg, London. På god väg, med andra ord, och egentligen redan avklarat!
 
 
★ Göra kontinuerliga backups på hårddisken i datorn
Får man lite pinsamt nog erkänna att man inte gör backup på sina bilder? Jag har fortfarande inte löst allt som skedde i vintras när min dator kraschade, och sen dess har det väl mest... stått still. Tyvärr. Det får fortsätta vara ett mål helt enkelt.
 
★ Besöka fler muséer
Det går sådär med den här punkten. Jag älskar att gå på museum, så det har inte med det att göra, men jag har helt enkelt inte tid. Vi hade siktat in oss på två stycken i London, men valde bort det ena till förmån för en vacker park och det andra var det så lång kö till den dagen att vi skjöt upp det till nästa besök dit. Vi får se.
 
 
★ Träna bort smärtan i ryggen igen
Något jag borde fokusera mer på. Jag har börjat lite smått med yoga, och det är trevligt, men det är inget jag gör såpass kontinuerligt att jag märker någon skillnad.
 
★ Starta upp en youtubekanal
Under konstruktion? Kanske? Jag tycker det är svårt att komma ihåg att filma, och jag har ännu inte lärt mig att redigera och klippa film som jag vill ha den, men jag har ju i alla fall två filmer uppe såhär långt! Så startad, ja, men aktiv, nej!
 
★ Få in skapandet mer i vardagen
Både ja och nej, för det går i perioder. Ett tag målade jag väldigt mycket, ibland ritar jag en del, och så sent som i förrgår köpte jag in lite nytt material som ska användas till några projekt som ni får se snart. Men just nu går det väl rätt segt med skapandet i allmänhet, tyvärr. Jag kämpar vidare med att ta tag i och därför göra saker.
 
 
★ Se över mina ekonomiska beslut, aka. sluta köpa småsaker hela tiden
Det blir bättre! Jag anser denna punkt påbörjad, men inte alls avklarad. Jag är ju mitt uppe i en utrensning och en ny fas i livet, men mitt gamla, köpgalna jag finns tyvärr kvar som en stor del inuti mig som skriker i falsett av glädje över prylar tills jag inser ett tag senare att jag inte behöver dem och att de bara tar upp plats...
 
★ Försöka få fart på läsandet av böcker igen
Jag har läst lite nu i sommar, men ingenstans i närheten av vad jag gjorde förr. Om nån vecka när jag läst ut boken jag läser nu får ni nog ett boktips dock!
 
 
★ Hitta en ny serie att följa
Jodå. Jag började titta på OITNB för ett par veckor sen och är halvvägs genom säsong 3 nu. Sen körde ju Pretty Little Liars igång säsong 7 nu i juni också, så jag har att titta på igen! Dock inget som går en gång i veckan och ska fortsätta göra det ett tag.. Letar vidare!
 
★ Skaffa det där lånekortet på Malmö Stadsbibliotek som jag glömt fixa sen vi flyttade hit
Done! Vad mer kan man säga på denna punkten egentligen? Jag har mitt lånekort i alla fall! 
 
★ Klara första året på min utbildning
Done and done! Om man får skryta liiite (och det får man ibland!) så klarade jag det inte bara, utan klarade det utan omtentor = mycket bra jobbat! Antar att jag lär få göra någon omtenta under dessa tre och ett halvt åren, men inte under första året i alla fall.
 
 
★ Ta upp kontakten med gamla vänner
Går både framåt och bakåt på nåt sätt. Vissa ville jag nog inte ens ta upp kontakten med egentligen, och andra hade jag nästan glömt bort. Som det ser ut nu så ska jag träffa en kompis från Tyska-utbildningen och fika imorgon, och jag har ju träffat både Kajsa och Lollo nu i sommar, så det är på god väg!
 
★ Ta huvudansvar för en till syssla hemma
Jag vet inte riktigt vad som hände här, men någon extra syssla har jag inte direkt tagit hand om. Om inte mat-planeringen räknas, men så sällan som det händer numera kan det nog knappast göra det. Litet minus i kanten för min del på den här punkten, bara att bestämma sig (eller kanske inte alltså, hej ångest)!
 
★ Fortsätta rensa ut i lådor, hyllor och skåp
På god väg minsann! Vi har till och med lyckats möblera om på grund av allt rensande, och då är vi bara halvklara. Före och efter-bilder kommer så fort vi blivit någorlunda färdiga, så om några veckor eller så! Men det där med att rensa blir man kanske aldrig helt färdig med? Jag har ju ett rum i Falkenberg också som ska rensas ut.......
 
 
★ Utveckla min garderob med nya kläder
Jag har köpt lite nytt och rensat ut lite gammalt! Men jag varken kan eller vill spendera för mycket, så jag försöker hålla det på en lite lägre nivå. Som det är nu äger jag runt 40 plagg, och då tycker jag att jag har mycket, så jag antar att jag har rätt låga krav på mängden kläder trots allt. Men visst har jag ändrat lite på min still under året som gått.
 
★ Jobba på med att blogga minst 5 inlägg i veckan
Eh, pass. Eller ja, det går i perioder. Jag insåg ju i våras att jag inte alltid orkar, och att det är okej. Men för min egen skull vill jag ju verkligen ha kvar saker här att ha som en liten dagbok att se tillbaka på, så jag fortsätter jobba på detta.
 
 
★ Våga göra saker själv
Jag skulle åkt till Göteborg själv, men fick pappa att följa med i sista sekund, och på den vägen är det. Men jag vill gärna egentligen. Jag har börjat handla själv på torget, vilket jag tyckte var jobbigt länge. Dock har jag insett att jag tycker det är extremt jobbigt att börja, så jag får väl börja långsamt på det med sommarkortet och så. Jag tycker ju inte att det är jobbigt när jag gjort det innan, utan bara första och kanske andra gången jag gör något nytt.
 
★ Testa mig fram med cykeln i Malmö fast jag är livrädd för alla som cyklar så fort överallt
Nej, nej, nej. Jag har fortfarande svårt för det här, även om det finns sträckor som är lite enklare. Som mellan mig och Emelie, och från mig bort till Triangeln. Men helst undviker jag fortfarande att cykla i Malmö, och jobbar sakta men säkert på det där med ett par turer i månaden.
 
 
Och det var mina mål för 2016! Några avklarade och några jag knappt ens kom ihåg att jag skrivit upp (eh...), men en hel del som känns bra och påbörjade också! Hur går det för er med era mål och nyårslöften? 
#1 - - Mikaela:

Kollade igenom mina och det är lite samma. Några jag inte kom ihåg, några avklarade och några inte alls påbörjade :P Men det är ju ett halvår kvar! Körkortet måste jag ta tag i nu i sommar dock!

Svar: Haha, ja, men så är det väl oftast! Förra året kom jag mest ihåg ett enda mål, att spela mer sällskapsspel, och det tycker jag att jag blev sämre på i år när jag inte hade med det!? Men körkort låter bra, det borde jag också ta och skaffa mig ett egentligen, men jag är så så så rädd för bilar...
Beatrice Hallberg

#2 - - Christin:

Kul att se över hur det går längs vägen. Blev inspirerad att göra detsamma. Cyklister i Malmö är för övrigt galna!

Svar: Ja, och väldigt bra för ens egen del också, man upptäcker fler saker att jobba med! Och ja, cyklisterna är faktiskt galna, jag är ofta rädd när jag cyklar mest på grund av andra och inte för att jag inte själv kan, hehe.
Beatrice Hallberg

#3 - - Marinda G:

Måste fråga... Varför gillar du inte att cykla i Malmö?:(

Svar: Åh! Helt enkelt för att andra cyklar som idioter största delen av tiden. Jag har gått i cykelskola som liten och har alltid haft respekt för högerregeln, att visa vart man ska svänga och att allmänt följa trafikregler, men jag upplever att många som cyklar i Malmö bara cyklar fel, för fort och utan tanke på andra i trafiken. Det blir helt enkelt läskigt för en småstadsbo som är van vid att ta det lugnt på cykel, eller att det är mycket mindre trafik! :)
Beatrice Hallberg

#4 - - Wilda:

Så viktigt att göra uppföljning av mål för att kolla hur en ligger till. Låter som att du har idéer på hur du kan genomföra det som är viktigt. Kom ihåg att det kan vara minst lika viktigt att släppa mål som inte känns relevanta eller finns bara för att. ;)

Svar: Du är så bra Wilda, vet du det? Klart jag ska tänka på att omvärdera mål som inte känns relevanta, att man inte ens tänker på sånt själv?
Beatrice Hallberg

Till top