Weekly Snapshots vecka 20

Falkenberg, Malmö / Permalink / 1
Jaha, och så gick det ett par dagar. Vad hände där? Vi spelade TP till sent när jag hade tänkt skriva i lördags, sen gick söndagen till vila mellan varven av mat medan Eric visade Viktor runt i Malmö, sen kom måndagen och jag satt mest och började på mitt projekt för månadens Monthly Makers. Mitt i allt det andra ska jag försöka hinna plugga, och då blev bloggen lite bortglömd. Jättetråkigt, men sånt som händer ibland.
 
Nu tänkte jag att vi kör igenom förra veckan dock! Det var en ganska kort vecka skolmässigt, som blev desto längre rent orke-mässigt. Vi åkte hem, vi åkte tillbaka hit och hade med oss en gäst, och ja, ni fattar. Kul, men trött blir man!
 
 
Början avslutades/påbörjades med att min älskade, älskade porslinsblomma började blomma på riktigt! Nu har vi två utslagna klasar att peta nektar från då och då.
 
 
 
Jag och Eric satt i köket och grejade med hans små projekt. Har jag berättat att han pluggar kemi? Oavsett, så har han testat att göra små kristaller här hemma, med varierande resultat. De klarblå är kopparsulfat, och den bruna sörjan är kopparsulfat och eh... spik? Alltså, de reagerar med varandra och löser upp varandra på något sätt jag tyvärr inte kan förklara. Men den bruna sörjan innehåller även en rätt vacker turkos nyans av vatten!
 
 
Sen åkte vi, som ni vet, ut för att fota rapsfält! Antagligen händer det här igen innan rapsen blommat över, men mer planerat/till ett större fält nästa gång.
 
 
Veckan började, och jag började planera mer. Skriva in när blogginlägg ska upp, vad jag vill skriva här inne, osv. Sen tog veckan här hemma slut, så jag vet inte om det blev så som jag tänkte mig, men vi får se. Det är en början i alla fall!
 
 
Jag skrev ett brev som jag måste köpa frimärke till. Jag och Anja har känt varandra sen 2008, men då bodde vi i grannstäder, och nu när vi både flyttat så håller vi en del kontakt över handskrivna brev!
 
 
 
 
Den regniga onsdags-morgonen tog jag tåget till Lund för att möta upp Mathilda för plugg. Vi satte oss på Stadsbiblioteket i Lund, som är så himla fint och mysigt! De har stora avdelningar för musik bland annat, där vi satt, och de här molnen som hänger i taket! Det regnade en hel del, men vi lyckades vara inomhus under de värsta skurarna och utomhus mellan dem. Sen hade vi lektion, och efter det stressade jag till tåget som Eric satt på, som tog oss till Falkenberg!
 
 
 
 
Där fanns en del djur! De har en katt som är Erics, fast som bor kvar pga att jag är allergisk. Sen är det Alves som är den här svarta längst ner, som är Erics systers hund (mest, i alla fall). Och så Illias, som är deras franska kusins hund! Det är nämligen så att Thalia, som hon heter, var på besök nu när vi var där!
 
 
Så vi åt grillade hamburgare, bland annat med denna fantastiska tomatsallad som jag hjälpte till med.
 
 
 
På torsdagen tog vi ju oss ut på en promenad, men det har jag redan visat i ett eget inlägg här.
 
 
Och senare på kvällen åkte vi och köpte mat i den lilla thai-kiosken vid vårdcentralen, Kelly's Thai heter den. De har stans kanske godaste thaimat! Och inte är det särskilt dyrt heller, för en portion därifrån räcker till minst två portioner hemma.
 
 
 
Fredagen spenderades mycket utomhus på altanen. Det var ganska varmt, men lite för blåsigt för att sola på riktigt. Vi väntade väl mest på kvällen, som skulle innehålla en middag med Thalia och tre av hennes kompisar från Tyskland!
 
 
Det dukades fint med finporslin och servetter...
 
 
... togs fram snacks och bubbel precis när gästerna kom...
 
 
 
 
... och serverades sen en otroligt god middag! Grillad lax med kokt nypotatis, romsås och sparrissallad! Till det drack de vuxna (jag tänker räkna mig själv och Eric till Ida, som inte är 18 än) vitt vin, och vi andra drack cider.
 
 
Här är en av tyskarna, som leker med lille Illias! Sötare och mer energifylld hund får man leta efter, hehe.
 
Morgonen efteråt åkte vi hem igen. Vi mötte upp Viktor utanför hans hus (de bor på samma gata) och åkte till stationen. Jag har av någon anledning inte så många bilder från den delen av resan.
 
 
Sen kom en regnig helg. Vi lyckades vara ute när det var uppehåll på lördagen, och visade Viktor Västra Hamnen och innerstan. På kvällen spelade vi som sagt TP och så åt vi min favoritmat.
 
 
Dagen efter följde jag mest med ut för att äta, bland annat i form av en Frozen Yoghurt!
 
 
Vi satt på taket på Emporia och åt en stund, men det blåste så mycket att vi gick in igen. Det var så knäppt väder också, blandat strålande sol och ösregn, beroende på var på himlen man tittade.
 
Och så tog helgen slut, Viktor åkte hem, och vi satt mest i sängen och tittade på serier tills kvällsmaten. Ett mer utförligt inlägg om helgen kommer inom några dagar, för självklart har jag fler bilder från den! Men för att slippa ett alldeles för långt inlägg här, så får ni dem separat.
 
Vad har ni gjort den senaste veckan? Jag har knappt haft tid att läsa andras bloggar heller, än mindre kika in hos er som kommenterar. Så berätta gärna med en liten kommentar!
#1 - - Tyg och otyg:

Vilken händelserik vecka du verkar ha haft!
Jag hade lyckats missa din kommentar på min blogg, men nu ska jag iaf svara. :) Origamiglassarna har jag vikt utifrån en tutorial som jag hittade via Pinterest, här är länken (finns även lite andra beskrivningar där, som kanske också är bra om man vill komma igång att vika papper): http://ragamorigami.blogspot.dk/2013/01/simple-origami-tutorial-history-origami.html

Svar: Ja, verkligen, haha! Och tack så jättemycket! Hade nästan glömt bort att titta in igen, men det här ska jag testa på! :)
Beatrice Hallberg

Till top