Att flytta 18 mil hemifrån

Hemma / Permalink / 3
 
 
 
Det har gått ungefär ett halvår sen vi flyttade hit till Malmö nu. Det har gått ungefär 7 månader sen vi fick beskedet om att vi kommit in på våra skolor, jag i Malmö, Eric i Lund. Vi började söka efter lägenheter, kollade upp möjligheter och sökte några studentlägenheter via sidor som var rekommenderade av våra respektive skolor, men komsom högst upp på sjätte och sjunde plats - vi hade inte varit medlemmar tillräckligt länge och hade inga direkta poäng att komma med.
Vi la ut annonser på ett par sidor, men vi hade ren tur. Erics moster såg på sin Facebook-sida att någon av hennes vänner hade en lägenhet i Malmö som hon ville hyra ut och efter ett par veckor hade vi den.
 
 
 
 
 
 
VI åkte och tittade på den en vecka i slutet av Augusti, tåg tåget ner till Malmö och hoppades på att vi skulle hitta. Gick åt fel håll och fick ta världens omväg för att hitta till rätt gata och mötte upp ägarens föräldrar utanför, som visade oss runt. Den var tusen gånger bättre än jag hade trott. Ljus, luftig, rätt lagom stor för att vara en etta, och med ett kök som inte låg i anslutning till själva rummet. Halvt möblerad, ett par möbler som skulle få vara kvar, några vi fick göra oss av med om vi ville. Vi skrev på kontraktet och fick våra nycklar.
 
 
 
 
 
Fem dagar senare gick första flyttlasset till Malmö. Vi packade Erics föräldrars bil full med lådor och Erics TV-skärm som vi fick ha mellan oss. Det gick knappt att sitta fyra personer i bilen, och jag var supernervös. Min avokadoplanta som jag odlat med kärlek höll jag i ett stadigt tag i knät och vågade knappt titta någon i ögonen. Jag ville bara att allt skulle fungera.
Vi lastade av låda efter låda, såg till att flytta omkring ett par möbler så att vi fick plats med vad vi ville ha plats till. Åkte till IKEA och åt lunch och inhandlade nödvändiga saker. Vi köpte vår säng, och en hylla, ett skåp och en klädställning. Åkte hem och packade upp madrassen och bäddade sängen vi skulle sova i från och med den dagen.
 
 
 
 
 
 
Erics morbror med familj kom förbi, tog med oss till ett café i Folkets Park och vi hade ett par trevliga timmar innan alla åkte hemåt och vi blev lämnade i Malmö i vår nya lägenhet. Dagen efter skulle mina föräldrar komma med fler saker, några lådor till och en del av mina kläder. Vi började packa upp småsaker och ställa där de behövdes, satt vid datorer i några timmar och tittade och skrev listor för nästa IKEA-handling.
 
 
 
 
 
 
Mina föräldrar kom och vi lastade fler lådor ur bilen och upp i lägenheten som verkligen såg ut som om vi var mitt uppe i en flytt. Vi tog nästa tur till IKEA och köpte alla småsaker, allting vi behövde till köket och badrummet och hallen. Galgar, köksredskap och stekpannor. Man glömmer alltid något, och IKEA som är så billigt blir fort ganska så dyrt. Vi åt ännu en IKEA-lunch och mina föräldrar åkte hem igen.
 
 
 
 
 
 
Nu har vi bott här i ett halvår på ett ungefär, och vi trivdes från första stund. Skriken utanför från fulla människor på en av Möllans alla barer, alla mysiga små butiker och bra matställen, marknaden på torget alla dagar utom söndagar. Den ljusa lägenheten med stora fönster och närheten till allt i staden. Att flytta hemifrån är det bästa jag gjort, att fortsätta plugga istället för att resa och jobba i lilla Falkenberg är ett av mina absolut bästa beslut, och jag ångrar mig inte alls. Jag är dessutom glad att jag flyttade ihop med min pojkvän, jag tror inte att någon av oss hade orkat såhär länge om det inte hade varit för varandra. Att behöva laga all mat själv, ta hand om en hel lägenhet själv, hade varit otroligt tungt samtidigt som plugget.
#1 - - maja:

sv: tack! det är svenska dagbladet! jättensygg tidning faktiskt

Svar: Åh, wow. Visste inte att SvD gjorde en så snygg tidning!
Beatrice Hallberg

#2 - - Rebecca:

Åh jisses vilken tur med lägenheten, och den ser superfin ut! Jag ska flytta till Malmö i kanske oktober, tänkte, du vet ingen som skall flytta ut runt oktober/november?

Svar: Ja, verkligen, den är en ren dröm! Kul med Malmö, det är en grym stad. Har ingen koll sådär just nu, men om du kommer ihåg det kan du höra av dig lite närmre hösten så kan jag tipsa om jag vet något då! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - rebecca:

Absolut, det ska jag komma ihåg! Tack :)

Till top