Gotland - sammanfattning

Gotland 2014 / Permalink / 5
Jag har känt lite att bilderna och berättelserna från Gotland liksom har blivit lite gamla nu, och att det blir för mycket att göra stora, långa inlägg om varje dag eller varje enskild grej, som jag gjorde i början när vi kommit hem. Därför tänkte jag såhär: Jag gör ett enda större inlägg om detta nu, så är det avklarat och jag kan känna att sommaren liksom kan bytas ut till höst på riktigt. Det här blir ett ganska långt inlägg med många bilder.
 
 
 
Efter att vi varit på föreläsningen med Peter Lyon om svärden, så var vi på Tornerspel i Eldars Sken! Som det sen visade sig att även Elin Kero (Nevnarien) varit på, och då blivit mö till den vinnande riddaren som även var riddare för vår sida av publiken! Väldigt häftig grej. Tornerspel alltså.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dagen efter hamnade vi efter många om och men i St Hans ruin (fanns bara med på en av våra 7 kartor), där vi var på Sagor i Tid och Otid. Mannen på bilderna är en grym sagoberättare som tar hjälp av publiken, och sen får man ge en valfri summa efteråt om man vill. Och han är värd pengar, för han är verkligen både rolig och bra på det här!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sen hängde jag och Eric lite på Kapitelhusgården där vi åt lunch med tillhörande musik-underhållning, innan vi satte oss utanför en närliggande kyrkruin och fikade ekologiskt fika köpt i ett fönster.
 
 
 
 
 
På kvällen åt vi på Bistra Haren, som rekommenderas starkt! Gå dit medeltidsklädd, och ät en väldigt god medeltidsmiddag. God flädersaft hade de också. Och här fick vi bland annat in en hönsfotssoppa till förrätt, där man hade "tur" om man fick hönsfoten. Och gissa vad jag fick i min skål? Jo, en hönsfot såklart! Men jag fick byta skål med pappa och slapp äta den som tur var, haha.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dagen efter det (onsdagen) så åkte vi på andra små medeltidsmarknader istället för att vara inne i Visby. Först var vi i Väte, och sen till Gammelgarn, men där tog jag tydligen inga bilder alls. Efter det åkte vi till Dalhem och åkte ånglokståg! Gotlands enda kvarvarande järnväg ligger nämligen där, och det är en mysig liten tur. Vi åkte förra året också, men då var ångloket trasigt, och vi fick åka med ett nyare lok som man inte eldar i. Och alltså, dit och åk tåg! För de behöver sponsras för att kunna driva det här, och de bygger ut järnvägen nu också, så att man får åka längre!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Den här mängden bilder kommer från Stora Karlsö. Där var vi på torsdagen, två dagar innan vi skulle åka hem med andra ord. Den är rätt stor egentligen, men hela ön är Naturreservat, och man måste hålla sig på stigar eller följa med guide för att få gå omkring där. Vi hade guidad tur, som ingick i båtresepriset, och det var så himla bra! Tar dock runt 2 timmar, men man får så mycket ny kunskap och man får gå till helt andra ställen än man får gå ensam. På våren och sommaren är där fågelreservat med mängder av fåglar som inte finns på så många andra ställen i Sverige, som Sillgrisslor och Tordmular. Vi såg en del på långt håll, men de flesta har redan flyttat därifrån i Augusti.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sista dagen åkte vi norrut. Första stoppet var Lärbro kyrka, som vi inte tittade på förra året fast vi bodde i Lärbro. Sen åkte vi vidare till Blå Lagunen! Eric hade inte varit där innan, och vi badade aldrig där förra året. Tyvärr sken inte solen (vi åkte konstant ifrån regnmolnen) och därför såg inte vattnet så blått ut som det egentligen är, men den översta bilden visar i alla fall på ett ungefär hur det ser ut! Sen åkte vi eviga små grusvägar längs med hela nordvästra ön typ ner till Kappelshamn, och sen vidare en bit till på grusvägar ner till något litet samhälle innan vi åkte söderut via Visby och hem.
 
Dagen efter var det båten hem, och sen stannade vi över natten i Oskarshamn hos vänner till mamma och pappa. Och jag är faktiskt förvånad över hur få bilder jag tagit under den här resan. Förra året fyrade jag av bilder varannan minut, men nu har jag liksom bara varit där, tittat ordentligt i realtid och liksom glömt kameran lite. Så semester på riktigt blev det ju verkligen! Nu hoppas jag på en Gotlands-resa även nästa år.
#1 - - Monika Eriksson :

Ibland måste man få upptäcka världen med ögat och inte genom kameralinsen... Fina bilder de "få" du tog... Kram

Svar: Tack Monika! Ja, det var skönt att ta paus från kameran till stor del också. :) Kram!
Beatrice Hallberg

#2 - - sandra:

Superhärliga bilder ju! Har haft en så stor gotlandslängtan inom mig i flera år nu men verkar aldrig som att jag kommer dit :/

Svar: Åh, tack så mycket! Ja, jag var där första gången förra sommaren efter många långa år av väntan, och nu vill jag åka varje år!
Beatrice Hallberg

#3 - - Patrik Hallberg:

Mycket fin bildserie. :-)

Svar: Tack pappa! :)
Beatrice Hallberg

#4 - - Emma:

Fina bilder!

Svar: Tack så mycket! :)
Beatrice Hallberg

#5 - - Sandra Leone:

Så underbart! Älskar tåget

Svar: Ja, älskar Gotland! Och tåget är fantastiskt!
Beatrice Hallberg

Till top