Att sätta skott

Hemma / Växter / Permalink / 4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Så, jag har en rätt stor ampellilja som vi köpte på IKEA när vi flyttade in i lägenheten för snart ett och ett halvt år sen, och den har alltid mått himla bra. Så ibland får man plocka lite skott på den, eftersom den skjutit en hel del såna. Sist jag gjorde det var ungefär ett år sen, så nu gjorde jag det igen. Dels för att den inte mått så bra på sistone (en kombo av för liten kruka och att vi var borta över julen), och dels för att det bara var otroligt många.
 
Så jag plockade helt enkelt bort alla som var stora nog att plantera, la dem i en liten hög på skrivbordet och tog några kort. Sen satte jag dem tätt i krukor med lecakulor i botten och jord ovanpå. Nu får vi se om de tar sig, de har ju faktiskt inte rötter än. Update kommer när jag vet mer!
#1 - - Sandra Lundin:

Härliga bilder! Och vad roligt med din monstera. Det är verkligen en av mina favoritväxter och dessutom växer den så att det knakar här hemma :D

Svar: Tack Sandra! Och ja! Blev helt till mig... Dessutom kostade den bara 70 kr! Liksom!? Hoppas den tar sig och blir ännu större bara, ska hitta en bra ytterkruka också! :D Åh, älskar växter som man älskar och som trivs och växer!
Beatrice Hallberg

#2 - - Anonym:

så fint!! : )

Svar: Tack så mycket! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Mikaela:

Åh vad kul!Jag hade en ampellilja i somras men jag glömde nog bort den lite i förmån för alla tomater, paprikor, chili och pelargoner, så den dog :(

Svar: Ja! Hoppas bara att de rotar sig nu så att inte alla dör, haha. Satte i vatten först när jag gjorde detta förra gången, så har aldrig testat att sätta direkt i jord...Synd att din dog, men dock... grönsaksplantor!? liksom. Helt okej, man kan ju alltid köpa en ny på IKEA för inga pengar alls, typ... :)
Beatrice Hallberg

#4 - - humle:

ampelliljor är verkligen så himla fina och deras hängande små "barn".

Svar: Ja, det är en av mina favoritväxter! Älskar hur de blommar och hur det blir små mini-plantor av det nästan direkt! Om den mår bra, vill säga, haha.
Beatrice Hallberg

Till top