Serietips: Mr. Selfridge

Tips & Guider / Permalink / 1
Eftersom dagens barnvaktande blev inställt, så har jag mest tagit det lugnt, pluggat lite och sett klart en säsong av en serie jag tittat på. Den gick på SVT för ett par år sen, men jag lyckades missa de 2-3 sista avsnitten, och sen tror jag inte att de sände fler säsonger. Netflix har säsong 1 av de 3 som har släppts, och det är också den jag sett.
 
 
Serien heter alltså Mr. Selfridge, och handlar helt enkelt om mannen som byggde det enorma varuhuset på Oxford Street i London. Harry Gordon Selfridge flyttar från Chicago till London, tillsammans med sin mamma, sin fru och sina 4 barn, för att göra karriär. Med sig har han även Henri Leclaire som är hans hjälpande hand på det kreativa planet. Han får hjälp av mannen längst till höger på bild, Mr. Edwards, med att hitta Lady May Loxley (till vänster om Harry i mitten) som hjälper honom att finansiera det hela.
 
 
Förutom alla otroliga kläder och frisyrer, får man följa familjen Selfridge, Lady May, Agnes Towler (som jobbar i affären), Ms. Ellen Love och en hel del andra personer under vad jag tror är ungefär 2 år, i serien. De möter mycket motstånd, och jag tycker personligen att första säsongen slutar brutalt jobbigt.
 
 
Vad jag gillar extra mycket med den här serien är att den visserligen heter Mr. Selfridge, men man följer faktiskt kvinnorna mer. Både hans fru, hans döttrar och hans kvinnliga medarbetare är de som tar störst plats, för att inte glömma Ellen Love och Lady May. Den klarar dessutom Bechdeltestet utan problem!
 
Nu ska jag själv leta upp ett lagligt sätt att titta på resterande två säsonger innan jag hittar något mer att titta på.
Vad tror ni? Kommer ni kolla in den? Eller har ni andra föslag på bra serier som liknar den här? (Jag har sett Downton Abbey, och älskar det, men fler alltså!)
#1 - - Alicia:

Har helt missat att det finns två till säsonger! Såg första och gillade den. Ska kolla upp!
Jag och Andreas tittar på Boardwalk Empire just nu! Aaaasbra.

Svar: Ja, hade också missat! Har dock inte letat upp nästa två, hoppas i tysthet att Netflix ska lägga upp, hehe... Men Boardwalk Empire låter spännande, ska kolla upp den också!
Beatrice Hallberg

Till top