Monthly Makers Mars: Lera!

Monthly Makers / Permalink / 3
 
Ja, men ni vet ju om det här med Monthly Makers vid det här laget, att vi kör ett tema i månaden, att det är en ny värd varje månad som presenterar och sen sammanfattar temat, och så. Fattar ni noll av det här? Har ingen aning om vad jag pratar om? Klicka på den svarta, kantiga ikonen till höger, där det står Monthly Makers.
 
Så, månadens tema har varit lera, och jag har verkligen inte haft varken inspiration eller särskilt mycket tid, ni vet med tenta och högskoleprov och sådär. Men nu de senaste dagarna har jag i alla fall försökt att få något gjort, och det är vad ni får se här!
 
 
Jag satt först några timmar en eftermiddag och tänkte att jag skulle marmorera leran, med en vanlig vit och en vit med glitter i. Resultatet efter många om och men? En vit lera med lite mer utspritt glitter. Men så är det ju ibland! Inte mer med det, jag försökte kavla ut den och trycka ut stjärnor, men tryckte sen bokstäver i dem, tyckte det såg för jäkla fult ut och rullade ihop allt till en boll som jag plastade in och slängde tillbaka ner i lådan.
 
 
Men så igår, så bestämde jag mig för att jag i alla fall måste göra något. Så jag tog fram lerklumpen, kavlade och värmde och grejade och tryckte ut de där stjärnorna igen. Lite tjockare den här gången, och med mer lättarbetad lera allt eftersom jag fick en mindre klump. (Hett tips! Använd inte så himla mycket från början, det är svårt att värma och gör ont i händerna efter allt rullande.)
 
 
Det blev en plåt, med ganska många stjärnor, som jag härdade i ugnen på 110° enligt förpackningen, och som jag först körde i 20 minuter och sen tog ut. Sen bestämde jag att jag nog behövde ha in dem en stund till, så jag vände på dem och körde i 10 minuter till, och de verkar hålla finfint.
 
 
Nu har jag påbörjat något med limpistolen kanske, vi får se vad slutresultatet blir. Vad jag vet är dock att det här är inte ett material jag samarbetar bra med. Allt är mest ojämnt, lite smutsigt (damm överallt, oavsett hur mycket man dammsuger, ska det vara så!?) och faktiskt inte alls särskilt fint enligt mig själv. Men det är ju inte det som är huvudsaken med det här. Huvudsaken är att man vågar testa något nytt, och det har jag ju gjort!
 
Med det sagt har jag inte gett upp. Jag har fortfarande lera som väntar på att bli något, och jag tror att jag kommer att få mängder av bra idéer tack vare alla som medverkar i detta! Så köp en liten klutt lera (tror jag köpte det lilla paketet för 29 kr på Panduro i höstas) och hitt på nåt! Litet eller stort spelar ingen roll, huvudsaken är att man gör något. Blir det inte bra? Det gör inget! Kreativitet utvecklas när man hittar på kreativa saker, och det är ju det Monthly Makers går ut på!
 
När ni är klara, så kommenterar ni med en länk till blogg/instagram/facebook-bild hos Anna María HÄR. Då kommer ert alster med i samlingsinlägget!
#1 - - Jessica:

Vad tråkigt att du inte kommer överens med lera, men på bilderna ser stjärnorna ju megafina ut!! Är det stjärnorna du ska limma fast på något? Är himla nyfiken!

Svar: Ja, det blev inte alls som jag hade tänkt mig, hehe. Men det är bara att öva, tänker jag! Det kanske blir bättre ju mer man använder det?Och ja, det är stjärnorna som ska limmas på något! Dock eh, så har jag knappt någon tid till någonting förrän söndag, men vi får se vad det blir då! Har redan limmat en grej, men är osäker på om jag vill ha det så eller inte....
Beatrice Hallberg

#2 - - Alicia:

Jag tycker också stjärnorna är superfina! Men förstår vad du menar med dammet. Alltså jag FATTAR inte var det kommer ifrån? Det är därför med glädje som jag övergår till lufttorkande lera och målar över eventuella fläckar.

När jag såg stjärnorna tänkte jag direkt att du skulle borra hål i dem och göra någon form av stjärnkonstellationsmobil! Nu är jag nyfiken på vad du tänkt ta dig för med limpistolen :)

Svar: Alltså, ni är så himla fina!? Och ja, det där dammet... Fattar inte alls, men det är lite tråkigt att just vit lera är det jag helst vill jobba med? Dammet syns ju bäst i den liksom.... Vi får se, jag har inte gett upp på leran än!
Heh, det kommer en update snart! Ska bara ta lite bilder på vad det nu blev av det där med limpistolen...! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Johanna:

Vilka fina bilder du tar! :)

Svar: Tack så jättemycket! :)
Beatrice Hallberg

Till top