Lär känna mig-listan!

Jag & Vi / Permalink / 4
Jag har nu stött på den här listan på lite olika bloggar, som hos Sandra och Mikaela, och kände att den var kul men var lite osäker på om jag ville göra den just nu. Men sen skrev ju Sandra i slutet att hon gärna ville se vilka andra som fyllt i den, så efter en liten titt på de andras svar och bloggar bestämde jag mig för att göra detsamma!
 
Anledningen till att den kommer ut såhär en kväll och inte på min vanliga morgon-tid är helt enkelt att i min trötthet mitt i natten när jag förinställde det inlägget jag hade tänkt till idag, så hade klockan slagit över 12 och därför blev det fel i mitt huvud. Det kommer alltså i morgon i stället, och nu får ni läsa det här!
 
 
 

1. HUR GAMMAL ÄR DU?

21 år. Men fyller 22 i februari, något som min nyss fyllda 21 år gamla sambo gillar att påminna mig om... (bara för att han fyller år i november liksom... *muttrar för mig själv*)

 

2. HUR GAMMAL KÄNNER DU DIG?

Det varierar så otroligt ofta. Allt från 15, som jag ofta känner mig i sociala sammanhang där jag känner mig som ett litet barn, fast jag vet att jag liksom inte är så ung längre. Ibland känner jag mig dock vuxen och det känns så självklart liksom, som att jag är runt 40 och så jäkla världsvan typ. Ibland har jag också stunder när jag känner mig som om jag är jämngammal med farmor, så strax över 70 ungefär. Men när jag skriver det här inser jag att det kanske är just detta som är att känna sig som min ålder - lite förvirrad och vuxen och ett barn i omgångar från och till. Och jag antar att man inte växer ifrån det bara sådär. 

 

3. VAR BOR DU?

I Malmö! Min nya, älskade stad. Eller den är ju inte så ny för mig längre, för vi har ju bott här i två år. Här trivs vi fint, mitt i stan. Kanske att våra dåligt ljudisolerade fönster kan vara lite irriterande ibland när barerna lite längre ner på gatan låter mer än vanligt, men mestadels är det ju ändå ett vant ljud numera. Förutom det älskar jag att här finns lite av allt - bra mat, torget att handla frukt på, storstadsliv och småstadskänsla och alltid något att hitta på. Det enda jag kan efterfråga är riktig, äkta naturskog. Det spelar inte så mycket roll om det är barrskog eller lövskog, jag vill bara ha lite skog. Men det får jag ju trots allt en hel del av när jag åker hem, så det är rätt okej ändå! 

 

 
 

4. VAD HAR DU GJORT IDAG?

Vaknat sent, riktigt sent, och sen suttit och grejat med blogginlägg och lyssnat på poddar. En stund satt jag även med några av våra dyrare, finare kokböcker och letade recept inför veckans mat. Sen slutade det visserligen till stor del med att vi valde några urklipp ur ICAs kundtidning ändå, men vad gör väl det? Vi planerar för en liten trerätters-grej med ett par kompisar om några veckor också, så vi letar efter roliga recept till det också! Nu tror vi att vi har alla tre också, med soppa till förrätt, kyckling och pasta till huvudrätt och vit choklad till efterrätt, hehe. Ska se om jag kan fotografera om det blir så fint som jag hoppas...

 

5. SOMMAR, HÖST, VINTER ELLER VÅR, VILKEN FÖREDRAR DU? VARFÖR?

Jag vet inte. Jag vet faktiskt inte. Jag älskar vårsolen när den börjar värma, jag älskar vintern när det är snö, jag älskar sommaren när jag har ledigt och det är lagom varmt ute och jag älskar hösten när den är fin och krispig. Men jag tycker också att våren är jobbig innan den blivit härlig, att vintern är hemsk när det är kallt, blåsigt och slaskigt, att sommaren blir för varm eller för kall eller för regning, och att hösten lätt blir lite jobbig, kall och långtråkigt grå. Plus att fotografi är ett helvete när det är så mörkt dygnet runt att man får ha ISO 1600+ på alla bilder.

 

6. ÄR DU BEROENDE AV NÅGONTING?

Ska jag verkligen erkänna mitt sockerberoende här? Ja, jag får väl göra det, för det är jag ju definitivt beroende av. Jag äter alldeles för mycket godis och sånt veckorna igenom, såpass mycket att vi nu allvarligt överväger en sockerfri månad igen. Ja, igen. Jag har fått motivera mig med vinster och grejer för att klara det förut, så det är väl rätt galet egentligen. Men så går det i perioder också, främst att sockret behövs mer på hösten och vintern än våren och sommaren, eftersom frukt är min last när den börjar bli billigare och godare, hehe.

 

 
 

7. NÄMN TRE SAKER MAN KANSKE INTE VET OM DIG?

1. Jag har alltid läst otroligt mycket och otroligt fort. Men när det kommer till kurslitteratur går det inte. Det tar stopp i princip direkt, något som börjar bli ett problem med tanke på att vår kurlitteratur-lista nu börjar bli eh... ganska lång, så att säga.

2. Jag åt aldrig frukost när jag var yngre. Jag började med det först för några år sen, när jag fick ett sommarjobb som började 7 på morgonen och slutade 16, och därför behövde få i mig mer energi på morgonen för att orka hela dagen. Jag åt nästan ingenting de tre veckorna, men ändå gick jag upp ganska mycket i vikt. Kanske för att jag var så slut efter jobbet att jag inte orkade vara aktiv efter det, och det var ett ganska stillasittande jobb på ett äldreboende.

3. Jag lyssnar gärna på poddar, men utökar sällan min repertoar till nya sådana. De ska i de fall det händer innehålla i princip bara kvinnor, ha en rolig vinkel och mest handla om aktuella ämnen i vardagen eller sagda kvinnors liv. Typ Fredagspodden-style eller liknande. Jag har försökt lyssna på typ Värvet och jag bara tröttnar, oavsett hur intressant person det är han intervjuar.

 

8. VAR I VÄRLDEN SKULLE DU VILJA BEFINNA DIG JUT NU?

Jag har av någon anledning nästan slutat drömma om resor. Jag är nyfiken på Europa i allmänhet, mest storstäder eller riktig landsbyggd med vacker natur, men någon längtan till andra världsdelar har jag väldigt sällan haft. Kanske är det mitt kontrollbehov och min flygrädsla där, men jag känner liksom att jag älskar Sverige och gärna stannar här. Men om jag måste välja en plats åker jag gärna tillbaka till London, eller testar Edinburgh som jag känner verkar mysigt!

 

9. VAD ÄR DU PÅ FÖR HUMÖR JUST NU?

När jag skriver detta är jag mest trött. Trött och lite rastlös på samma gång, som att jag inte fått röra på mig ens de där stegen till och från bussen till skolan och det är riktigt, riktigt jobbigt.

 

10. VILKET ÄR DITT FAVORITGODIS?

Det är en liten draw mellan Polly och Polly Ahlgrens bilar för tillfället. Annars älskar jag mörk choklad, antingen med mint-smak eller den nya från Lindt med lime som jag fastnat för efter att jag fick den med en tidning jag köpte. (okej, jag erkänner - jag köpte tidningen för chokladen, inte tvärt om)

 

 
 

11. VILKEN ÄR DIN FAVORITAFFÄR?

Jag skulle vilja säga Søstrene Grene, men jag älskar TGR också. Billigt, kul och färgglatt. Men jag dras också till kvalité och ibland händer det att jag köper dyrare grejer (mest små än så länge) från typ Svenskt Tenn eller liknande.

 

12. ÄR DU MORGON ELLER KVÄLLSMÄNNISKA?

Finns ingen tvekan på detta, jag är verkligen en kvällsmänniska. Ska jag göra saker skjuter jag gärna upp dem till kvällen och då kan jag bli redigt effektiv och det tar bara en kvart eller så innan jag är klar med en syssla. Däremot när jag väl vänt mitt dygn till tidiga mornar så gillar jag att få saker gjorda på förmiddagen, för då är man ju ledig resten av dagen!

 

13. HAR DU BLIVIT SYDD NÅGON GÅNG?

Nej. Det finns liksom inget längre svar på detta egentligen. Jag har aldrig varit på sjukhus för allvarliga skador, inte heller för särskilt allvarliga sjukdomar. Jag har inte brutit något, sytt något, haft gips, vrickat eller stukat något, fått en spricka i valfritt ben, eller egentligen något annat som gjort att jag behövt vara på sjukhus. Jag har heller aldrig åkt ambulans!

 

14. VEM GJORDE SENAST NÅGOT EXTRA SPECIELLT FÖR DIG?

Jag antar att det var Eric. Det brukar nämligen vara så, eftersom vi ju bor ihop. Ecakt vad det var kan jag inte minnas, men han gör fina små saker nästan varje dag, så det spelar nog inte så stor roll ändå! Är så glad att han är en sån där omtänksam och snäll person.

 

 
 

15. ÄR DU BLYG?

Ja. Alltså, ja. Jag har alltid varit blyg, men jag tror inte att folk tänker så om mig längre. Jag har börjat anstränga mig rejält för att framstå som mindre blyg de senaste åren, och jag tror att det fungerar. Man måste ju inte ta bort all blyghet, men jag tror att den ofta har hämmat mig och jag kanske hade känt fler personer om jag inte varit så blyg som jag är.

 

16. VAD HETER DU I ANDRANAMN?

Kristina och Viola. Kristina heter både jag, min farmor och några fler kvinnliga släktingar på den sidan (tror jag) och Viola har jag fått för mig är efter min mormor som hade det som andranamn eller så.

 

17. VILL DU GIFTA DIG?

Ja! Det vill jag verkligen. Men det för också med sig så mycket ångest. Kanske eftersom jag verkligen, verkligen vill ha det fint, men att vi fortfarande är studenter och vi har inte förlovat oss och vi vill inte förlova oss förrän vi vet att vi kan sätta ett datum för bröllop ungefär samtidigt och ja. Det verkar vara så mycket att tänka på, och det ger mig bara så mycket ångest att vi skjutit på att tänka på det ett tag.

 

18. HAR DU NÅGOT SMEKNAMN?

Jag kallas nästan alltid för Bea. Antar att det är lättare än Beatrice liksom. Tror nästan alltid att folk är arga på mig när de säger hela mitt namn för att jag nästan alltid blivit kallad Bea, haha. Annars har jag ett till, som bara används av min faster och farbror, samt ett par av mina nära-i-ålder-kusiner, Bissan. Det kommer faktiskt från min enda äldre kusin som inte kunde säga Beatrice som liten, runt 2 år gammal, och sa Biss, och ja, Bissan blev det helt enkelt!

#1 - - Mikaela:

Kul att läsa dina svar också! Jag tror det är precis sådär man ska känna sig när man är 21, vet att jag gjorde det i alla fall ;)

Svar: Haha, det kanske är så ändå! Men det känns ändå lite konstigt och fel... Framförallt när jag gjorde ett test där man skulle svara på 20 frågor och de skulle se om de kunde gissa vem man var med hjälp av fördomar... Jag blev en kvinna i åldern 50-60 år, blonderat kortklippt hår och "trendiga" glasögon... Bland annat. Vilket bara känns så knäppt!?
Beatrice Hallberg

#2 - - Agnes:

What, menar du mig? Hade ingen aning om det! Haha

Svar: Haha, ja, jag menar dig! Det är ditt fel att alla i din familj kallar mig Bissan ;)
Beatrice Hallberg

#3 - - Jess:

Kul läsning :) Har också tänkt att jag ska fylla i den här listan, får ta mig i kragen och göra det snart.

Svar: Ja, men gör det! (eller så har jag missat det, jag får helt enkelt kolla efter!) :)
Beatrice Hallberg

#4 - - Ruth | HungryHeart.se:

Oj, trodde verkligen att jag redan hade skrivit en kommentar till det här inlägget. KUL att få lära känna dig lite mer! Skrattade gott åt köpte-tidningen-för-chokladens-skull. =)

Svar: Haha, det blir ju så lätt så! Ja, alltså.. jag är en sucker för choklad, så är det bara :)
Beatrice Hallberg

Till top