Left Overs Juli

Left Overs / Falkenberg, Konst, Malmö, Mat, Utflyktsmål / Permalink / 5
Det här är på sätt och vis ett av mina favorit-koncept i inläggs-format, och samtidigt ett av mina sämsta. Jag älskar att det är så sammanfattande, att jag får se alla små saker jag uppskattat själv i vardagen, och att det blir en kul grej att läsa. Jag gillar däremot inte att det tar sån. himla. tid. att skriva de här inläggen, och att jag därför ofta skjuter upp dem.
 
Men nu är det i alla fall dags för månadens Left Overs, för juli månad, som blev en dels händelserik och dels händelselös månad! Jag var i Falkenberg två gånger, träffade några kompisar och umgicks en hel del med Eric på hans lediga dagar (och alla andra dagar, såklart).
 
 
Månaden började i Falkenberg, dagen efter att Eric hade åkt hem. Det här är dock andra dagen, efter att jag firat hans lillasyster och jag och mina föräldrar tog årets enda och obligatoriska tripp till Netas berg för att äta på Fish&Chips-bussen!
 
 
Så jag beställde en stor med pommes, och det var precis lika perfekt som alltid. Kan knappt fatta att vi har en sån tillgång nere på stranden i Falkenberg några veckor varje sommar! Hett tips, om ni någonsin är i Falkenberg typ i juli.
 
 
När vi skulle hem blev jag extremt nostalgisk och bestämde mig för att gå ensam en sväng på stranden i sällskap med min kamera och mitt favorit Kent-album i hörlurarna. Skuggorna föll fint på några ställen.
 
 
Det är något rogivande med stranden hemma en dag som är lite för kall för att folk ska ligga och sola eller vara nere och bada.
 
 
 
Sen började det komma in ganska envetna och mörka moln, så jag fortsatte min promenad längs klitterna och ner mot vattnet.
 
 
Som jag minns det nu var det ganska varmt i vattenbrynet, men det kan ju trots allt vara en efterkonstruktion. Nostalgiskt var det i alla fall så det förslog!
 
 
Till slut gav jag upp och gick hem, mest tack vare de här molnen (och för att jag närmade mig strandbaden och därmed slutet på stranden).
 
 
På vägen snyltade jag dock på några vinbär från ett par buskar som står utanför en trädgård på ett lite större gräsområde = oklart vems de faktiskt är. Några minuter efter att jag kom innanför dörren började regnet ösa ner.
 
 
Måndagen efter skulle vi ätit indiskt, men de hade tydligen stängt på måndagar, så vi gick till min favvo-thai i stället. Royal Thai heter den, och ligger nere i den äldre delen längst ner mot Ätran till ungefär.
 
 
Där åt vi buffé med alla rätter jag älskat sen de öppnade när jag var kanske 8, och sen gick jag och mamma i lite affärer för ren nostalgi.
 
 
På vägen hem tog vi en omväg nere längs med Ätran, och för första gången sen jag bodde i Falkenberg började jag nästan sakna det lite. Inte nödvändigtvis alla människor jag lämnade kvar (borträknat vänner och familj såklart), eller mentaliteten som finns där. Men miljöerna, alla platser man är van vid och att känna sig riktigt hemma. Så otroligt svårt att förklara det där alltså...
 
 
När jag kom hem till Eric som hade åkt hem några dagar i förväg för att jobba, så blev jag överraskad med detta till frukost en morgon. Då hade han gått ut i regnet för att köpa frukt på torget och handlat en massa goda grejer till mig!
 
 
Jag var nyvaken en morgon och såg ut såhär, sovmask och allt.
 
 
Och sen åt jag lunch från en matlåda i sängen.
 
 
Jag började försöka planera blogginläggen och fick hem min nya almanacka! Egen bild på framsidan och allt.
 
 
Sen kom Kajsa ner! Vi åt tacos, för att det är så smidigt att göra veganskt, och så sov hon här en natt.
 
 
Fin <3
 
 
Sen blixtrade det utav bara helskotta ett par nätter i rad. Jag fångade nästan en blixt förresten, ser ni den!? Fångade en del på film i och för sig, men det känns inte lika svårt helt enkelt. Men det kommer fler gånger, och de gångerna kanske inte Eric behöver sova för att gå upp 4 morgonen efter, hehe.
 
 
Jag hade på mig min favorit-kombo och åkte till Emelie.
 
 
Hon kom hem från Spanien och vi hade inte setts på över en månad, och fikade bullar och satt på hennes golv. För hon hade inget bord, fram tills nu i veckan! För i förrgår var jag över och hjälpte henne städa, rensa och möblera om lite. Det blev superfint!
 
 
Jag åt detta ett par dagar i rad. Inte samma tallrik alltså, men samma lilla sallad.
 
 
Den innehöll cantaloupemelon, mozzarella, körsbärstomater och spenat, och så lite balsamico på det. Supergott! Och fort gick det också, vilket alltid är trevligt.
 
 
En annan dag åt vi lunch härifrån. Ett fantastiskt litet ställe på Möllan, nästan mitt emot torget, som man knappt ens ser om man inte vet att det är där. De serverar supergod Gyros och har ett par tallrikar och sallader med typiskt grekiska smaker. Supergott och prisvärt, skulle jag säga!
 
 
Men det var fullt på uteserveringen, så vi gick hem och åt, och så testade vi två drycker vi hittade på ICA. Den vänstra är supergod (dricker ett par såna i veckan nu) och den högra... well. Den smakade som glögg med citron i. Superkonstigt, helt enkelt. Men de hade andra smaker, så vi ger inte upp än!
 
 
Sen hade jag min mesta akvarell-period (jag målar fortfarande ett par gånger i veckan, men inte varje dag i flera timmar). Det här är på en liten porslinsbricka där jag blandar färgen ibland.
 
 
En dag var vi ute och åt lunch på Creperie Bretagne, som jag ju skrivit om en del förut. Eric var såhär fin <3
 
 
Och jag åt en grillmacka, med kyckling och mozzarella och så minns jag inte riktigt, och Eric åt en annan grillmacka, men den minns jag inte alls vad det var i. Goda var de i vilket fall som helst! Rekommenderar det stället alla dagar i veckan.
 
 
En annan dag var vi i Folkets Park. Jesper Rönndahl skulle ha en gratis föreställning, och vi kom dit för sent. Så  vi hittade en plats brevid en av mina klasskompisar och såg inget och hörde knappt något för ljudet var så kasst.
 
 
Så jag spelade lite Pokémon i stället, för vem älskar inte konstanta lures och många pokéstops!?
 
 
Ungefär såhär bra såg vi, om vi ställde oss upp. Och vi satt ner. Ser ni scenen? Den är där till höger om det vita huset. Men när vi var på väg ut så såg vi honom i alla fall där framme vid scenen där han pratade med någon! Och hans för... eh.... skämtare? Äsch, hon var bra i alla fall! Ska ta reda på vad hon hette bara, men hon var nästan roligare än honom, det lilla man hörde av dem.
 
 
Sen la jag upp ett par av mina byxor så de blev shorts. För de i jeanstyg gick sönder totalt. Så nu har jag ett par shorts och inga långbyxor längre, hehe.
 
 
Och så målade jag den här. Bland annat. Och en del annat med akvarellfärgerna och en lila blandning av två favoritfärger (Ultramarine och Crimson). Och ungefär på den vägen är det.
 
Det var juli i Left Overs, det finns dock fortfarande en hel del inlägg som är sina egna, som är på väg upp i sakta mak.
 
Vad tycker ni förresten om de här inläggen? Är de för långa? Vad borde jag fokusera på? Eller finns det några förslag allmänt till hur jag skulle kunna göra med såna här bilder? Jag vill gärna visa upp dem på ett eller annat sätt, men det känns svårt att göra bara en gång i månaden. Alla tips och tankar mottages tacksamt!
#1 - - iamlindah:

Om du tycker att inläggen blir för långa, jag upplevde inte detta för långt, eller har fler foton du hade velat visa men valt bort pga att du anser det bli för långt, då kan du alltid dela upp det i del ett, del två osv. :) Och om du då vill skriva sådana här inlägg mer än en gång under månaden kan fu ju göra en sådan del efter halva månaden typ. Eller nåt. :)

#2 - - iamlindah:

Var kan man förresten köpa de där dryckerna? (Buddha water och den andre)

Svar: Hittade dem på mitt lokala ICA, som är Supermarket Söder på Möllan, men vet inte om de finns någon annan stans!
Beatrice Hallberg

#3 - - Mikaela Puranen:

Jag gillar de här inläggen men de är kanske lite långa... kan du inte göra det två gånger i månaden istället? Om du inte vill välja bort bilder liksom :)

Svar: Kul att du gillar dem i alla fall! Jag får klura lite på det där, för jag gillar att ha dem en enda gång i månaden liksom, just för att jag ibland gör mängder av grejer ena halvan och typ ingenting andra halvan... Och då blir det ena ändå superlångt medan det andra är kort... Men vi får se! Sommar-varianterna tenderar till att alltid bli längre eftersom man kan fota mer och fler timmar! :)
Beatrice Hallberg

#4 - - Linnea Aurora:

Perfekt längd på inlägget tycker jag, men älskar ju långa inlägg så om du klurar på det är jag nog inte rätt person att svara haha- skulle kunna läsa så här långa varje dag! ;) (Och allting ser så fint och GOTT ut!!)

Svar: Ja, jag älskar också långa inlägg, men man kan ju inte pleasa alla tänker jag!? Kul att du gillar!!
Beatrice Hallberg

#5 - - Victoria:

Fentimans Rose Lemonade är GALET god! Funkar dessutom väldigt bra tillsammans med gin... :)

Svar: Åh, men då ska jag kanske inte ge upp på själva alltet för att jag tog fel smak?! Ska testa igen helt enkelt! :)
Beatrice Hallberg

Till top