Monthly Makers Julkalender: 6 enkla sätt att pynta paketen till jul

Monthly Makers / DIY, Jul / Permalink / 6
Det har blivit dags för mig att öppna den 20:e luckan i årets julkalender för Monthly Makers! Något jag gillar att lägga extra tid på är att slå in paketen jag ger till andra, och så även i år. I år har jag dock lagt till lite extra omtanke på det jag ska ge bort, och därför delar jag nu med mig av 6 sätt att pynta paketen lite extra med enkla DIY-medel!
 
 
Här är de alltså, majoriteten av paketen jag kommer ge bort i år! Här ligger paket till min sambo, till mina föräldrar, till mina småkusiner och till mina svärföräldrar. Under lilla granen som ställdes på skrivbordet ett tag.
 
 
Det allra enklaste av dessa enkla sätt att pynta paketen: präglade små etiketter gjorda med DYMO!
 
 
Material: Dymo-apparat
 
Hur: Välj bokstav, tryck på handtaget för att prägla, upprepa tills du är nöjd och vill klippa av och vrid till den knappen för att klippa - klart! Sätt sen på valfritt paket i valfri ordning för att bilda meningar eller vad man nu vill. Som till exempel på vitt paket om man vill ha ett väldigt stilistiskt paket!
 
 
Ett annat väldigt lätt sätt att pynta paketen är förutom snören att lacka paketen! Kanske inte någon större nyhet, men så. himla. fint! Älskar lackade paket, men är egentligen ganska kass på att få det att se bra ut. Alla tips mottages tacksamt!
 
 
Material: Ljus, paket, lackstång, lackstämpel
 
Hur: Sätt snöret på paketet, värm lackstången och snurra den sakta över ljuset. Det smälter rätt fort och kan brinna, så var försiktig!
När den har smält, tryck av lacket mot snöret så snabbt du kan innan det stelnar och tryck sen lackstämpeln fort mot lacket och håll den någon sekund. Ta bort den och - voíla! En lackstämpel!
 
 
Nu till en av mina personliga favoriter och den som kanske luktade godast att göra! Torkade clementin-stjärnor på tråd! Enkelt, snabbt och ett bra sätt att ta tillvara på skalet från alla clementiner man äter i december!
 
 
Du behöver: Clementiner (nyskalade), sytråd, nål, pepparkaksform/kniv att skära ut former med.
 
 
Hur: 1. Skala clementinerna
2. Tryck ut stjärnorna
3. Trä dem på sytråden, förslagsvis mellan två uddar så de inte går sönder
4. Låt torka någon dag (eller över natten).
 
Klart! Jag tog av mina efteråt och trädde genom bara ett hål för att de skulle hänga lite annorlunda sen, men annars kan man ha kvar dem som man trätt på dem och knyta runt paketet!
 
 
Ett annat enkelt sätt att piffa upp paket som kanske inte har så mycket mönster eller färg är att måla lite på färdiga etiketter! Och då kan man ju välja lite vilken färg man vill, jag blandade till exempel två blå nyanser!
 
 
Material: Akvarellfärg (jag hade Cerulean blue och Ultramarine, ungefär 50/50), etiketter i naturfärg eller vitt, pensel, vatten, ev. palett (tallrik går bra!)
 
 
Hur: Blöt nedre halvan av etiketten med penseln, blanda runt färgerna på din palett och måla nerifrån för att låta färgen sprida sig uppåt. Hjälp till lite om det inte blir som du vill. Lägg sedan att torka under något tungt, men bara den torra delen!
 
 
Ett annat enkelt sätt att ge lite prägel till paketen är något som trots sin enkelhet är lite pilligt. Nämligen Fröbelstjärnor! Som en sån som hänger i granen där uppe till exempel, eller som de guldiga på paketet till höger. Just dessa har jag vikt lite annorlunda på baksidan för att göra de platta, såhär gör man det:
 
 
Börja med att vika nästan hela stjärnan, tills ena sidan ser ut såhär, men andra sidan inte har mitten klar än. Vill man hitta en bra guide på hur man viker så gillar jag den här och den här.
 
 
Hur: När du vänt stjärnan och ska vika det sista, börja med remsan som ligger åt höger. Vik den under sig själv och för in den under remsan som ligger över - på så sätt sticker den ut genom enda udden på stjärnan, som på bilden. Vänd och upprepa med alla fyra sidor, klipp av de överblivna remsorna och limma på undersidan!
 
 
Det sista sättet jag ska visa idag är det som på många sätt är klurigast, men som också kan vara ett av de jag använt flest gånger! Detta satt jag med redan för 4 år sen när jag bodde hemma, fast med tapetprover och inte hemmålade akvarell-snuttar.
 
 
Material: Papper (tjockt eller tunt, skrivarpapper är svårare att måla på men lättare att limma fast sen), akvarellfärg, pensel, vatten
 
 
Hur: 1. Börja med att måla ditt motiv. Jag föredrog att måla vått i vått för detta, men gör som du känner för! Jag bytte faktiskt till ett tunnare papper när jag insåg att det tjocka var svårt att limma på paketet. Låt det du målat torka ordentligt.
2. Skriv ut namnet på personen du ska ge paketet till. Större än du tror! Jag använde storlek 120 för detta, och det blev ändå nästan för litet.
3. Klipp ut bokstäverna.
4. Måla runt dem, på framsidan om du vågar, eller spegelvänt på baksidan om du vill skydda mönstret du målat. Klipp ut.
5. Limma fast bokstäverna i ordning på paketet, och se till att trycka ordentligt!
 
 
Och så till en liten bonus! Har du små julgranskulor hemma? Kul! Sätt fast dem med lite band runt ett paket så har du automatiskt något fint att ge bort! Vill du göra dem matta och råkar ha ett matt topplack till naglar hemma? Då går det fint att måla på det för att frosta kulorna! Enkelt, snabbt och blir lite annorlunda.
 
Ytterligare en bonus som är fint men knappast en DIY, är att fästa små mönster på paketen med washitejp. Ett exempel på det kan man se i högra delarna av min stapel, längst bak under granen.
 
Men det viktigaste? Att ha roligt! Gillar du inte att slå in paket så lägg så lite tid som möjligt på det! Men om du, som jag, älskar det - lägg ner så mycket tid som möjligt på det!
 
 
Får du inte nog av kreativitet och skapande? Som slutspurt på ett inspirerande år presenterar vi Monthly Makers julkalender 2016, med ett unikt DIY-projekt varje dag fram till julafton! Läs mer om hur du själv bidrar hos månadens värd Anna María, följ lucköppningen på Facebook och skapa med oss under hela december! Använd gärna #MonthlyMakersJul på Instagram och i andra sociala medier.

 

TIDIGARE LUCKOR
Lucka 1 | Anna María
Lucka 2 | Elsa
Lucka 3 | Ruth
Lucka 4 | Alicia
Lucka 5 | Wilda
Lucka 6 | Stina
Lucka 7 | Sandra
Lucka 8 | Anna María
Lucka 9 | Mikaela
Lucka 10 | Beatrice
Lucka 11 | Beata
Lucka 12 | Sandra
Lucka 13 | Ruth
Lucka 14 | Stina
Lucka 15 | Anna María
Lucka 16 | Wilda
Lucka 17 | Elsa 
Lucka 18 | Alicia
Lucka 19 | Mikaela

-> Lucka 11 öppnas imorgon hos Stina, missa inte det!!!

Förresten! Idag är sista inlämning för att vara med i sammanställningen för tema JUL! Lämna in ditt bidrag här hos Anna María! Och en sista grej, svara hemskt gärna på vår undersökning om Monthly Makers HÄR

#1 - - Alicia:

Såå fina, genomtänkta och kärleksfulla paketdekorationer, Beatrice! Jag hade blivit dubbelt glad för en present om den kom inlindad med så mycket omtanke. Bonustipset med tjockt sidenband + små julkulor tycker jag var så härligt, och jag blev himla sugen på en Dymo!

Svar: Åh, men tack! Jag älskar verkligen att slå in paket, året runt, och just sidenbandet är en egen favorit!
Beatrice Hallberg

#2 - - Mikaela:

Men wow vad mycket olika fina tips! Jag har inte börjat slå in än men nu har jag ju massa idéer på hur jag ska pynta paketen :D

Svar: Hihi, kul om du använde nåt ju!!
Beatrice Hallberg

#3 - - Emilia:

Superfint! Känner mig så himla korkad som bara "WOW VA SMART ATT VÄRMA ÖVER ETT LJUS!!!", Det kanske är så alla gör med sina lackstänger? Själv har jag genomlidit dagar av ont i tummen efter att ha suttit och eldat med en tändare.. lord..

Svar: Hehe, jag har aldrig sett några andra sätt tror jag! Eller jo, det finns som små skålar man ska typ bryta ner lite vax i och smälta över ljuset typ och sen hälla på?! Men nån sån har jag inte, hehe.....
Beatrice Hallberg

#4 - - lekfulltmedkatarina.blogspot.se:

Trevligt att bli påmind om att använda clementinskal, det gjorde jag myckeg tidigare men tröttnade visst någonstans på vägen. Nu känns det pepp igen fast till nästa jul för allt är redan inslaget för den här gången, bla ett busigt paket :-)

Svar: Kul! Jag har nog aldrig sett någon använda just clementinskal, utan har mest sett torkade apelsinskivor och liknande! Men allt fruktigt är ju fint! :)
Beatrice Hallberg

#5 - - Wilda:

Åh Bea vilket ambitiöst inlägg och så många fina paket! Gillar framför allt det med clementinstjärnor och ska nog fixa ihop något sånt redan ikväll :) Tack för inspo!

Svar: Åh, men tack! Är lite nyfiken nu på om det blev några clementinstjärnor?!
Beatrice Hallberg

#6 - - Wilda:

Det blev det faktiskt! Jag använde de i en julgrupp faktiskt :D

Svar: Men gud va kul!! Har du bilder?! Skicka i chatten! :D
Beatrice Hallberg

Till top