Monthly Makers Saga

Monthly Makers / Permalink / 10
Äntligen är det dags, en av månadens höjdpunkter varje månad! För det är det faktiskt, att få se vad alla andra hittat på på månadens Monthly Makers-tema, samtidigt som det ibland är en sån extrem ångest de månader när man inte riktigt haft någon tanke man varit väldigt nöjd med eller ett utförande som inte känts helt bra.
 
Men den här månaden, efter många om och men, har jag faktiskt gjort något jag är ganska nöjd med! Jag har testat en helt ny teknik, jag har använt ett material jag inte brukar arbeta på, och jag har efter en liten push vågat utforska helt på egen hand. Jag vill förresten tacka Alicia och Jessica lite extra, för att de hjälpte mig att ta fram en idé, och för att de satt och brainstormade med mig i över en timmes tid!
 
Är ni nyfikna nu då? För jag är så himla peppad på att visa er vad jag gjort den här månaden! Äsch, nu tittar vi.
 
 
Den hänger alltså på vår vägg hemma nu, ovanför sängen. Och under den hänger mitt projekt till förra årets tema Lera! Fast det ska vi inte prata om nu.
 
 
Det är akvarell och akryl på en träplatta i hexagon-form, och sagan som blivit tolkad är kanske ganska självklart Rödluvan. Det var inte nödvändigtvis tanken från början, men jag tyckte att hon skulle passa in bra där, brevid floden som blev en bäck som sträckte sig till eller från bergen.
 
Mest nöjd är jag med att ha testat något helt nytt. Akvarellfärgerna invigdes bara dagen innan jag började måla den här, så jag är alltså hundra procent nybörjare. Att jag dessutom aldrig målar på trä utan enbart på papper eller canvas gör det inte direkt enklare. Men jag måste säga att på nära håll gör fibrerna i träet att det gröna verkligen ser ut som gräs i olika nyanser!
 
 
När jag var klar fäste jag bara en sån här liten mojäng på baksidan och bytte ut en redan befintlig tavla på en spik på väggen, och så visade det sig att den jag målat nu matchade ganska fint med tavlan som redan hänger på väggen, som är ett arvegods jag älskar väldigt mycket.
 
Men andra sidan då? Jo, den använde jag som test för allt jag försökte hitta på på den sidan jag faktiskt gjorde något av. Men den är rätt fin den också, så ni får se den med!
 
 
På baksidan såg det alltså ut ungefär såhär. Jag testade dels att måla med akvarellfärgerna lite i ena hörnet, och sen har jag spätt ut mängder av akrylfärg och blandat och målat och testat och gjort små träd och grejat. Nästan så att jag gillar delar av den här sidan bättre, men så kan det bli! Ser ni förresten pyttelilla Rödluvan där i nedre högra hörnet? Den delen är faktiskt min favorit-del på båda sidorna.
 
Så vad har jag lärt mig av det här? Jo: 1. Det är superkul att måla akvarell på trä också! 2. Det är också jättesvårt, eftersom färgen förflyttar sig i fibrena. 3. Saga är ett så svårt tema att jag nästan gav upp, men att peppen från den här lilla gruppen jag fått äran att jobba med är det bästa som finns!
 
 
Vad har ni gjort på månadens tema? Jag är nyfiken på att få se alla bidrag den här månaden, och hoppas på att bli riktigt inspirerad som vanligt! Missa inte att länka hos Jessica, och undrar ni något är här lite mer info:
 
Monthly Makers är en utmaning för dig som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2016 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dig att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. I juli är temat Saga och Jessica är värd. Kommentera detta inlägg med en länk till ditt bidrag för att vara med.
 
Vi som driver Monthly Makers är AliciaAnna MaríaAnnicaBeataBeatrice (jag!), ElsaJessicaMikaelaRuthSandraStina och Wilda. Inspireras, skapa och utvecklas med oss under hela året!
#1 - - Stina | Stinas tillvaro :

Så himla bra! Är det förresten meningen att molnen ska se ut som grå vargar? Himla lyckad slump annars!

Svar: Tack Stina! Det var faktiskt inte en tanke alls med molnen, och såg det inte ens själv förrän du nämnde det, så himla knäppt men fint sammanträffande!
Beatrice Hallberg

#2 - - Mikaela:

Så imponerad! Sjukt fin Bea, jag gillar nog också din favoritdel på baksidan allra bäst, men framsidan är himla fin den med! Och ja vargmolnen!! Älskar det! Kul att du kombinerade med ett gammalt bidrag också :D

Svar: Tack fina Mikaela! Och visst är det knäppt att det inte alltid är det färdiga verket utan processen som känns finast!?
Beatrice Hallberg

#3 - - Louie:

Så fin, riktigt sagolik:)

Svar: Tack så mycket!! :)
Beatrice Hallberg

#4 - - Alicia:

Det här är fan skaparmagi på riktigt, Beatrice! Jag blir så lycklig av att se detta verk och av tanken på att det kunde uppstå ur all förvirring och alla trassliga hjärntrådar för bara några dagar sen. Det kan man inte ana när man tittar på det färdiga resultatet - och på baksidan syns det verkligen att du haft roligt! Jag måste erkänna att den är min favoritsida, den berättar en historia både om dig och din process och om rödluvan. Den lilla skogsdetaljen nere i högra hörnet är verkligen magisk (STARKA Tove Jansson-vibbar där!!) men jag gillar allt ifrån färgerna till de små grantopparna och stora eldblommorna och skissartade porträtten av rödluvan.
Riktigt, riktigt fint! Låt den hänga framme jämt.

Svar: Blir tårögd av den här fina kommentaren Alicia. Den hänger faktiskt framme fortfarande, fast den behöver en ny hängare för den förra jag satte på ramlade den av från när vi var borta...
Beatrice Hallberg

#5 - - Jessica:

FYYYYYY Vad kul att det blev det här till slut!!! Älskar den!!!! Gillar precis som Alicia baksidan så himla mycket haha, men alldeles magiskt hela grejen!!! HEJA

Svar: Tack, tack, tack, tack, tack fina du!! Blir så glad av all fin feedback!
Beatrice Hallberg

#6 - - Charlotte Uleskog:

Det är något extra fint och speciellt med hexagonformen tycker jag :)

Svar: Visst är det! Älskar hexagonformen, till det mesta faktiskt! :)
Beatrice Hallberg

#7 - - Wilda:

Åh wow så imponerande, Beatrice! Jag är faktiskt djupt berörd av den här tavlan. Starkt och skört och så drömskt på samma gång. Jag kan känna din process i det färdiga resultatet och det är verkligen något magiskt över den. Såg liksom Stina också vargarna i molnen och blev helt tagen. <3

Svar: Alltså, tack <3 får inte fram så mycket mer, men det är så kul det där med att jag inte såg vargarna innan Stina skrev det!
Beatrice Hallberg

#8 - - Sandra:

Fantastiskt, Beatrice! Fullkomligt älskar det här och hoppas definitivt på att du är hooked på akvarell nu pga du gör det så bra!

Svar: Tack snälla Sandra! Jag är verkligen helt hooked på akvarell, så det lär komma upp mer sånt i sinom tid!
Beatrice Hallberg

#9 - - Jess:

Men wow, så himla fint!

Svar: Tack Jess!!
Beatrice Hallberg

#10 - - Katarina:

Vad kul att du vågade dig på något nytt! Och jag blev också förtjust i baksidan, den ger så många tankar, berättar så många berättelser. Kul att du testade på en bit du har kvar!

Svar: Ja, det är alltid kul att testa nya idéer, älskar att experimentera med olika tekniker! Kul att du gillade baksidan!
Beatrice Hallberg

Till top