Hur jag upplever bloggtorka

Jag & Vi / Permalink / 7
Jag har på senaste tiden stött på en hel del artiklar och listor om ett specifikt ämne - bloggtorka. Alltså när inspirationen tar slut och du inte vet vad du ska blogga om. Jag kände när jag läste lite, bland annat Better Bloggers inlägg om appar som hjälper dig förebygga bloggtorka, att jag nog inte alls får bloggtorka av samma anledning som de flesta verkar få.
Missförstå mig rätt nu, jag tror att all bloggtorka beror på att inspirationen tar slut, men jag upplever inte att min inspiration tar slut av samma anledning som de flesta skriver om.
 
 
Min egen upplevelse av bloggtorka är att den kommer av utmattning och stress, och inte av att inspirationen inte finns där. Jag kan ha tusen idéer, de kan ligga på lager eller vara klara att skrivas om, kompletta med redigerade bilder och peppiga formuleringar. Men de vill inte komma ut om jag inte känner att jag vill skriva just då.
 
 
Jag började fundera kring detta förra helgen när vi var i Karlsborg och satt på kvällen och pratade om hur vi tänker kring bloggande och kommentarer och diverse annat som cirkulerar kring bloggar. Jag uttryckte att jag kände ett måste att blogga minst ett inlägg om dagen. Men vet ni? Jag tror inte alls att det är så jag fungerar. Mitt humör varierar något otroligt från dag till dag och vecka till vecka, och övriga sysslor brukar få följa humöret. Men bloggandet har jag försökt och försökt och försökt med. Varför?
 
Alla bloggtips som cirkulerar där ute fokuserar nästan alltid på en sak framför alla andra. Den saken är att uppdatera kontinuerligt, gärna minst ett inlägg om dagen, men många pushar också för att ha bloggare som Blondinbella och Underbara Clara som förebilder. Alltså bloggare som kan trycka ur sig flera inlägg om dagen. Men enda anledningen till att de kan det är ju för att de lever på sina bloggar, och det gör ju inte jag. Jag studerar och planerar att börja jobba efter min utbildning. Jag går till skolan tidigt och kommer hem sent, flera dagar i veckan. Jag har liksom inte tid att skriva, redigera, fotografera och göra research flera timmar om dagen för att kunna skriva 2-3 inlägg om dagen.
 
 
Det är alltså dags för mig att låta bloggen få följa mitt humör. Som jag gör med allt annat. Kanske blir det perioder av noll bloggande, kanske blir det att jag till slut älskar det så mycket att det ändå kommer ett inlägg om dagen, eller så kommer det perioder när jag kan blogga ingenting på en vecka och sen tre inlägg om dagen i några dagar, för att jag har både tid och lust.
 
För vet ni? När jag har både tid och lust, det är då min blogg känns som bäst. Den känns trevligast att titta in på, och det känns som att det märks utåt att det är just lust för bloggandet jag har. Något som bekräftades när vi satt där och pratade i Karlsborg, och som jag kommer ta med mig länge framöver.
 
Så nu hoppas jag att ni hänger med, så ska jag försöka ha som mål att bara blogga om saker jag har lust med, när jag har lust för det. Okej?
#1 - - Pernilla:

jag tycker du har så kloka tankar om det här med bloggande. Det är säkert olika för olika personer men jag upplever det väldigt stressande att klämma ut ens ett inlägg varannan dag och stress är inget som påverkar min inspiration på ett bra sätt. Tror det är superbra att låta humöret styra uppdateringsfrekvensen och innehållet på bloggen.

Svar: Tack Pernilla! Jag blir väldigt glad av dina ord, eftersom detta är nya tankar för mig. Jag stressade halvt ihjäl mig i ett försök att blogga minst en gång om dagen, och har liksom insett nu nyligen att det inte fungerar för mig. Det är så skönt med insikt! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Mikaela:

Jag känner precis som du, det är snarare tidspress och stress som gör mig osugen för att jag helt enkelt inte orkar, även om jag har massa utkast jag skulle vilja skriva om. Och det är klart det inte GÅR att publicera flera inlägg om dagen med den kvalitén på bilder och inlägg som man vill ha utan att ha tid för det. Eller jo, kanske det går men då kör man nog slut på sig själv. Men Blondinbella lägger ju å ena sidan inte ner jättemycket tid på sina bilder så då blir det ju lite enklare. Men jag är nöjd med ett par inlägg i veckan, eller mindre om jag har mycket annat att göra. Bloggade varje dag för ungefär ett år sedan, och det är klart att det gick men det blev en hel del krystade inlägg som jag numera försöker undvika, det känns inte värt liksom. Å ena sidan var jag kanske mer produktiv och slösurfade mindre och målade och DIY:ade mer för att ha innehåll så det är ju en positiv grej, men jag var ju också mer stressad så... Tror jag har en ganska lagom nivå för mig just nu som mitt liv ser ut! Ok, världens längsta kommentar är nu slut ;)

Svar: Haha, världens längsta kommentar vet jag inte, jag gillar när man får såna här egna reflektioner som svar på en reflektion! ;)
Men jag tänker precis samma sak. Fast egentligen tvärt om. Nu när jag har bloggat mycket en period och lite en period, så inser jag att jag har mer tid för att fixa material till mina inlägg när jag lägger mindre tid på att blogga. Men också att bloggen automatiskt gör så att jag VILL fota mer, VILL skapa mer, och så vidare... Materialet kommer liksom mer automatiskt när jag bloggar, eftersom jag knappt tänker på det längre, men absolut kan ha det som ursäkt när jag tar upp kameran bland folk ;)
Men ett inlägg om dagen känns inte rätt längre, och då får det bli vad det blir! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Jessica:

Jag läste någonstans i veckan att det är skillnad mellan inspiration och motivation när det kommer till kreativa utlopp. Att man kan ha motivation men inte inspiration - vill väldigt gärna men har inga idéer, eller inspiration men ingen motivation - mycket idéer men vill inte. Tänkte på det när jag läste din beskrivning nu!

Svar: Det där låter faktiskt ganska exakt som det jag brukar uppleva 9 gånger av 10! Men det gäller mest skapande och väldigt sällan bloggmaterial. Jag tror att olika sorters skapande är rätt olika för mig, och att det kravlösa är det jag tycker är roligast i slutändan. Kanske är det jag ska satsa in mig på helt enkelt?
Beatrice Hallberg

#4 - - Matilda:

Kloka tankar! Jag känner precis likadant i perioder, som heltidsstudent med en massa andra åtaganden vid sidan om. Att pressa sig själv till att blogga "bara för att" tror jag inte är hållbart i längden. Lust är jätteviktigt! Utan lust kommer bloggandet enbart bli en börda.

Varje gång jag hör någon säga att en "bra" blogg ska uppdateras minst en gång om dagen får jag bara en ångestklump i magen. Det är inte rimligt för alla. Men om jag ser till mig själv så följer inte jag bloggar för att de uppdaterar ofta - utan för att jag gillar dem precis som de är! Jag vill heller inte ha besökare som kräver en viss frekvens på uppdateringarna, utan jag vill ha besökare som besöker min blogg för att de genuint gillar den. Jag hoppas och tror att många med mig tänker likadant. :)

Svar: Ja, just det där med heltidsstudent känner jag verkligen är något som tar tid från bloggandet, eller om det är tvärt om!? Som under praktiken nu, när jag helt enkelt varken hann eller orkade, då fick det bli en ordentlig paus för att bara... lugna psyket.
Och den där ångestklumpen i magen känner jag också när jag läser sånt, det är så stressande att jag vet inte vad... Och samma med vilka bloggar jag läser. Jag avföljer snarare om de uppdaterar mer än två gånger om dagen, för jag har knappt tid att läsa ett inlägg om dagen från alla bloggar jag vill läsa. Hellre kvalitet än kvantitet tänker jag! :)
Beatrice Hallberg

#5 - - Sandra:

Så bra reflektioner, Beatrice! Det är ju precis såhär det ska vara. Vad glad jag blir över att du tagit makten över din egen blogg :) Det kommer bli superbra och vi som läser hänger kvar eller ja, jag gör det i alla fall, jag lovar :)

Svar: Tack Sandra! Dina kommentarer värmer alltid hela vägen från magen och ut! :) Jag filar just nu på nästa inlägg, det första på 4 dagar, och det känns alldeles lagom! I alla fall just nu, och sen får vi se vad som händer :)
Beatrice Hallberg

#6 - - Sandra Leone:

Tycker att du resonerar så himla sunt här och verkar otroligt självmedveten. Det är verkligen så viktigt att blogga för sin egen skull.

Svar: Tack fina du! Jag insåg det här så himla nyligen, men det är otroligt skönt att ha kommit till insikt med detta! Nu hoppas jag bara att jag kommer igång igen, för jag tycker ju faktiskt att det är roligt när jag inte lägger press på mig själv!
Beatrice Hallberg

#7 - - jeanette:

Jag har verkligen gett upp på att blogga en gång om dagen. Jag satsar hellre på 2-3 kvalitativa inlägg än kvantitet som det skulle bli annars. Tror mina läsare uppskattar det.

Svar: Jag tror också att läsare uppskattar sånt! Jag läser mycket hellre bloggar som uppdaterar nån gång i veckan än några gånger om dagen. Blir bara stressad av allt jag inte hinner läsa!
Beatrice Hallberg

Till top