Tankar om att rensa

Minimalism / Minimalism, Rensa, Sociala Medier / Permalink / 8
Har ni också varit med om den där känslan av totalt överväldigande? När man går in och tittar på mejl-inkorgen, eller på alla olästa inlägg på Bloglovin? Kanske av allt i flödet på Instagram eller av att scrolla ner bland memes, åsikter och bilder på Facebook? Känslan av att inte riktigt veta var man ska börja, vad man egentligen vill läsa, och finns det kanske något som är viktigt för mig här, trots att inte rubriken tilltalar mig nämnvärt?
 
Jag tänker mycket på det där just nu. Försöker sålla, orka med tankarna och alla intryck som slänger sig på en så fort man öppnar både dator och telefon, så fort man går ut på stan och så fort man bara egentligen försöker ta sig an något som är i närheten av socialt. Och jag blir så trött.
 
 
För samtidigt som jag verkligen vill se allt (jag uppskattar trots allt vackra bilder, att hänga med i folks liv och att få se vad andra gör i sin vardag) så blir jag så trött och matt efter några minuter att jag inte orkar med mer. Jag orkar inte se en sjunde bild på vackra höstlöv, eller vad någon åt till frukost. Jag orkar inte läsa om hur andra har det när jag knappt orkar med min egen vardag. Jag vill inte se vad andra har gillat på Facebook, jag vill bara se när de skriver något som faktiskt har med dem själva att göra. Jag orkar inte alla åsikter, alla nyheter, alla intryck överallt.
 
Så jag försöker rensa. Sortera efter vad jag orkar för dagen, lägga favoriter i egna mappar eller bara titta på vissa flöden vissa dagar. Och jag missar saker. Känner mig bortkommen och trött och ledsen för att jag inte vet vad andra gör. För att jag inte sett den snapen eller instagrambilden, antingen för att jag inte orkat titta på ett dygn, eller för att de helt enkelt antingen försvinner i flödet eller inte ens visas för mig. För att jag känner mig förvirrad när jag inte hänger med och får höra saker i efterhand.
 
 
Så hur rensar man bäst? Hur många timmar om dagen ska man behöva sitta för att inte bli överväldigad av all information och alla intryck? I skrivande stund har jag 342 olästa mejl, mer och betydligt mindre viktiga, trots att jag samlar de flesta i en tjänst så att jag "bara" får ett om dagen med de andra samlade i. Jag har säkert 20 minuter av Instagram stories att titta på och jag har ingen aning om hur många som har uppdaterat Snapchat idag. Facebookgrupperna svämmar över av information och frågor och bilder, och jag vill inte ens tänka på Bloglovin just nu. Tack och lov att man inte ser hur många inlägg man har kvar längre, för som högst minns jag en siffra för ett par år sen som var över 600 olästa inlägg.
 
 
Jag har rensat. Det allra mesta i samtliga flöden jag har på internet är sådant jag vill ha där. Människor jag vill följa, information jag vill ha. Men när ska jag orka ta in den, när det är så mycket annat som pockar på uppmärksamheten, och så mycket annat som måste göras?
 
Hur gör ni med era flöden? Vad fylls de av, och har ni medvetet rensat bort saker som inte intresserar er? Är ni lika överväldigade som jag? Kan ni inte skriva några ord om eran syn på saken, det hade varit fint med en diskussion i kommentarsfältet. <3
 
(Klicka på bilderna för källa)
#1 - - Christin:

Kan verkligen, verkligen känna igen mig. Inte minst efter detta brutala år. Väldigt fin text, du formulerar det jag aldrig orkade. Jag har inget bra tips på hur man gör, jag mest....slutade. Eller jag vet inte..livet började gå fort igen, jag började må så pass mkt bättre att jag orkade göra saker som jag gjorde innan som automatiskt gör att jag inte kan/hinner kolla. När sömnen blev bättre, började jag orka träna igen och då kom det naturligt att jag valde det framför mobilen. Att inte hinna se allt var ok för jag hade hunnit något annat. Det värsta tillståndet, för mig, var när jag bara satt i soffan, oförmögen att gå upp och det enda som rörde sig var min tumme. Okej, lite långt och kanske flummigt inlägg nu, men ville mest säga att jag känner igen mig. Kram

Svar: Kram Christin <3 Vet att det var länge sen jag skrev detta, men det känns skönt att någon fick ut något av det, mer än jag själv fick!
Beatrice Hallberg

#2 - - Mikaela:

Ja du... Jag vet inte, men jag kan tycka det är jobbigt ibland med, men mest för att jag har någon tvångstanke om att jag MÅSTE scrolla ner till det jag såg sist, eller måste läsa ALLT på bloglovin. Och när det då hopat ihop sig så är det mycket att de sista inläggen inte ens gör mig glad att läsa utan bara något jag måste ta mig igenom. På facebook har jag släppt den tvångstanken som tur är, men på insta och bloggar som sagt. Men jag vet inte riktigt vad jag gör åt det? Tvingar mig att inte låta det bli en hög som jag inte orkar igenom. Snap och insta stories skiter jag däremot i och kollar bara om jag har tid och lust :) Nu gick dessutom min ANDRA lånetelefon på 4 dagar sönder så jag har lite påtvintgad detox just nu haha...

Svar: Ja, den där tvångstanken alltså... Jag har gett upp den på instagram, jag är bara arg på dem nu för att jag inte får se allt jag vill se, men får se folk jag inte vill se lika mycket hela tiden.... På bloglovin markerade jag allt som läst för ett par dagar sen, och det var MAGISKT skönt.... tills det var långt över 20 olästa jag ville läsa igen.... Så back to square one antar jag.... Men jag tror jag har lugnat mig lite sen jag skrev detta, och sen jag nästan kraschade totalt själv kanske?
Beatrice Hallberg

#3 - - Sandra Leone:

Har också känt det där berget av information som väller över när jag varit borta från uppkoppling en dag. Det är helt sjukt. Jag har övat på att inte se all information som måsten. Jag måste inte kolla alla stories på snapshat, alla bilder på instagram eller läsa alla bloggar jag följer. Dessutom bukar jag försöka rensa emellanåt bland konton jag följer/gillar.

Svar: Kram fina du <3 Jag har inte svarat, men jag tog till mig allt det här när det skrevs och sen dess känns det mycket bättre!
Beatrice Hallberg

#4 - - Linnéa:

Känner verkligen igen mig i det du skriver. Ibland önskar jag att det hade varit enklare att sålla bland alla flöden och faktiskt få se det som jag tycker är viktigt att få se. Men samtidigt hade det varit väldigt skönt om man bara kunde koppla bort ibland från allt digitalt utan att känna att man missat något särskilt.

Jag brukade läsa alla inlägg på bloglovin, men nu läser jag bara de inlägg som har en intressant rubrik/förhandstitt på innehållet eller en lockande bild. Förvisso kanske jag missar sånt jag egentligen hade velat läsa, men på något sätt känns det bättre att sålla bort vissa saker. Sen brukar jag även rensa bland bloggar och personer på instagram som följer. Oftast för att innehållet inte längre intresserar mig, men även för att det känns skönare att inte följa för många människor.

Svar: Nu har det ju gått ett tag sen jag skrev det där, men det känns så mycket bättre nu. Som att jag behövde skriva det och sen pausa ett tag för att inte känna måsten på samma sätt, kanske? Nu känns det bättre i alla fall, och jag har lugnat ner mig själv med allt läsande!
Beatrice Hallberg

#5 - - Lindah:

De spontana råd jag kan ge dig nu, utefter hur jag gör är följande;

MAIL
Jag går då och då igenom det jag får i inkorgen och avregistrerar sådan som dimper ner för ofta och som jag många gånger bara raderar direkt.
Annat som inte går att avregistrera registrerar jag som skräppost.
Annars brukar jag kolla mailen minst en gång om dagen och bara rensa ut sånt som inte är av intresse. Så samlas det inte på hög.

INSTAGRAM
Här gör jag rensningar ibland bland de jag följer. Finns ingen mening med att följa folk som man ständigt bara scrollar förbi och inte riktigt fastnar vid.
När det kommer till stories är det ingen funktion jag riktigt fastnat vid. Går förbi mycket av det som finns faktiskt, om där inte är något som verkar intressant. Jag finner dock ingen mening med att sitta igenom en massa stories hos de som verkligen spammar, bara utifall att. Man får ofta reda på mycket via bara flödet ändå. Det räcker för mig.

FACEBOOK
ÖNSKAR ATT DET GICK ATT STÄNGA AV ATT SE EXAKT ALLT FOLK GILLAR OCH REAGERAR PÅ, BLIR GALEN! Så. Tycker det är mest skit i ens flöde pga allt sådant.
Jag har även valt att sluta följa vissa sidor som jag är med i, och så går jag in och tittar om jag har behov. Som t.ex. säljar sidor. Jag behöver inte bli matad av sånt som säljs hela tiden liksom.

Inte jättemycket hjälp kanske. Men det kan ju vara en början. :)

Svar: Tack! :) Det känns bättre såhär en månad senare, jag tror jag lugnade ner mig själv bara genom att skriva av mig!
Beatrice Hallberg

#6 - - Jenny:

Jag känner igen mig så himla mycket i din beskrivning. Kom tillslut till någon sorts gräns här i vår/tidig sommar där jag kände att NU måste jag ta tag i det här. Tog bort facebook-appen från mobilen, finns ju egna appar för både grupper och messenger så de har jag kvar, men är så himla skönt att bara slippa flödet av skräp. Rensade även bland vänner. Delade mitt instagramkonto för att kunna dela upp vilken sorts information jag ville ta in. Har ett där jag följer vänner och andra jag känner personligen, och ett med personer jag inspireras av. Men även här blev det en enorm utrensning, tog bland annat bort alla de där man följer "bara för att". Som man egentligen inte bryr sig om men som man träffade någon gång och den började följa mig eller något. Avregistrerade mig från alla onödiga mailutskick och organiserade upp inkorgen med mappar. Rensade på bloglovin och gjorde även här mappar för att kunna välja vilken sorts information jag vill ha för stunden.
Med andra ord en massa begränsningar, men ändå hålla valmöjligheten uppe.
Och jag mår så mycket bättre. Kan lätt styra hur mycket jag tar in beroende på hur mycket jag orkar.

Hoppas du själv kan komma fram till bra lösningar för dig. Så viktigt ämne ändå i dagens sociala samhälle, borde pratas så mycket mer om!

Svar: Tack för alla handfasta tips! Jag tror att jag löst stora delar av det, och det är skönt. Jag känner mig i alla fall lugnare i det nu än jag gjorde när jag skrev detta!
Beatrice Hallberg

#7 - - Wilda:

Viktigt inlägg. Och jag känner igen mig massor.
Jag har rensat mycket, valt att inte ha koll på instagramkonton - gilla bilder som dyker upp när jag har en stund då jag scrollar. Jag markerar många blogginlägg som lästa redan av rubriken på Bloglovin, för att rubriken inte tilltalar mig. Jag måste göra det jag behöver göra för att må bra och om någon tar det personligt att jag inte har koll på vad den gör i sitt flöde så får det stå för den. Jag ser det som att läsa en tidning - jag läser de rubriker som verkar intressanta och fortsätter läsa artikeln så länge det spelar an något hos mig. Så sållar jag. Jag har numer också en viss tid varje dag (max en timme) då jag läser bloggar. Har jag en stund över kanske jag läser ett eller två inlägg, men i övrigt håller jag mig till den timmen dagligen. Sen finns en annan del av det - att bygga nätverk. Det gör jag mer planerat. Svarar på sånt som är ämnen som jag själv ligger nära osv. Hoppas du hittar ditt sätt <3

Svar: Tack Wilda <3 Allt blev lättare när jag skrev av mig, och när mina mest allvarliga livssituationer löste sig i årsskiftet tror jag, jag är mycket lugnare nu och mår bättre än jag gjort på länge helt ärligt.
Beatrice Hallberg

#8 - - Victoria:

Vilket bra och viktigt inlägg. Jag känner igen mig så mycket i det du säger, och känner mig också helt matt ibland. Här är några saker jag gör för att underlätta.

Facebook: När jag bytte mobiltelefon så installerade jag bara Messenger, och inte Facebook-appen. Jag kollar fortfarande Facebook på datorn, och det händer att jag öppnar fliken på mobilen också, men det är lättare att inte mötas av det där stora F:et så fort jag låser upp mobilen. Jag har också rensat hutlöst bland mina vänner och tagit bort "folk jag kände för 5 år sedan och är lite nyfiken på, men egentligen aldrig haft en riktig konversation med". Och, att dölja inlägg från folk som delar alldeles för ofta.

Mail: Jag har två mailadresser. En för skräp och signups, och en för allt annat. Den senare har jag koll på, men min hotmail svämmar över. När jag känner att jag har ork brukar jag gå in och söka på ett random ord, något som jag vet att det finns mycket av inkorgen, typ "twitter", "rea", "bekräftelse", sådana saker. Sen markerar jag mailen som kommer upp och raderar. Så himla skönt, och lite i taget så försvinner det.

Flygplansläge innan jag lägger ifrån mig mobilen: Här försöker jag jobba upp till att sätta mobilen på flygplansläge på kvällen, runt 21-22 för att kunna koppla bort, men fasiken vad svårt det är. Som det är nu har jag iallafall fått in vanan att jag ställer mitt alarm, och sen aktiverar jag flygplansläge och somnar. Då blir det iallafall en stunds lugn på morgonen, istället för att mötas direkt av alla notifikationer så fort jag stängt av alarmet.

Långt blev det, men jag hoppas att det kanske hjälper lite. Iallafall, vetskapen om att du inte är ensam om total FOMO stundvis. :)

Svar: Tack för fina tips! Och tack för vetskapen om att man inte är ensam med världens FOMO, tror det gör mycket att man bara får vila i att man inte är ensam! :)
Beatrice Hallberg

Till top