Köpenhamn dag 3 (Kaktushuset i Köpenhamns Botaniska Trädgård)

Köpenhamn 2016 / Aktiviteter, Botaniska Trädgårdar, Copenhagen, Danmark, Denmark, Foto, Inspiration, Natur, Utflyktsmål, Växter / Permalink / 6
Så, sist jag skrev om Köpenhamnsresan skrev jag om att vi hade en tid att passa efter lunch, och det var alltså till... Kaktushuset i Botaniska Trädgården! De har öppet enbart några timmar i veckan, och vi lyckades alltså pricka in en av dem när vi var där. Lördag 13-14 eller nåt sånt, har jag för mig.
 
Galet lite tid med andra ord, så det kändes viktigt att hinna in där när kaktusdelarna ofta är mina favoriter i växthus för att de är så häftiga och samtidigt lite lugnare på något sätt än de lite mörkare, fuktigare rummen med mycket klängväxter. (Fast jag tycker tvärt om när man ska ha växter hemma, föredrar djungelkänslan över kaktusar)
 
Förbereder er nu också på kommande bild-bomb som det så fint kallades förr i tiden. ;)
 
 
Så, kaktushuset är egentligen en sorts tillbyggnad på det enorma växthuset som är så välkänt på vykortsmotiv och sånt från Köpenhamn. Det är en ganska liten del, avlång med en trång gång där man kan gå in i varje ände och där han har träd-kaktusar och suckulenter på ena sidan och mindre växter lite upphöjda på andra sidan.
 
 
Vi hittade till exempel en rolig som heter typ Elefantfot på svenska, som inte ska ha något vatten alls!? Så himla absurd växt, men rätt häftig på nåt sätt?!
 
 
Där finns stora kaktusar, och i alla skrevor på plattåerna växer det suckulenter och andra kaktusar ut ur springorna.
 
 
Eric tittade på en kaktus som blommade fint.
 
 
Såhär fint! Den där utslagna blomman var riktigt vacker uppifrån (jag kanske klättrade lite på stenväggen under), men blev extremt urfrätt i bilden och därför syns det inte så bra på datorn...
 
 
 
Där fanns roliga/vackra/spännande kaktusar med former som varierade i extremt många variationer.
 
 
Ibland fanns namn på kaktusarna, ibland inte. Skulle så gärna vilja veta vad den där roliga längst fram i bild heter?!
 
 
 
Lite suckulenter (tror jag!?), med fina, grå blad och om man tittar noga på den så har den faktiskt ringar/ränder på bladen!
 
 
Efter många om och men var vi ensamma i det lilla huset i en halv minut och solen kikade fram bakom molnen och lyste upp alltihop. Eric tittade på fler roliga växter.
 
 
 
 
 
Jag fotograferade fler vackra siluetter, former och mönster, och gillade hur olika mönster naturen lyckas få fram bara genom att växa. Fascinerande, minst sagt!
 
 
Jag fotade Eric.....
 
 
... och Eric fotade mig!
 
 
Och sen började tiden för när kaktushuset stängdes närma sig, jag tog ett par sista bilder, och så gick vi ut för att pausa lite i solen en stund innan vi gick in i det massiva växthuset brevid, men mer om det i nästa inlägg!
 
Jag älskar hur vackra bilderna på växter kan bli, och hur de är uppbyggda. Att fotografera i växthus är faktiskt mina favoritstunder! Var föredrar du att fotografera?
#1 - - Mikaela:

<3333333333 på typ allt i detta inlägg haha! KAKTUSAR! Lite less på att de är "trendiga" för övrigt, snart kommer de vara ute och så har folk tröttnat men inte jag haha! Eller jo okej lite trött på dem som mönster och motiv på grejer, men på växterna - aldrig!!

Svar: Haha, visste du skulle uppskatta det här inlägget!! <3 Håller med dock, men egentligen är jag kanske inte nån sucker for kaktusar?! Tycker de är coola, men föredrar ändå bladväxter ;) Men har nästan tröttnat mer på all jäkla monstera på allt?! Älskar växten, men motiven - nja! (okejdå, ibland är det fortfarande fint!)
Beatrice Hallberg

#2 - - Mikaela:

Håller med! Förutom på keramik där är jag inte klar med min monsterastämpel än :D

Svar: Nej, älskar din keramik, så hoppas verkligen inte du tröttnat!! :D
Beatrice Hallberg

#3 - - Jenny:

Älskar verkligen sådana här växthus! Både kaktus, "djungel" och allt såntdär. Och vackra trädgårdar i allmänhet. Finns det något mer rofyllt än att bara knata runt, fota vackra växter och veta att man slipper ta hand om allting?!

Svar: Ja, älskar det också! Botaniska trädgårdar är mina bästa ställen i nya städer, där är alltid så lugnt och harmoniskt! Men så älskar jag ju både andras och egna växter, hehe. Men dock skönt att slippa ta hand om i riktigt den mängden!
Beatrice Hallberg

#4 - - gornagotnu.blogg.se:

Åh va roligt att se det inifrån! Har bara stått på andra sidan och längtansfullt spanat in. Så mycket fina bilder! Lyssnade föresten på dig och emilia på p4! Så himla kul att höra er :)

Svar: Åh, kan tänka mig det, så himla knepiga öppettider!? Men där är verkligen fint, rekommenderar att försöka pricka in timmen det är öppet nästa gång du åker dit! :D Och kul, det var roligare än jag trodde att prata! :D
Beatrice Hallberg

#5 - - Rebecca:

nej vad roligt!

Svar: Ja! ÅK DIT, säger jag bara, hehe. Så himla mysig liten del av växthuset!
Beatrice Hallberg

#6 - - Rebecca:

flyttar dit om några veckor så det ska jag absolut göra :)

Svar: Precis det jag tänkte på! :) Så himla kul med Köpenhamns-flytt!!
Beatrice Hallberg

Till top