Köpenhamn dag 4 (sista morgonen, Papirøen & Thorvaldsens Museum)

Köpenhamn 2016 / Aktiviteter, Copenhagen, Danmark, Denmark, Konst, Köpenhamn, Mat, Museum, Tips, Utflyktsmål / Permalink / 1
Och så var det här, det sista inlägget om Köpenhamnsresan i September. Det känns som evigheter sen, och jag längtar verkligen efter att åka iväg på semester igen, om så bara för ett par dagar i grannlandet. Eller helst vill jag såklart ha lite värme och sol kanske, men hellre någon sorts semester än ingen, right?!
 
 
Vi vaknade upp i en solbadande lägenhet på översta våningen, och tog det lugnt hela förmiddagen. Packade i lugn och ro, diskade och städade efter oss. Packade ihop sängen och sån där ni vet.
 
 
Sa hejdå till allt fint (och mindre fint) som vi räknat som vårt hem för några dagar, och så tog vi oss mot bussen som skulle ta oss hela vägen till well... Papirøen.
 
 
Väl framme utanför den gamla fabrikslokalen som hyser massor av matstånd fanns den här utställningen! Jag har länge velat se den, och har missat den på otaliga muséer jag inte hunnit ta mig till, och så vips! När man minst anar det alltså.
 
 
Så jag kikade runt lite, skrev en egen lapp och så fick jag följa med en otålig och hungrig Eric till matstånden i stället.
 
 
Insidan är för övrigt riktigt cool, med solljus som strålar in från fönster i taket. Lite mycket folk för min smak kanske, men ändå häftigt.
 
 
Jag valde att äta hamburgare, och den här skulle vara riktigt bra, så dit gick jag helt enkelt. Jag var inte så sugen på att testa nya smaker, och jag var rätt trött på pizza, haha.
 
 
Fick den här, riktigt goda, hamburgaren och fotografera den medan jag väntade på Eric...
 
 
... som kom tillbaka med Koreansk mat! Som han verkligen inte gillade tyvärr. Den var tydligen alldeles för stark. Så jag fixar knappt vietnamesisk mat, och Eric har svårt för koreansk... Men jag har gillat koreanskt de gånger jag testat, och Eric har aldrig problem med vietnamesisk.... Otur alltså!
 
Sen satt vi utanför på piren, åt vår mat och njöt av solen, innan vi gick bort till bussen och åkte den tillbaka förbi alla turistattraktionerna som Christiania och Vår Frelsers Kirke och sådär. Kul att ha sett på avstånd i alla fall! Vi hämtade vår packning, låste dörren och puttade in nyckeln genom brevinkastet, och så var det dags för ett sista äventyr!
 
 
Nämligen hit, till Thorvaldsens Museum. Han var nån snubbe som levde runt sekelskiftet 1700- till 1800-tal och skulpterade och samlade på skulpturer. Massor av fina grejer!
 
 
Vi började i källaren där man får lämna väskor, och så gick vi genom massa rum med tavlor, skulpturer och massor av text på danska. Fattade ju ca noll men gillade att titta på allt fint i alla fall.
 
 
Valven i källaren var dessutom jättelåga, så Eric kunde sträcka på sig och nudda taket med toppen av sitt huvud! Det kunde inte jag.
 
 
Sa jag att det fanns massor? Den här snubben samlade alltså ihop enorma mängder av skulpturer, statyer, you name it. Hela det här enorma huset med stor innergård är fyllt av pryttel, konst och annat han skapat och samlat ihop under sitt liv.
 
 
Så detaljerat! Allt från snubbar till djur och mer oklara saker.
 
 
Här är han förresten! Fast den här står på en våning längre upp. Typ andra.
 
 
För sen gick vi upp på entréplan, där det finns gång efter gång efter gång med fler statyer. Som det här på Napoleon!
 
 
Eller alla dessa, på diverse historiska och religiösa figurer.
 
 
Taken och golven kan vara det bästa med det här muséet! Varje golv i varje rum ser annorlunda ut, och taken likaså. Magnifikt, helt enkelt! Och nästan mer värt att titta på, om man är intresserad av historiska målningar.
 
 
Den här blev en av mina favoriter. Vet inte riktigt varför, men här satt jag en stund och väntade på att Eric skulle hitta mig och skrämma slag på mig när han kom gåendes bakom en dörröppning, hehe.
 
 
I en sal är taket längst upp till yttertaket, och där står enorma statyer av gubbar med böcker, skägg och historiska kläder.
 
 
Eric för skala, eller så.
 
Han snubben på häst återkom förresten ett par gånger! Bland annat här:
 
 
Det namnet såg jag nämligen på mängder av statyer, men mer än så vet jag inte om den här okända mannen.
 
 
På övervåningen fanns fler vackra gångar med vackert ljus, statyer och vackra golv och tak.
 
 
 
Och så ett par andra favoritstatyer som jag fastnade vid. Sen skyndade vi oss från muséet till fots för att bussbiljetterna gått ut, letade upp ett ställe på centralen där man kunde köpa frimärken och så köpte vi biljett och hoppade på tåget tillbaka till Malmö.
 
Och så var den lilla resan till inte så långt bort över. Sen postade vi vykorten på andra sidan sundet med danska frimärken på, och så var det med det.
Köpenhamn är bra fint, ändå!
#1 - - Jeanette:

Ljuset på musset ed statyerna är ju helt otroligt!

Svar: Ja, visst är det vackert! Så maffigt tillsammans med de enorma statyerna också!
Beatrice Hallberg

Till top