Mina mål inför det kommande året

Jag & Vi / Mål, Nyår / Permalink / 4
Förra året delade jag med mig av mina nyårsmål inför 2016, och det har blivit dags att göra det samma för detta året. Nu har ju januari redan gått en tredjedel in, men jag tänker att det är 11 2/3 månader kvar av året, så det spelar ingen större roll. De har ju trots allt varit nerskrivna sen innan årsskiftet. I år fokuserade jag på att inte sätta för höga mål för mig själv, samt att verkligen tänka på att de ska vara någorlunda realistiska. Förra årets mål blev... lite väl många och lite väl tunga till stor del.
 
I år har jag fokus på mindre än 10 stycken, varav några är vanor och andra är saker jag vill åstadkomma innan året är slut. Jag antar spontant att när några är avklarade så kommer det att komma till andra, men det tar vi då. Just nu är mina mål för året följande:
 
 
* Flytta bloggen
Jag är så otroligt trött på blogg.se och nu vill jag flytta härifrån. Bloggen som den är nu kommer antagligen att ligga kvar, men själva bloggandet vill jag flytta till egen domän och WordPress. Inte för att jag nödvändigtvis vill satsa järnet på bloggen, men för att klara av att blogga alls måste jag få igång någon slags vilja igen, och blogg.se tar ifrån mig mer än det ger just nu.
 
* Få in någon sorts träning i vardagen
Jag bryr mig inte om exakt vad det är, mer att det är. Något litet, yoga, gym en gång i veckan, daglig promenad eller jag vet inte vad. Men jag är trött på att min rygg gör ont, och jag vill kunna hantera mitt framtida yrke utan att skada mig när jag försöker lyfta saker och barn. Det hade känts bra om jag kunde jobba med barn utan att skada ryggen, till exempel.
 
 
* Ta tag i mina ångestbesvär
Nu har jag ju börjat gå hos kurator på skolan, men om det inte hjälper vill jag inte bara ge upp och sluta där, utan ta tag i det på allvar. Jag vill inte må dåligt och jag vill inte ha ångest mer. Kan jag undvika den så gott det går hade det varit underbart, och jag har väl insett att jag måste jobba för att få bort den helt enkelt.
 
* Klara andra året på min utbildning
Det här säger väl sig självt, men just nu är jag i en otrolig dipp och jag tror från och till att jag inte kommer orka. Jag vill så gärna, men jag är så trött. Så målet för året är att klara andra året på utbildningen också, som jag gjorde med första.
 
 
* GÖRA BACKUP PÅ ALLA JÄVLA BILDER NÅGON GÅNG
Det här är så viktigt, men det händer ändå inte? Jag har inte orkat gå igenom mina externa hårddiskar efter att datorn kraschade, men det är väl dags att dels göra det och dels börja flytta över bilder och sånt till just hårddiskar för att det inte ska hända igen.... I år är året jag skaffar någon sorts vana för att göra backup på mina bilder helt enkelt! Om det så är hårddiskar eller molnet som gäller.
 
* Få i ordning lägenheten som vi vill ha den
Det här tänker jag också är ganska basic, men trots att vi packat upp ungefär hälften nu så känns det fortfarande ganska tomt. Jag vill få upp gardiner, mattor, fler växter och ja... jag vill få fint igen. Inte plottrigt som det var förut, men fint och ordnat. Jag är trött på att vara världens hoarder, och vill få fint i lägenheten utan att nödvändigtvis skaffa så mycket fler saker. Minimalisten i mig har kommit fram och vill stanna!
 
 
Vad har ni för mål inför året? Länka gärna om ni har skrivit ett eget inlägg så kikar jag in och ser vad ni vill ha för er i år! Gott nytt år och sånt där!
#1 - - Alicia:

Heja Beatrice! Önskar dig all kraft och motivation!

När jag läser dina formuleringar reagerar jag lite på att målen är ganska öppna. Ibland är det bra, men ibland är det svårt att känna att en kommer framåt. Jag tycker det kan vara en fördel att ha mer mätbara mål. "Få ordning på..." och "Ta tag i..." kan lätt kännas som att de aldrig blir klara, hur mycket en än sliter och hur mycket framsteg en än gör, medan exempelvis "rensa tre skåp", "minska materialförrådet så det får plats i en byrå", "träna 1h i veckan" och liknande är lättare att sträva mot OCH uppfylla. Sen kanske du har såna undermål som innefattas av rubrikerna, men ville ändå nämna det för jag har själv alltid kämpat och känt mig otillräcklig när jag strävat efter öppet formulerade mål.

All kraft, pepp och kärlek! <3

Svar: Tack Alicia! Delvis har jag delmål, men jag vill hålla en del av dem öppna just för att jag så lätt fastnar vid prestationen och bara blir besviken på mig själv. Det är en balansgång det där, för jag är egentligen också så att jag inte gör saker om målen inte är tydliga nog! Men delmålen är också rimliga, och jag tror det blir ett bra år i år! Kram <3
Beatrice Hallberg

#2 - - Linnéa:

För mig funkade yoga jätte bra när jag hade ont i ryggen, så det rekommenderar jag verkligen att du skall testa. Har även gått på ett pass som heter Flex hos Friskis och Svettis som funkade lika bra för ryggen som yogan.

Svar: Ja, yoga är underbart! Jag har ett gammalt sjukgymnast-pass att ta till också, jag har bara svårt att motivera mig själv till gymmet för att göra det :(
Beatrice Hallberg

#3 - - Wilda:

Det låter som superbra mål Bea! Och du ett tips för backup: Flickr! 1 TB gratis och du kan ladda ner en app som laddar upp från både dator och mobil automatiskt så fort du har Wi-fi. Do it! :D

Svar: Hm, ska överväga Flickr ändå! Jag har ju redan ett konto, så jag behöver inte krångla med sånt! Och tack! Jag hoppas målen fungerar bättre i år än förra året, jag har tänkt igenom det noggrannare i år och inte skrivit ihop något "bara för att"! <3
Beatrice Hallberg

#4 - - Sandra Leone:

Vilka bra och tydliga mål. Lycka till! Skickar dig massor av pepp.

Svar: Tack fina du! <3
Beatrice Hallberg

Till top